Elon Musk reaguje na možné obmedzenie elektromobilov Tesla zo strany čínskej vlády

9

Objavili sa správy, že čínska vláda obmedzila používanie elektromobilov Tesla. Dôvodom sú obavy z teoreticky možnej špionáže prostredníctvom kamerového systému Tesly. Krátko na to prichádza s reakciou aj Elon Musk.

Svetové informačné agentúry prišli so správou, že čínska armáda vydala smernicu, podľa ktorej majú majitelia elektromobilov Tesla parkovať svoje vozidlá mimo vojenského majetku, informuje agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroje oboznámené s touto problematikou. Ešte predtým prišiel s takouto správou aj Bloomberg.

Wall Street Journal doplnil, že čínska vláda obmedzila používanie elektromobilov americkej značky zamestnancom vojenských objektov, štátnych podnikov pôsobiacich v citlivých priemyselných odvetviach a kľúčových agentúr.

K tomuto kroku malo podľa zdrojov Reuters dôjsť po vládnej previerke elektromobilov Tesla. Dôvodom majú byť obavy z bezpečnosti (spomína sa možná špionáž), za ktorým stojí pokročilý kamerový systém týchto vozidiel.

Je pritom známe, že Tesla vylepšuje svoj systém autonómneho (FSD) a čiastočne autonómneho (Autopilot) riadenia, ako aj bezpečnostné systémy svojich vozidiel tiež na základe údajov zaznamenaných počas reálnej prevádzky vozidiel, pričom ich posiela do svojej neurónovej siete, kde prichádza k slovu umelá inteligencia a strojové učenie.

Takže elektromobily Tesla by mohli potenciálne zhromažďovať aj citlivé informácie, z čoho majú čínske úrady minimálne na oko obavy. Pavel Molchanov, analytik spoločnosti Raymond James & Associates, v tejto veci pritom vidí paralelu s obmedzením pôsobenia čínskej spoločnosti Huawei v USA.

USA sa má totiž obávať, že prostredníctvom zariadení a infraštruktúry spoločnosti Huawei by mohla mať Čína prístup k americkej telekomunikačnej infraštruktúre.

Čo na to Elon Musk?

Na spomínané správy už stihol zareagovať aj Elon Musk: „Pre nás je veľmi silnou motiváciou narábať s akýmikoľvek infomáciami veľmi dôverne. Ak by totiž Tesla použila autá na špionáž v Číne alebo kdekoľvek inde, odstaví nás to,“ uviedol šéf Tesly počas China Development Forum 2021, informuje Reuters.

Podľa Tesmanian tiež zdôraznil, že Tesla nebude nikdy zdieľať údaje nazhromaždené elektromobilmi Tesla s vládou USA. A povedal aj to, že obavy USA týkajúce sa špionáže Číny prostredníctvom čínskej aplikácie a sociálnej siete TikTok sú neprimerané. Musk pritom vyzval USA a Čínu k väčšej vzájomnej dôvere.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Steve Jurvetson/Flickr (CC BY 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 na špici prieskumu kvality áut v Číne. Protichodné výsledky pokračujú
Znižovanie cien áut Tesla „MIC“ bude pokračovať aj naďalej, uvádza viceprezident Tesly
Čínsky e-mobility startup NIO má väčšiu trhovú hodnotu ako BMW, Ford či GM

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Je to smutný pohľad na vec. Je to taká „odvrátená strana“…
    V každom prípade má Elon Musk pravdu – „Ak by totiž Tesla použila autá na špionáž v Číne alebo kdekoľvek inde,“ je po Tesle.

