Kvalite vyhotovenia elektromobilov Tesla majú pomôcť aj „mega-odliatky“

3

Výrobná kvalita, resp. kvalita vyhotovenia elektromobilov Tesla je diskutovaná téma. Kalifornská spoločnosť totiž za istých okolností nedokáže ukontrolovať svoje štandardy. V DNA spoločnosti Tesla je však neustále vylepšovanie svojich produktov a súvisiacich procesov. Aj prostredníctvom inovácií. A medzi ne sa radí aj tzv. „megacasting“, resp. megaodlievanie/megaodliatky.

Elon Musk ohľadom výrobnej kvality elektromobilov Tesla priznal, že je „super ťažké“ udržať všetko v poriadku, najmä detaily, keď prudko zvyšujú produkciu a vertikálnu integráciu. Ako príklad uviedol problémy s kvalitou laku, pretože v istej fáze zvyšovania produkcie sa ukázalo, že nanesená farba nemala dostatok času na to, aby správne zaschla.

Výčitky ohľadom výrobnej kvality Tesiel sa však okrem laku môžu týkať aj zostavenia panelov karosérie – nerovnomerné alebo veľké medzery medzi nimi. No a automobilový expert Sandy Munro, ktorý si pomerne nedávno posvietil na vynovenú Teslu Model 3 „2021“, vysvetľuje, prečo tomu môže byť tak.

Čím viac častí, tým vyššie riziko chýb

V prípade spomínaného Modelu 3 môže byť podľa Munra problémom konštrukcia karosérie, ktorá skrátka pozostáva z veľkého množstva častí, najmä zadok vozidla. Elon Musk pritom v minulosti priznal, že na zadnú časť Modelu 3 nie sú zrovna moc hrdí.

Podľa Munra je možným dôsledkom väčšieho počtu častí karosérie vozidiel väčšia miera chybovosti pri ich montáži, upozornil portál Teslarati. A to sa prejavuje spomínanými medzerami dielov karosérie, ktoré môžu byť nesymetrické či veľké. Odpoveďou Tesly na tento problém je aj tzv. magacasting, t.j. odlievanie veľkých jednoliatych častí karosérie, čo samozrejme znižuje ich počet.

Takže „megaodliatky“ nie sú len o zvyšovaní efektivity výroby. Mali by totiž prispieť aj k väčšej kvalite vyhotovenia. Preto bol Munro sklamaný, že vynovený Model 3 nedostal „megaodlitky“, tak ako najnovší elektromobil značky – Model Y.

Musk na to reagoval slovami, že nie je možné vymeniť pneumatiky autobusu za jazdy pri rýchlosti 130 km/h. Tým zrejme narážal na to, že nové konštrukčné riešenia Tesly je veľmi náročné zapracovať do vyladenej prebiehajúcej veľkovýroby. V apríli minulého roku však povedal, že novej technológie karosárskej výroby sa pravdepodobne dočká aj Model 3. Avšak zrejme až o 2 roky. Model 3, ktorý sa bude vyrábať v nemeckej továrni, tak zrejme už bude pozostávať z megaodliatkov.

Čo sa ešte týka výrobnej kvality Modelu 3, Tesla zrejme dosiahla isté pokroky aj bez megacastingu. Na základe viacerých správ sa totiž zdá, že Model 3 vyrábaný v novej modernej továrni Giga Shanghai má vyššiu kvalitu ako Model 3 vyrábaný v prvej fabrike Tesly, ktorá sa nachádza v americkom Fremonte. Možno to má súvis aj s dávnejšími infomáciami, že čínska továreň disponuje systémom, ktorý umožňuje spätne zistiť príčinu možných chýb a problémov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Analýza kvality spracovania Tesly Model Y pred jej úplným rozobratím
Pre Teslu už nie sú roboty dostatočne „inovatívne“. Nasadzuje „Giga press“
Tesla chystá kamerový systém pre kontrolu výrobnej kvality a má zvolať 158 000 áut

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Myslím, že tento článok svojím obsahom opakuje predchádzajúce informácie o „mega-odliatkoch“ a ich zavedení vo výrobe.

  2. Akýsi americký úradník ešte v 19. storočí vyhlásil: Patentový úrad treba zrušiť, lebo už bolo všetko vynájdené.
    Teraz je 21. storočie a človek sa nestíha čudovať – napr. LED žiarovky, alebo trebárs megaodliatky… atď.
    Neviem si ani predstaviť, koľko priestoru by bolo treba na spísanie všetkého, čo sa vynašlo povedzme za ostatných 20 rokov…

  3. Aktuálne sa špekuluje, že teraz pribehujúca odstávka výroby Model 3 v USA je aj za účelom integrovania megacasting do produkčnej linky.
    Uvidíme.

    Pre Američanov musí byť frustrujúce čítať správy vo svetových médiách, keď ten istý produkt v „zaostalej“ Číne vyrábajú podstatne kvalitnejšie a lacnejšie.

Pridajte komentár