Najproduktívnejšou automobilovou továrňou v S. Amerike je Tesla Fremont. Čo na to Musk?

5

Nie je tomu až tak dávno, čo sa tradičné automobilky smiali zo spoločnosti Tesla. Dnes ju mnohé kopírujú, pričom sledujú aj jej továrne a spôsob výroby áut. A dokonca aj prvá továreň, ktorú Tesla „zdedila“ od Toyoty, je aktuálne v centre pozornosti. Podľa analýzy Bloombergu je totiž najproduktívnejšou automobilovou továrňou v Severnej Amerike.

Elon Musk sa v nedávnej minulosti vyjadril, že práve továrne „Tesla Gigafatory“ budú najväčšou konkurenčnou výhodou jeho spoločnosti. A to najmä vďaka efektivite výroby. Základná myšlienka produkcie je pritom jasná: „Stroje, ktoré vyrábajú stroje„.

Spoločnosť Tesla sa snaží o čo najväčšiu vertikálnu integráciu aj na tejto úrovni. Veď zariadenia pre svoje továrne si rieši aj vo vlastnej réžii. Napr. za pomoci akvizícií spoločností ako Grohmann Engineering, Hibar Systems, Riviera Tool, Perbix, prípadne ATW Automation (akvizícia zatiaľ nebola oficiálne potvrdená). Potrebné zariadenia si tak môže ešte presnejšie „ušiť“ na vlastnú mieru.

No a efektivita tovární spoločnosti Tesla zaujala aj tradičné automobilky. Napr. šéf koncernu VW Group, Herbert Diess, v októbri minulého roka uviedol, že v prípade projektu Trinity chcú dosiahnuť revolúciu aj v rámci sídla spoločnosti vo Wolfsburgu, „aby mohli konkurovať Tesle v Grünheide (pozn. redakcie: nemecká továreň Tesly, alias „Giga Berlin„), kde sa budú stavať autá s pôsobivou produktivitou a rýchlosťou“. A dodal, že už čoskoro navštívia Giga Berlin.

Aj v tejto továrni pritom Tesla nasadí novú technológiu, a to obrovské tlakové odlievacie stroje Giga press. Vďaka ním budú predná a zadnú časť elektromobilu Tesla Model Y jednodielne, pričom o ich prepojenie sa postará ďalšia novinka, štrukturálna batéria s článkami 4680. Očakáva sa pritom, že to významne zjednoduší výrobu a výrazne zvýši efektivitu.

Prvenstvo továrne „Tesla Fremont“

No ale prejdime už k avizovanej novinke, a to, že zaujímavý úspech sa podaril aj prvej továrni Tesly, ktorú si Tesla ako jedinú nenavrhla sama. Podľa analýzy Bloombergu ide teraz o najproduktívnejšiu továreň na automobily v Severnej Amerike.

V rámci analýzy sa pritom skúmalo 70 konkurenčných závodov. Tesla podľa zistení vyrobila v minulom roku v priemere 8 550 áut za týždeň. Tým predstihla aj najproduktívnejšie severoamerické továrne automobiliek Toyota (8 427 ks/týždeň), BMW (8 343 ks/týždeň), Ford (zhruba 7 600 ks/týždeň) či GM (zhruba 7 500 ks/týždeň).

A na túto správu zareagoval aj Elon Musk. Ten naznačil, že Fremont má ešte väčší potenciál. Limitovaný však má byť pracovnou silou. Nie, že by bol nedostatok ľudí, ale tí majú v regióne, kde stojí továreň, veľmi veľa pracovných príležitostí. Výzvou Tesly je ich pritom podľa Muska presvedčiť, aby vyrábali autá.

Zaujímavé je aj porovnanie veľkosti tovární vzhľadom k produkcii. Zdá sa, že závod Tesly vo Fremonte je aj v tomto smere, nazvime to „počet vyrobených áut na m2 továrne“, lídrom spolu so závodom koncernu Hyundai Motor v Alabame.

Tesla má pred sebou ešte veľa práce

Čo sa týka týždennej produkcie Tesly vo Fremonte, ide určite o pekný výsledok, ktorému zrejme napomohlo aj výborné vysporiadanie sa Tesly s dodávateľskou krízou v automobilovom priemysle, a to aj vďaka už spomínanej vertikálnej integrácii. Tesla však má pred sebou ešte poriadny kus práce na ceste k naplneniu svojej vízie o udržateľnej doprave a celkovo energetike. Aj napriek úspechu jej továrne treba povedať, že celkovo je „až“ 10. najväčším výrobcom áut v Severnej Amerike. Mnohé automobilky majú totiž v S. Amerike viacero tovární na automobily, ktoré celkovo vyrábajú v drvivej väčšine spaľovacie autá.

Avšak čoskoro Tesle významne pomôže jej najmodernejšia továreň v Texase, ktorej spustenie je už na spadnutie. Čo sa týka tovární mimo domova, čínska továreň Tesly sa stala minulý rok globálnym exportným uzlom. V decembri pritom táto továreň mala podľa Insideevs dosiahnuť kapacitu na úrovni 650 000 ks/ročne, čo by znamenalo týždenný priemer 12 500 áut. No a ďalšia veľká továreň Tesly by mala byť spustená už čoskoro v Nemecku. Tesla pritom už hľadá ďalšiu lokalitu, kde vybuduje „Gigafactory“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prečo Tesla odolala čipovej kríze? Vysvetľovali jej predstavitelia či šéfovia VW a Intelu
Pre Teslu už nie sú roboty dostatočne „inovatívne“. Nasadzuje „Giga press“
Tesla pokračuje v prekonávaní predajných rekordov. Dosiahla rekordný kvartál aj rok

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Tesla ma smrtiace schopnosti proti konkurencii.
    Má najlepší produkt, vie ho najrýchlejšie a najefektívnejšie vyrábať, má brutálne najvyššiu ziskovosť na predanom aute (v Porsche sú proti ním totálni amatéri).

    A úplne najviac straší konkurenciu extrémne tempo inovácií Tesly. Snažia sa priblížiť, dupú na plyn, ale zadné svetla Tesly sa stále vzďaľujú.

    Okrem čínskych automobiliek…

    Ďalšou tragickou správou je katastrofický prepad konzorcia Renault na čínskom trhu. Začína to padať ako domček z karát. Rok 2022 bude rokom paniky západných automobiliek. Treba sa pripraviť na zvýšenie daní, ktorými budú sanovať automobilky. Oni si to vedia vždy vybaviť u vlád…

Pridajte komentár