Konkurenčné elektromobily z Nemecka majú napomôcť k rastu Tesly? Na prvý pohľad to znie nezmyselne, avšak môže to mať svoju logiku. Akú, vysvetľuje nemecká investičná banka Berenberg.
Mnohí investori a analytici sa obávajú, že Tesla by mohla doplatiť na zvyšujúcu sa konkurenciu v oblasti elektromobility, ktorá pochádza, resp. bude pochádzať najmä z Nemecka. S tým však nesúhlasí nemecká investičná banka Berenberg, ktorá naopak tvrdí, že táto konkurencia Tesle pomôže.
Zmätočné výkyvy v predajoch
Napriek tomu, že Tesla predáva v poslednom období také množstvo elektromobilov ako nikdy predtým, časť odbornej verejnosti je voči jej ďalšiemu rastu skeptická. Okrem avizovaných konkurenčných modelov k tomu zrejme dopomohol aj nie moc vydarený 1. štvrťrok 2019, kedy dodávky elektromobilov Tesla značne klesli.
Tesla pritom argumentovala, že dôvodom boli najmä logistické problémy s dodávkami Modelu 3 na nové trhy. Pokles sa však týkal aj vlajkových lodí Model S a Model X. Tie sú však medzičasom vďaka vylepšeniam a nižším cenám o niečo atraktívnejšie, pričom by sa mali tento rok dočkať zásadnejšieho „faceliftu“.
Navyše Tesla Model 3 sa v spomínanom problémovom kvartáli tohto roku stala najpredávanejším elektromobilom v západnej Európe (19 482 ks podľa Matthiasa Schmidta). Aj napriek podstatne vyššej cene ako v prípade takých bestsellerov ako Renault Zoe a Nissan Leaf. Podľa Carsalesbase vyše 14 600 z nich bolo dodaných v marci, avšak len 3 721 v apríli. Tesla však začala v tomto období dodávať Model 3 aj do Číny.
Každopádne je jasné, že analytici a finančné trhy sú zmätené, pričom v rámci dôvery voči rastu predajov Tesly nepomáha ani obchodná vojna medzi USA a Čínou. Napriek všetkému, investičná banka Berenberg tvrdí, že obavy o dopyt po elektromobiloch Tesla sú prehnané. Navyše sa zdá, že Tesla má nakročené k novému rekordu v rámci dodávok svojich vozidiel.
Nemci investujú, Tesla predá…?
V tejto súvislosti pritom Berenberg dodáva, že podpora dopytu by mohla prísť paradoxne aj od tradičných automobiliek. Najmä tých nemeckých či od Jaguar Land Rover. A to z dôvodu, že títo výrobcovia zvýšia marketingové aktivity v oblasti elektromobility. Podľa analytika banky Berenberg, Alexandra Haissla, pritom spotrebitelia objavia lepšiu ponuku od spoločnosti Tesla.
„Spotrebitelia v konečnom dôsledku objavia lepšiu technologickú a cenovú hodnotu od spoločnosti Tesla, ktorá je lídrom. Výhody Tesly voči konkurencii sú tak významné, že ich nie je možné ignorovať a odmietnuť. Uvádzanie modelov od konkurencie sa pritom zrejme nezaobíde bez problémov a zdržaní, vrátane problémovej kvality. Dobrým príkladom sú elektromobily Audi e-tron a Jaguar I-Pace,“ hovorí Haissl.
Nuž uvidíme, ako sa bude vyvíjať trh. Každopádne budeme dúfať, že všetky automobilky budú schopné ponúknuť konkurencieschopné elektromobily (aj cenovo), pričom nebudú mať núdzu o zákazníkov. Jedine tak zrejme dostaneme na naše cesty prirodzeným spôsobom relevantný počet týchto vozidiel v najbližších rokoch.
Zdroj: Forbes, titulný obrázok: Transport Evolved/Youtube
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla pokračuje vo svojej misii aj vďaka spaľovacím autám
Elektromobily Tesla budú cenovo dostupnejšie, hovorí Musk
Tesla a „Kórejci“ porazili nové prémiovky v zimnom teste dojazdu 5 e-SUV
Jeden komentár
Vývoj nie je možné obísť ani oklamať. Štatistiky predaja áut (elektromobilov) za ostatné roky hovoria jasnou rečou. Nezadržateľne vedie TESLA a stále sa pelotónu ostatných vzďaľuje.
Obrovská snaha ostatných automobiliek je síce mimoriadne šľachetná, ale vrchné priečky sú už obsadené a veľmi dlho ešte budú.
Na druhej strane však treba vyzdvihnúť holý fakt, že prispievajú ku spoločnému cieľu (brzda emisiám, klimatickým zmenám atď. atď.)