  2. Mozu to byt opravnene obavy. Neda sa vylucit ze nebude Tesla hacknuta a dostane sa niekto k nazbieranym datam, alebo samotnemu zberu.
    Alebo ze Elon, alebo niekto jemu blizky spravi nejaky zlocinny preslap a Elon dostane ponuku ktoru nebude moct odmietnut a da tichy pristup vlade do jeho systemu aby sa vyhol 20r base.
    A da sa konspirovat, ze Elon je nasadeny aj s celou Teslou ako velky spionazny projekt skrz miliony aut, jeho siet satelitov atd. Za studenej vojny boli tiez rozne megaprojekty ci uz na spionaz, alebo ekonomicku likvidaciu protivnika realizovane aj desiatky rokov a za miliardy z oboch stran opony, tak preco nie teraz. 🙂
    Mozno to Cina tiez robi a boji sa vlastnej medeciny od druhej strany. 🙂

  3. Nič na tom nezmení,že je to reálny problém,ktorý môže výrazne oddialiť donedávna tak preferované autonómne riadenie aut. V skutočnosti je velká korona kríza,ktorá určite výrazne zasiahne aj ekonomiku na celom svete,takže vôbec nevieme,čo sa v tomto roku udeje.A dobre to určite nevyzerá,ani v našej krajne–už teraz!! A to je seď sakra súčasná realita!!

  4. Je pravda, že sem tam si nejaký film kde behajú nesmrteľní agenti rôznych tajných služieb pozriem (teraz sú takéto filmy v móde), ale aj bez tých filmov som sa zamýšľal nad mojou slobodou a bezpečnosťou v nových „softvérových“ autách. Auto – prísne vzaté – neriadim ja ako šofér, ale nejaký softvér. A ten softvér vie na diaľku niekto ovládať, t.j. ak sa mu zachce, alebo bude donútený tak mi auto zastaví, zníži dojazd, nasmeruje do priekopy,… Teraz ma zastaví semafór na červenú, ale ak by mi horelo za pätami tak ho ignorujem a utečiem aj na červenú. Myslíte, že ak by išlo npr. o vojnový konflikt tak nedonútia Teslu zastaviť všetky autá? Ďalšia vec sú kamery na autách – ako sú v súlade s GDPR? A že nikto nebude mať pokušenie hacknúť to? Veď pre hackerov je to obrovská výzva a je to len otázkou času kedy to urobia. Takže zbohom súkromie a sloboda. Dobre už bolo.

  5. Je to stará hra tisícky rokov. Keď ide o bezpečnosť prežitia štátu, môžete a musíte zabíjať. Ako vo vnútrozemí, tak aj mimo hraníc. Prelomenie bezpečnosti vlastných, ale hlavne cudzích systémov je každodenná rutina istých služieb. A vo svetovom merítku sa hraje multilaterálne. Preto je naivné si myslieť, že Huawei nemôže byť využitý pre potreby (nie len čínskych) spravodajských služieb a naopak Tesla (nie len) pre protistranu. Inak povedané, dnes sa hekuje krížom krážom…

    Zhrnutie: Sex v aute je automaticky v priamom prenose 🙂

  6. Najlepšie je nezamýšľať sa nad týmito vecami. Veď napríklad prakticky každý mobil je možné využiť ako „plošticu“ – ako odpočúvacie zariadenie. A funguje to aj pri vypnutom mobile. Deaktivuje sa jedine vybratím batérie.
    Tak o čom to celé je? Netreba ani robiť „reklamu“ konkrétnej značke Huawei…
    Teroristi menia telefóny každý deň. Aj aparáty aj čísla. Asi vedia prečo. Napriek tomu sú viac – menej úspešne sledovateľní.

    Dovolím si na záver použiť záver od môjho „predrečníka“ IK:

    Sex v aute je automaticky v priamom prenose!

      • O dnešných telefónoch sa dá povedať, že sú plne diaľkovo ovládateľné. K batérií pridám e-SIM a automatické pripájanie na WiFi, BT, NFC, satelitné prijímače, dokonca cez nabíjanie (elektrické, indukčné), mikrofón, reproduktor a podobne. Cez to všetko viete zobudiť zariadenie, pripadne prenášať dáta. V podstate na to môžete použiť akýkoľvek senzor v mobile. A je ich požehnane veľa. Stačí malá úprava SW a HW. Prvý krát to bolo verejne priznané na mobilnom telefóne Motorola. Slúžilo to na odchytenie drogovej mafie v USA.

Pridajte komentár