Jeden z prvých majiteľov novinky Tesla Cybertruck zdokumentoval nabíjanie svojho vozidla na nabíjacej stanici Tesla Supercharger V3. Spoznali sme pritom čas nabíjacej relácie, maximálny dosiahnutý výkon či nabíjaciu krivku. Viaceré otázky však zostali nezodpovedané.
Prvé desiatky kusov elektrického pickupu Tesla Cybertruck už brázdia americké cesty, a tak bolo len otázkou času, kedy sa objaví zdokumentované nabíjanie tejto novinky. A zrejme za vôbec prvým je nový Youtube kanál Our Cyber Life, ktorý zdokumentoval nabíjanie na nabíjacej stanici Tesla Supercharger V3, na čo upozornil web Electrek.
Tesla Cybertruck vybavená 123-kWh batériou s interne vyvinutými a vyrábanými batériovými článkami formátu 4680 má 800-V vysokonapäťovú elektrickú architektúru, ktorá by mala umožniť nabíjanie max. výkon 350 kW. Testér však použil 400-V nabíjačku s maximálnym uvádzaným výkonom 250 kW, takže odhalenia maximálnych nabíjacích schopností Cybertrucku sa aktuálne nedočkáme.
Na druhej strane, drvivá väčšina nabíjačiek v nabíjacej sieti Tesla Supercharger má max. výkon 250 kW, pričom na nasadenie 800-V Superchargerov V4 s max. výkonom 350 kW v relevantnom počte si zrejme ešte počkáme. A ani v prípade ďalších nabíjacích sietí rozhodne nie sú nabíjačky s výkonom 350 či 350+ kW samozrejmosťou. Takže výsledky tohto nabíjania sú určite relevantné.
Podmienky nabíjania
Nabíjaná Tesla Cybertruck mala automaticky predkondicionovanú batériu. Tzn. že by mala byť po teplotnej stránke optimalizovaná pre nabíjanie na danej nabíjacej stanici. A v podstate ideálna bola aj okolitá teplota počas nabíjania, a to okolo 22 °C. Nabíjanie pritom začalo pri kapacite batérie na úrovni 14 % (SoC).
Priebeh a výsledky nabíjania
Krátko po spustení nabíjania ukazoval palubný systém elektromobilu Tesla Cybertruck maximálny nabíjací výkon 255 kW. Nie dlho potom začala nabíjacia krivka klesať. Pri SoC 40 % na 150 kW, pri 50 % na 126 kW a pri 60 % na 100 kW. A pri SoC od 66 do 80 %, kedy zrejme väčšina vodičov ukončuje nabíjanie, bol nabíjací výkon stabilizovaný okolo úrovne 79 kW. Majiteľ tohto vozidla však pokračoval v nabíjaní do 90 % SoC, kedy klesol nabíjací výkon na 61 kW.
Napr. pri SoC 40 % to bolo 150 kW, pri 50 % 126 kW, pri 60 % 100 kW a od 66 % do 80 %, kedy zrejme väčšina vodičov ukončuje nabíjanie je nabíjací výkon stabilizovaný okolo úrovne 79 kW. Majiteľ tohto vozidla však nabíjal do 90 % SoC, kedy klesol nabíjací výkon na 61 kW.
Čo sa týka času nabíjania, zo 14 na 80 % to trvalo cca 40 min a zo 14 na 90 % cca 50 min, pričom si batéria polepšila o 94 kWh energie.
Môže to byť lepšie?
Nabíjacia krivka čerstvej novinky zrejme neohúrila. Na druhej strane, v tejto súvislosti nielen mne, ale aj Jamesonovi Dowovi z Electreku napadlo, že história ukázala, že Tesla v prípade svojich nových elektromobilov spočiatku zrejme limitovala nabíjanie. A to z dôvodu, že čakala na relevantné množstvo údajov z reálnej prevádzky, aby vedela optimalizovať nabíjanie. Následne začala vydávať OTA aktualizácie, ktoré zlepšovali rýchlosť nabíjania. A tak by to mohlo byť aj v prípade Cybertrucku.
Samozrejme, budeme veľmi zvedaví na ďalšie praktické skúsenosti ohľadom nabíjanie Tesly Cybertruck. Vrátane nabíjania prostredníctvom nabíjacích staníc s výkon min. 350 kW, keďže Cybertruck by mal podporovať max. nabíjací výkon 350 kW. Mimochodom Electrek uviedol, že aktuálne rozoberané nabíjanie Cybertrucku nemuselo prebehnúť optimálne aj z dôvodu, že počal celej nabíjacej relácie nemusel byť k dispozícii maximálny výkon pre daný stojan. A to z dôvodu veľkej vyťaženosti celej stanice. Ale to je len špekulácia.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Bude sa Tesla Cybertruck predávať v Európe? A čo by mohlo byť prekážkou?
Rýchlosť nabíjania Tesly Model Y v zime: Studená vs. predkondicionovaná batéria
Tesla Cybertruck bude vedieť plávať, potvrdil Musk. A potvrdilo sa aj bezdrôtové nabíjanie áut
ODBER NOVINIEK
3 komentáre
Aj keď je nabitý technikou a technológiami, nie je mi Cybertruck sympatický! Iná vec je problém batérií formátu 4680! Tým držím palce, aby sa osvedčili aj v Cybertrucku!
Nabíjanie zatiaľ neohúrilo, ale tiež sa prikláňam k názoru, že časom prídu aktualizácie a nabíjanie za zlepší.
Tesla dokázala, že aktualizácie sú jej najsilnejšia stránka. ParkAssist bez ultrazvukových senzorov bol ako magnet pre všetkých hejterov, (za tie peniaze nemá Tesla ani cúvacie senzory), decembrová aktualizácia musela všetkých umlčať. A posunula parkovanie na iný level.
Z toho dôvodu si myslím, že aj samotný Cybertruck bude prechádzať veľkými zmenami a to všetko len preto, že je možné aktualizovať software vo všetkých riadiacich jednotkách auta.
OTA je úžasná vec! Chápem aj určitú zdržanlivosť v režime nabíjania so zbieraním dát pre prípadné korekcie, resp. zlepšenia. Mimoriadne však fandím všetkým pokrokom v oblasti batérií, a v kapacite zvlášť, lebo to je prvoradý parameter, ktorý naučí BEV „lietať“! 🙂