Dojazd Tesiel v rámci reálnych testov sa môže máliť. Je za tým aj veľká „nulová“ rezerva

6

Nezávislý test dojazdu elektromobilov viedol k zaujímavému zisteniu. Modely značky Tesla ponúkajú po indikovanom nulovom dojazde aj desiatky „rezervných“ kilometrov. A tých môže byť vo všeobecnosti viac ako v prípade áut od iných výrobcov.

V niektorých porovnávacích testoch dojazdu sa ukázalo, že aj keď elektromobily Tesla dominujú svojím reálnym dojazdom, pri porovnaní skutočného a papierového dojazdu podľa štandardizovaných cyklov môžu dosahovať nižšiu percentuálnu mieru jeho naplnenia ako konkurencia.

Podľa portálu Electrek môže byť za tým to, že Tesla v rámci cyklu EPA využíva vo všeobecnosti „agresívnejší“ koeficient/multiplikátor, vďaka ktorému môže byť laboratórny dojazd ešte optimistickejší. A nedávno sme sa dozvedeli, že Tesla necháva vodičom veľkú rezervu v rámci dojazdu po dosiahnutí indikovanej nulovej hodnoty. Takže aj to značne ovplyvňuje výsledky reálnych testov, ak sa s tým nepočíta.

A pomerne nedávno sa o tom presvedčil aj portál Edmunds, ktorý predtým postupne otestoval dojazd mnohých elektromobilov, vrátane viacerých modelov Tesla. A to v reálnej prevádzke pri pomere jazdy mesto : diaľnica – 60:40. Podmienky pre každé vozidlo síce neboli identické, napr. kvôli odlišným vonkajším podmienkam, Tesly však pomerne výrazne zaostali za údajmi podľa cyklu EPA.

Rekcia Tesly

Zaujímavé pritom je, že na výsledky testu od Edmudsu reagovala aj spoločnosť Tesla. Konkrétne jej inžinieri, ktorí telefonovali portálu Edmunds, že vykonaný test podceňuje skutočný dojazd ich vozidiel. Dôvodom je podľa nich to, že sa počítal dojazd, kým vozidlo neukazovalo zostatkový dojazd 10 míľ (16 km). A dodali, že elektromobily Tesla dokážu ponúknuť značný dojazd aj po tom, čo palubný systém indikuje nulu.

Doplnkový test

Portálu Edmunds to nedalo, a tak uskutočnil v tomto smere orientovaný test viacerých modelov Tesla a pre porovnanie pridali aj modely Volkswagen ID.4 a Ford Mustang Mach-E. V tomto prípade merali dojazd po tom, čo vozidla začali indikovať nulový dojazd.

Edmunds pritom dospel k záveru, že 2 z 3 testovaných modelov Tesla môžu dosiahnuť avizovaný „EPA-dojazd“. Napr. Tesla Model 3 LR po indikovanom nulovom dojazde najazdila až 42 km, kým nezastavila. A to v rámci testu na okruhu pri konštantnej rýchlosti 105 km/h a priemernej teplote 12,2 °C. Pri teste, v rámci ktorého sa snažili simulovať jazdné podmienky v meste a na diaľnici v pomere 60:40, to bolo menej – 28 km.

tesla elektromobily dojazd rezerva

Zdroj: Edmunds

Každopádne 2 z 3 testovaných Tesiel dosiahli výrazne vyšší „post-zero“ dojazd ako modely od VW a Fordu. Najvýkonnejší Model Y – „Performance“ bol na tom veľmi podobne ako VW ID.4 („okruhových“ 21 km). Najmenšiu „rezervu“ ponúkol Ford Mustang Mach-E („okruhových“ 12 km). Údaje o rezerve samozrejme nie možné považovať za konštantné, pretože reálny dojazd závisí od mnohých faktorov.

tesla elektromobily dojazd rezerva

Zdroj: Edmunds

Zdroje: Electrek, Edmunds, Green Car Reports

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Priniesol najväčší test dojazdu elektromobilov na svete prekvapivé výsledky?
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Čo ukázal test dojazdu 9 „malých“ elektromobilov?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. V praxi si myslím,že vybíjanie na NULU a pod ,určite ale určite neprospeje životnosti baterky.Prečo to niekto neotestuje!?Prirovnal by som to lopaticky k spalovaciemu motoru,kde by robili testy na akú minimalnu hladinu oleja v motore sa ešte motor nezadrie!!? Jednoznačne jazda na doraz baterke určite neprospieva a výrazne skracuje jej životnosť!!

    • Správne. Určite preto má Tesla takú veľkú „nulovú“ rezervu, aby to ľudia nenechávali vybiť úplne do nuly.
      Keď už bola spomenutá tá paralela so spaľovákmi – spomínam si, že náš dedo, ktorý mal Škodu 100, vždy dbal na to, aby v nádrži zostával pred tankovaním nejaký benzín, lebo vraj posledné zbytky benzínu údajne strhávali so sebou všelijaké nečistoty, ktoré potom zapchávali karburátor…

      • To s tou nádržou do dna u spaľovákov platí trvale! Voda a nečistoty zastavujú karburátory a vstrekovanie benzínu i nafty.

        Vybitie batérie do zastavenia je pre test ospravedlniteľné, ale pre prax a to opakovane jasne škodlivé! Na tom sa určite všetci zhodneme!

  2. Ale ked maju taku rezervu koli ochrane baterie, tak sa nemozu tvarit ze ich auta maju taky standartny dojazd. Mozu uviest ze v pripade nudze moze auto este prejst tych 40km, co je urcite fajn, ale nemozu sa chvalit tym dojazdom ked to ludia nemaju bezne vyuzivat, aby si neznicili bateriu, alebo im nepadla zaruka, ked budu jazdit pod 0..
    A ked uz, tak mali spravit test na vsetky auta do tla. To by bola urcite zaujimave info pre kazdeho, lebo to patri do kategortie „ale doma to neskusajte“. Tesly niesu jedine auta ktore idu dalej po nule.

  3. Keď sa pozriete na stránky Edmunds, je z toho priam evidentne, že „veľké“ automobilky si zasa niečo objednali u „nezávislého“ testera. Kde napríklad Audi étron dosiahol rozprávkovú spotrebu, ktorú bežne nedosahuje v live reviews ani jazdou po vetre a dolu z kopca..
    Len aby Tesly výšli z toho blbo..
    Hamba Edmunts! Chystá sa nám asi ďalší VW-gate ;(

Pridajte komentár