Nie je žiadnou novinkou, že Tesla svoje elektromobily neustále vylepšuje, a to aj v oblasti účinnosti a dojazdu. Tento progres pritom do značnej miery dokumentujú oficiálne testy americkej vládnej agentúry EPA pre jednotlivé modelové roky.
Americká vládna „Agentúra pre ochranu životného prostredia“ (EPA) je v oblasti elektromobility známa aj vďaka svojmu testovaciemu cyklu EPA, ktorý v rámci elektromobilov skúma napríklad ich účinnosť/spotrebu či dojazd. Ten sa pritom vo všeobecnosti považuje za najprísnejší a najbližší k realite.
EPA aktuálne zverejnila oficiálne výsledky testovania elektromobilov Tesla Model Y, 3 a X z modelového roku 2021. A tie ukazujú veľký progres Tesly v oblasti účinnosti a dojazdu svojich modelov – od ich uvedenia na trh až po súčasnosť.
Tesla Model S
Tesla Model S je najstarším modelom kalifornskej značky (na trhu od roku 2012), ktorý je dostupný na trhu aj dnes. Takže má za sebou najdlhšiu cesta z hľadiska vývoja účinnosti a dojazdu. V nasledujúcom prehľade sú uvedené údaje verzií s kapacitne najväčšou batériou a najväčším ponúkaným dojazdom, ktoré boli dostupné vo vybraných modelových rokoch. Údaje pre modelový rok 2021 zatiaľ nie sú známe.
- Verzia: Model S 85 (RWD)
- Modelový rok: 2012
- Kapacita batérie (celková): cca 85 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 23,5 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 426 km
- Verzia: Model S 90D (AWD)
- Modelový rok: 2015
- Kapacita batérie (celková): cca 90 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 21,1 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 435 km
- Verzia: Model S 90D (AWD)
- Modelový rok: 2016
- Kapacita batérie (celková): cca 90 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 20,3 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 473 km
- Verzia: Model S 100D (AWD)
- Modelový rok: 2017
- Kapacita batérie (celková): cca 100 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 20,5 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 539 km
- Verzia: Model S Long Range Plus (AWD)
- Modelový rok: 2020
- Kapacita batérie (celková): cca 100 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 17,9 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 647 km
Poznámka: Tesla zvyšovala v priebehu času aj výkon svojich modelov, čo spolu s nárastom hmotnosti vplyvom kapacitne väčších batérií či novej výbavy mohlo viesť k „medziročnému“ nárastu spotreby. V priebehu času taktiež mohlo dôjsť k zmene využiteľnej časti kapacity batérie.
Tesla Model X
V nasledujúcom prehľade sú uvedené údaje verzií modelu Tesla Model X s kapacitne najväčšou batériou a najväčším ponúkaným dojazdom, ktoré boli dostupné vo vybraných modelových rokoch.
- Verzia: Model X 90D (AWD)
- Modelový rok: 2016
- Kapacita batérie (celková): cca 90 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 22,8 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 414 km
- Verzia: Model X 100D (AWD)
- Modelový rok: 2017
- Kapacita batérie (celková): cca 100 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 24,1 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 475 km
- Verzia: Model X Long Range (AWD)
- Modelový rok: 2019
- Kapacita batérie (celková): cca 100 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 21,8 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 523 km
- Verzia: Model X Long Range Plus (AWD)
- Modelový rok: 2020
- Kapacita batérie (celková): cca 100 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 19,9 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 565 km
- Verzia: Model X Long Range Plus (AWD)
- Modelový rok: 2021
- Kapacita batérie (celková): cca 100 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 19,9 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 597 km
Tesla Model 3
V nasledujúcom prehľade sú uvedené údaje verzií modelu Tesla Model 3 s kapacitne najväčšou batériou a najväčším ponúkaným dojazdom, ktoré boli dostupné vo vybraných modelových rokoch.
- Verzia: Model 3 Long Range (AWD)
- Modelový rok: 2017
- Kapacita batérie (celková): cca 75 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 16,6 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 499 km
- Verzia: Model 3 Long Range (AWD)
- Modelový rok: 2018
- Kapacita batérie (celková): cca 75 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 16,1 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 499 km
- Verzia: Model 3 Long Range (AWD)
- Modelový rok: 2020
- Kapacita batérie (celková): cca 75 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 16,1 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 531 km
- Verzia: Model 3 Long Range (AWD)
- Modelový rok: 2021
- Kapacita batérie (celková): cca 75 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 15,6 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 568 km
Tesla Model Y
V nasledujúcom prehľade sú uvedené údaje verzií modelu Tesla Model Y s kapacitne najväčšou batériou a najväčším ponúkaným dojazdom, ktoré boli dostupné vo vybraných modelových rokoch.
- Verzia: Model Y Long Range (AWD)
- Modelový rok: 2020
- Kapacita batérie (celková): cca 75 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 17,3 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 509 km
- Verzia: Model Y Long Range (AWD)
- Modelový rok: 2021
- Kapacita batérie (celková): cca 75 kWh
- Kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica): 16,8 kWh/100 km
- Dojazd (EPA): 525 km
Zdroj údajov: EPA/Fueleconomy via Pushevs
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Teslu je ťažké kopírovať, pretože nerobí „katalógové inžinierstvo“, hovorí Musk
Tesla má byť v oblasti elektronických systémov 6 rokov pred Toyotou a VW
Experti odhaľujú „tajomstvo“ bezkonkurenčného dojazdu elektromobilov Tesla
8 komentárov
Čísla sú až neuveriteľné!
Graf by bol este krajsi. Skoda, ze ho autor opomenul.
Od vrchu až dole všade rovnaká chyba:
Kombinovaná POTREBA 😀
Opravte si to 😉
Ďakujem za upozornenie.
A ešte jeden dotaz na redaktora, ako je možné, že kombinovaná spotreba je rovnaká pri rovnakej kapacite batérie pričom dojazd vychádza väčší? Znamená to, že tesla postupne uvoľňuje z batérie väčšiu kapacitu, ktorá bola pred tým rezervovaná?
Zvýšenie využiteľnej časti kapacity batérie môže byť jedným z vysvetlení. EPA v rámci portálu Fueleconomy zverejnila len „hrubé“ údaje a Tesla je skúpa na detailné špecifikácie používaných batérií, takže môžeme len špekulovať.
A vsetko su to rozpadavajuce sa sroty
Nie viac ako tvoja pežotka 406 😉
Francúzske značky teda naozaj nikdy neohurovali kvalitou ani trvácnosťou.
Možno by sa zišiel článok o porovnaní kvality a kazivosti v priebehu vývoja tesla modelov. A zároveň kvalita a kazivosť iných modelov populárnych značiek.
Niekedy aj Volvo vyrábalo katastrofické modely s množstvom opakujúcich sa problémov. A to už ani nevravím o forde, alebo nebodaj Renault, Peugeot, Citroën !