Na základe aktuálne oznámených finančných výsledkov za 3. kvartál tohto roku sa zdá, že spoločnosť Tesla začína čoraz výraznejšie pociťovať nepriaznivé makroekonomické vplyvy. Okrem hospodárskych ukazovateľov sme sa pritom dozvedeli množstvo ďalších zaujímavých informácií. A to aj ohľadom rezervácií, výroby a spustenia dodávok pickupu Cybertruck, cenovo dostupnejšieho Modelu 2, výroby nových batérií 4680 či vyvíjaného systému autonómneho riadenia FSD.
Na úvod uvádzame niektoré z dôležitých finančných ukazovateľov spoločnosti Tesla za 3. štvrťrok 2023. Tie sa žiaľ vo všeobecnosti opäť zhoršili. Tesla sa totiž snaží splniť tohtoročné ambiciózne predajné ciele v ekonomicky nepriaznivom období aj pomocou významného znižovania cien svojich elektromobilov, čo ide na úkor marží a ziskov. A popritom investuje do svojho rozvoja, vrátane nových produktov.
Vybrané hospodárske výsledky spoločnosti Tesla za Q3/2023 na základe jej kvartálnej správy:
- počet predaných elektromobilov: 435 059 ks (medziročne +27 %, medzikvartálne -7 %)
- celkové príjmy: 23,35 mld. $ (medziročne +9 %, medzikvartálne -6,7 %)
- prevádzková marža: 7,6 % (v Q3/2022: 17,2 %, v Q2/2023: 9,6 %)
- celková hrubá marža: 17,9 % (v Q3/2022: 25,1 %, v Q2/2023: 18,2 %)
- čistý zisk: 1,853 mld. $ (medziročne -44 %, medzikvartálne -46 %)
- voľný peňažný tok: 848 mil. $ (medziročne -74 %, medzikvartálne -18,5 %)
- hotovosť a jej ekvivalenty, plus investície (stav ku koncu Q3/2023): 26,08 mld. $ (medziročne +24 %, medzikvartálne +3 mld. $)
Tesla Cybertruck už čoskoro, ale zrejme obmedzene
Teslarati na základe konferenčného hovoru predstaviteľov spoločnosti Tesla s investormi informuje ohľadom blížiaceho sa elektrického pickupu Tesla Cybertruck. Ten sa podľa aktuálnych informácií začne dodávať 30. novembra. Tesla aktuálne eviduje vyše milióna rezervácií a jej počiatočný produkčný cieľ je cez 125 000 ks ročne.
Elon Musk pritom uviedol, že chce zmierniť očakávania, aj keď je to podľa neho vynikajúce vozidlo s viacerými špeciálnymi funkciami. Jeho výroba je však zdá sa ďalším „peklom“. Aj kvôli unikátnej karosérii. Musk hovorí, že vozidlo dokážu vyrábať, avšak naznačuje, že výzvou je vyrobiť ho cenu, ktorú si budú môcť dovoliť zákazníci. A má trvať 12 až 18 mesiacov, kým tento model začne významne prispievať v rámci finančných tokov spoločnosti Tesla.

Zdroj: Tesla
Tesla „Model 2“
Tesla „Model 2“, ktorá je určite globálne očakávanejším vozidlom ako Cybetruck, by nemusela byť tak náročná na výrobu ako chystaný pickup, aj keď Tesla plánuje vyrábať tento model novým spôsobom „Unboxed Process„. Ako informuje Insideevs, Musk povedal, že pôjde o konvenčnejšie vozidlo, ktoré nezahŕňa toľko nových vecí ako Cybertruck.
Tento menší a cenovo dostupnejší elektromobil nemá podľa neho vyvolať úžas a poslúžiť má najmä na prepravu z bodu A do bodu B. Napriek tomu má byť krásny a cool. Musk však odmietol konkretizovať časový plán vozidla. A ohľadom výstavby Gigafactory Mexico, kde sa bude vyrábať Model 2 a pravdepodobne aj jeho „robotaxi verzia“, mal veľmi opatrné vyhlásenia. Do jej budovania sa totiž chcú naplno pustiť až vtedy, keď získajú predstavu o smerovaní globálnej ekonomiky.

Zdroj obrázku: Tesla/Youtube
Batérie 4680
Jedným z dôležitých nových produktov Tesly sú aj nové batériové články formátu 4680. Ako sme už informovali, Tesla nedávno uviedla, že v Giga Texas vyrobila 20-miliónty batériový článok 4680. To naznačovalo značné zvýšenie produkčnej kapacity za krátky čas.
A aktuálne sa dozvedáme, že Tesla v rámci závodu Giga Texas zvýšila medzikvartálne produkciu až o 40 %, informoval web Teslarati takisto na základe konferenčného hovoru s investormi. Tesla tiež uviedla, že sa jej darí znižovať odpad, optimalizovať výrobné linky a znižovať výrobné náklady. Na ceste k naplneniu cieľov v tejto oblasti má však mať stále veľmi veľa práce.

Zdroj: Tesla/Youtube
FSD
Vyvíjaný systém autonómneho riadenia Tesla „Full Self-Driving“ (FSD) je pomerne kontroverznou záležitosťou. Aj keď je Tesla v tomto smere zdá sa na dobrej ceste, nie je dostatočne ďaleko na to, aby naplnila Muskove sľuby z minulosti.
Aktuálne však Elon Musk prekvapil sebareflexiou ohľadom FSD, keď priznal, že bol v minulosti príliš optimistický. Ako píše Insideevs, šéf Tesly pritom uviedol nasledujúci dôvod: „Pokrok má tendenciu vyzerať ako logaritmická krivka, čo znamená, že máte akési rýchle počiatočné zlepšenia, ktoré ak by ste extrapolovali rýchlym, pomerne lineárnym tempom zlepšovania, tak sa pomerne rýchlo dostanete k autonómnemu riadeniu. Ale potom sa tempo zlepšovania logaritmicky zakrivuje a začína asymptota.“
Aj keď tomuto vysvetleniu asi veľa ľudí nerozumie, zrejme najpodstatnejšou aktuálnou informáciou ohľadom FSD je, že Tesla neuviedla konkrétny časový horizont, kedy očakáva, že jej elektromobily budú vedieť jazdiť plne autonómne. Teslarati však dodáva, že podľa Muska je verzia FSD V12 veľkým prísľubom a že Tesla bude aj naďalej investovať do umelej inteligencie, pretože tá má byť z dlhodobého hľadiska skutočným „game-changerom“.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla opäť mení ceny. V Európe zdražuje, doma zlacňuje
Tesla prerušila sériu rekordných predajov. Model Y je však napredávanejším autom v Európe
Tesla má byť na prahu prelomovej inovácie – karosérie na spôsob hračkárskeho autíčka
ODBER NOVINIEK
2 komentáre
Čím bude TESLA väčšia a dodávať viac áut, tým viac bude cítiť globálne, ale aj lokálne vplyvy ekonomiky. Na to si bude musieť TESLA a Elon zvyknúť! Ak neboli len dieťa Šťasteny, tak to zvládnu …..
Tesla je v oblasti elektromobility úplne závislá na Číne a jej rozhodnutiach.
V kozme na Rusoch.
Pokiaľ sa BRICS rozhodne, „neprodá jim ani cihlu“ a môžu si tie papieriky navoziť domov, resp. už to ani netlačia, takže stačí tie jednotky a nuly poslať po kábli – optickom… pokiaľ sa svieti…
A hádajte, kto to celé zaplatí 🙂