Ako sme písali v našom nedávnom článku, dopravná agentúra NHTSA zistila, že Autopilot prvej generácie znížil nehodovosť vozidiel Tesla o 38,5 %. Elon Musk sa následne vyjadril, že nový Enhanced Autopilot 2.0 by mal toto číslo zvýšiť až na 90 %.
Musk taktiež dodal, že budú aj naďalej vylepšovať Autopilota 1. generácie. A to implementovaním znalostí získaných z monitorovania celej flotily Tesla, vybavenej týmto systémom. Takže nehodovosť by mala aj naďalej klesať. Avšak k 90 % sa bude dať priblížiť len vďaka novému hardvéru Enhanced Autopilota 2.0.
Ešte nedávno však nový Autopilot 2.0 nemal dostupné ani bežné funkcie pôvodného Autopilota. Cez víkend však prebehla jeho veľká over-the-air aktualizácia. Pozrime sa na to, čo priniesla.
Čo priniesla víkendová aktualizácia Autopilota 2.0?
Tesla vypustila cez víkend dlho očakávanú aktualizáciu Enahced Autopilota 2.0. Sprístupnené boli funkcie ako aktívny tempomat, ktorý reaguje na okolitú dopravnú situáciu (Traffic Aware Cruise Control), systém varovania pred čelnou zrážkou (Forward Collision Warning) s automatickým núdzovým brzdením a samočinné riadenie (Autosteer), ktoré však bude zatiaľ fungovať len do rýchlosti 72 km/h. V podstate sa však jedná o neplnohodnotné „dorovnanie“ funkcionalít Autopilota 1. generácie, ktoré sú však vďaka novému hardvéru na vyššej úrovni.
@elonmusk Finally the right one. pic.twitter.com/2fspGMUoWf
— Hans Noordsij (@HansNoordsij) 27. decembra 2016
Funkcia Forward Collision Warning v praxi
Elon Musk však vyzýva na opatrnosť ohľadom novej aktualizácie. Testovanie Autopilota 2.0 odhalilo, že niektoré vozidlá nemali optimálne nakalibrovaný sklon kamery. Pri niektorých vozidlách až tak, že aktualizácia nebola povolená. Majitelia problematických vozidiel budú musieť navštíviť servis Tesla. Pri menej závažných polohových nezrovnalostiach by mala postačiť pripravovaná softvérová aktualizácia.
Aktualizácia tak priblížila Autopilota 2.0 na úroveň pôvodnej generácie, avšak už čoskoro by ho mala plnohodnotne dorovnať a následne „predbehnúť“. Nové funkcie sa však musí „naučiť“.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily Tesla by mali mať vďaka Autopilotovi lacnejšiu poistku
Pokročilé autonómne funkcie by sa mal Autopilot 2.0 naučiť za 3 až 6 mesiacov
Ako sme už spomínali, Tesla Autopilot 2.0 sa začal montovať do elektromobilov Tesla (Model S a Model X) v októbri 2016. Mnohí sa preto pýtajú, prečo boli štandardné funkcie Autopilota sprístupnené až teraz. Vec sa má tak, že sa ich musel nový Autopilot naučiť, keďže je vybavený úplne iným hardvérom.
Tesla v predchádzajúcom období zhromažďovala dáta z testovacej flotily, ako aj z bežných vozidiel, ktoré nemali funkcionality Autopilota aktivované. Tieto dáta ukladala na cloud neurónovej siete Drivenet, ktorá má v sebe implementovanú platformu umelej inteligencie DIGITIS. Výstupy z celého procesu potom spätne použila na nastavenie systémov Enhanced Autopilota 2.0. A to je samozrejme len začiatok.
Elon Musk sa vyjadril, že za 3 až 6 mesiacov bude Autopilot 2.0 schopný autonómnej jazdy úrovne 4, a to vďaka učeniu. To znamená, že vozidlo bude schopné plne autonómnej jazdy bez akejkoľvek účasti vodiča na riadení. Avšak vodič bude zodpovedný za to, kedy plne autonómne riadenie aktivuje, keďže napríklad za výrazne nepriaznivého počasia nemusí byť systém plne funkčný. K plne autonómnemu riadeniu však treba zakúpiť funkcionalitu Full Self-Driving Capability za 2 800 €.
Ukážka plne autonómneho riadenia testovacej Tesly Model X
Autopilot 2.0 je však podla Tesla Motors schopný aj najvyššej 5. úrovne autonómie, čo znamená plne robotizované riadenie bez akýchkoľvek obmedzení. Na to však bude potrebovať systém neurónovej siete a umelej inteligencie viac dát, a teda viac času.
Zdroje: Electrek.co, Elon Musk (Twitter), titulný obrázok: Tesla Motors
Jeden komentár
Pingback: Na Slovensku má vyrásť testovacia dráha pre inovatívne autonómne autá