Spoločnosť EBC Brakes navrhla brzdové kotúče špeciálne pre elektromobily Tesla Model S a Model X. Tvrdí pritom, že majú značne predĺžiť ich dojazd. Ako je to možné?
Základom slušného zvýšenia dojazdu vlajkových lodí od Tesly má byť na prvý pohľad neveľké zníženie hmotnosti. To však nadobúda na význame vďaka viacerým fyzikálnym javom.
Predný brzdový kotúč od EBC Brakes určený pre Tesly Model S a X je v porovnaní s ich pôvodnými kotúčmi ľahší o 3,5 kg. V prípade dvojdielnej sady to teda znamená celkové zníženie hmotnosti o 7 kg. A práve to má byť základom na ceste za proklamovaným predĺžením dojazdu o 24 km.
Nie je hmota ako hmota
Výrobca odľahčených kotúčov vysvetľuje, že podstata spočíva v znížení hmotnosti v oblasti tzv. neodpruženej hmoty, pričom táto konkrétna hmota navyše rotuje. Odvoláva sa pritom na štúdiu, ktorá ukazuje, že zníženie statickej neodpruženej hmotnosti je ekvivalentné 2 až 5-násobku rovnakej odpruženej hmotnosti.
- Zdroj: EBC Brakes
- Zdroj: EBC Brakes
- Zdroj: EBC Brakes
To má teda znamenať teoretickú redukciu hmotnosti o 70 až 105 kg. A práve v tom má tkvieť podľa spoločnosti EBC Brakes tajomstvo predĺženia dojazdu elektromobilov Tesla Model S a Model X o 24 km pri použití odľahčených brzdových kotúčov z ich dielne.
+ zadné kotúče
V prípade použitia odľahčených kotúčov v rámci brzdového systému zadných kolies by sme sa teda mohli teoreticky dočkať zdvojnásobenia spomínaného dojazdu, t.j. 48 km. Zadné brzdové kotúče pre modely S a X majú byť pritom podľa EBC Brakes dostupné už čoskoro.
Nuž, dúfame, že už čoskoro sa dočkáme používateľských testov týchto kotúčov, aby sme získali predstavu o skutočnom prínose ich nižšej hmotnosti v oblasti dojazdu.
Zdroj: EBC Brakes via Insideevs
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na svete je elektrické turbodúchadlo. Vylepší hybridné automobily
Tesly môžu mať ešte vyšší výkon a lepšiu rekuperáciu vďaka „krabičke“ z Rakúska
Brembo vyvíja brzdy určené špeciálne pre elektromobily
4 komentáre
Tak toto je zaujímavé. Skôr úsmevné.
– Koľko kg váži štandardný brzdový kotúč Tesly, keď sa dá ušetriť 3,5 kg na jednom kotúči? Nie som automechanik, nemám to v „rukách“, ale nejak sa mi tento údaj nezdá.
– Neodpružené a odpružené hmoty je fakt obrovský rozdiel v tom, ako sa automobil „chová“ na ceste, ale v prípade dojazdu – no čo ja viem…?
– Keby to aj všetko bola pravda, 70 až 105 kg hmotnosti (= 1 pasažier), že by to znamenalo rozdiel 48 km v dojazde? To znamená, že keď odveziem 3 pasažierov, dojazd sa skráti o 3 krát 48 km = 144 km? Batožina ďalších 48 km?
Nie je to celé iba reklamná „kačica“ EBC Brakes?
Veď predsa čím väčšia hmotnosť EV – tým viac energie samozrejme treba na rozjazd, ale tým viac energie sa vráti rekuperáciou naspäť. Nie je tak?
Sám som zvedavý na výsledky používateľských testov týchto kotúčov…
Celé je to samozrejme chujovina na entú. Počítajú 2x24km úsporu ak sa vymenia aj zadné kotúče a pritom tie su menšie a lahšie ako predné. To len ako dodatok k tomu absurdnémy výpočtu zvýšenia dojazdu.
Keď im na toto niekto naletí :-)))
Ja už som začínal dúfať, že pôjde o niečo prevratné typu – kotúčov a dosticiek, ktoré sú schopné premeniť vzniknuté teplo na el.energiu.. Aby sme získali rekuperaciou aj pri prudkom brzdení napr.rychlo-nabitim nejakého super kondenzátora.
Tak nič, len zníženie hmotnosti ;(
I keď, ako píšete 3.5. Kg ušetriť na kotucoch je celkom dosť. Vzhľadom k tomu, že moje predné kotúče na 1.6 t Toyote vážia tak max 3.5kg, tie teslacke môžu vážiť max 4.5-5kg, takže by to znamenalo takmer 80% odľahčenie, čo je hodne veľa. Aši budú z karbónu? Ale čo potom s tým teplom?
Tak pri prudsom brzdeni uz rekuperacia straca ucinok. A mozno pri jazde do kopca to nieco usetri, ale skor len pri rozbiehani. Lebo ked ten kotuc raz roztoci, tak na jeho udrzanie logicky uz netreba tolko energie. Ale ze by sa dostali na taku uroven. No neviem. Ani si nepamatam obdobne reklamy na spalovaky. Tam by mala byt uspora vacsia kedze nemaju rekuperaciu. Ci mi nieco tak uslo a moh som jazdit o pol litra lacnejsie???