Dobré správy pre pomerne veľkú časť zákazníkov spoločnosti Tesla prichádzajú z Číny. Tamojšie značné znižovanie cien elektromobilov vyrobených v Giga Shanghai má totiž podľa miestneho viceprezidenta Tesla China pokračovať aj naďalej. Do Európy sa pritom dováža Tesla Model 3 SR+ „Made in China“ (MIC).
Spoločnosť Tesla počas krátkeho obdobia výrazne znížila ceny svojich elektromobilov vyrábaných v Číne. V prípade Modelu 3 Standard Range Plus (SR+) sa tak od októbra 2019 do októbra 2020 stalo celkovo 5-krát, pričom cena klesla z 355 800 CNY (45 500 €) na 249 900 CNY (32 000 €) s DPH, uvádza Teslarati.
A aj v prípade crossoveru Tesla Model Y, ktorý sa v Číne začal vyrábať len nedávno, došlo k masívnemu poklesu cien, keď porovnávame pôvodne avizované ceny a aktuálne predajné ceny. Ten stojí v prepočte 42 400 € (verzia AWD Long Range), resp. 46 100 € (najvýkonnejšia verzia Performance), vrátane DPH a pravdepodobne bez dotácií. Pôvodne avizované ceny týchto modelov boli pritom 61 000 €, resp. 66 700 €.
V súvislosti s týmto prudkým znížením si niektorí mysleli, že pôvodné ceny Modelu Y boli umelo nadhodnotené. Zrejme aby bol podporený predaj Modelu 3. To však nemusí byť úplná pravda. Dôkazom by mohli byť oficiálne správy o tom, že Tesle sa podarilo naplniť plány ohľadom lokálneho dodávateľského reťazca, čo určite viedlo k zefektívneniu nákladov.
A aj keď sa naplnenie plánu týkalo Modelu 3, je pravdepodobné, že Tesla dosiahla pokrok v tejto oblasti aj v prípade Modelu Y, ktorý má toho s Modelom 3 veľa spoločného. Viceprezidentka pre zahraničné záležitosti Tesla China, Grace Tao, v tejto súvislosti v decembri minulého roka uviedla, že ceny Modelu 3 sú stabilizované a je nepravdepodobné, že sa budú v budúcnosti znižovať.
Tým mohla reagovať na sťažnosti zákazníkov Tesly, ktorí kúpili svoje vozidlá pred zlacnením a zároveň tak mohla chcieť motivovať nerozhodných zákazníkov, aby nečakali na prípadné ďalšie zlacnenie.
Viceprezident Tesly aktuálne vyjadril iný názor
Slová Grace Tao však nedávno spochybnil viceprezident Tesla China, Tom Zhu. Ten totiž v rozhovore pre PCAuto povedal, že ich ceny sa budú znižovať aj naďalej, uvádza Tesmanian. A to dôsledkom ďalšej optimalizácie dodávateľského reťazca a zvyšovania efektivity. To prinesie zníženie výrobných nákladov, čo sa podľa neho premietne aj do zákazníckych cien.
Tesla tak má v Číne ešte rezervy. Veď neustále zvyšuje tamojšiu produkciu, čo by malo priniesť zníženie jednotkových nákladov a zrejme tiež ešte nenaplnila možnosti miestneho dodávateľského reťazca. Ten by pritom podľa oficiálne dostupných informácií mal tvoriť cca polovicu zo všetkých dodávateľov pre Giga Shanghai.
Prospech aj pre Európu?
Pri tom všetkom sme zvedaví, či to nejako pocítia aj európski zákazníci, nakoľko sa aktuálne na starý kontinent dováža Tesla Model 3 SR+. V európskej továrni Tesly sa pritom tento model tak skoro vyrábať nebude, pričom na európsky trh preniká čoraz viac cenovo dostupnejších, aj keď menších a technologicky menej vyspelejších elektromobilov.
Cena však môže byť pre mnohých záujemcov o elektromobil rozhodujúcim faktorom, a tak ak by sa Giga Shanghai podarilo výraznejšie zvýšiť produkciu nad rámec potrieb Číny a okolitých trhov, Tesla by teoreticky mohla uvažovať aj o dovoze ďalších verzií Modelu 3, ktoré by mohla ponúknuť za nižšie ako terajšie ceny. A to by sa vzhľadom na minuloročný pokles jej trhového podielu v Európe mohlo hodiť. A tiež by to mohlo zatraktívniť tento model v porovnaní s chystaným „európskym“ Modelom Y, ktorý si zrejme v rámci Európy vyslúži podstatne viac záujmu ako sedan Model 3.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ceny elektromobilov Tesla v jednotlivých krajinách: Kde sú najlacnejšie a kde najdrahšie?
Menšia a lacnejšia Tesla by údajne mohla prísť už budúci rok
Tesla Model Y asi nerobí radosť čínskym epidemiológom. Model 3 dostáva ďalšie nové prvky
5 komentárov
ja si aj tak pockam na Cybertruck 😉
Takých „čakateľov“ na Cybertruck je nás tu viac, kámo…
700 tisíc 😀 pri rocnej vyrobne kapacite 250tisíc
Mňa by zaujímali skutočné výrobné náklady BEV včítane dodávateľského priemyslu. Môže byť, že aj v súčasnosti sú ceny vyššie ako by mali/mohli byť! Všetci „účastníci zájazdu“ určite chcú na BEV zarobiť čo najviac, a nám to neprezradia! …
Každá firma na světě chce prodat svůj produkt za nejvyšší možnou cenu v poměru k tomu kolik je schopna daného zboží vyrobit. Jestliže Tesla tak brutálně snížila ceny, bude to jedině tvrdou konkurencí na čínském trhu, kde je výrobců EVs hodně. Logicky, proč by prodávala něco za 45.000, když by to mohla prodávat za 65.000 s neuvěřitelnou marží.