Bude sa Tesla Cybertruck predávať v Európe? A čo by mohlo byť prekážkou?

6

Tesla Cybertruck sa nedávno začala dodávať v rámci domáceho trhu. Opäť sa pritom otvára otázka predaja a dostupnosti tohto netradičného elektrického pickupu v Európe. A to aj v kontexte toho, že tento model nemusí spĺňať európske normy či v kontexte hmotnosti a vodičského oprávnenia skupiny B.

Ohľadom dostupnosti Tesly Cybertruck v Európe sa špekuluje od predstavenia alfa prototypu v roku 2019. Tesla síce v tom období umožnila rezervácie aj európskym záujemcom, to však nemusí nič zaručovať. Objavujú sa pritom pochybnosti aj kvôli európskej legislatíve v oblasti bezpečnostných štandardov áut.

Deformačná zóna a ochrana chodcov aj cyklistov

Už v roku 2019 napr. expert na automobilové štandardy EÚ Stefan Teller z nemeckej bezpečnostnej organizácie SGS-TÜV uviedol, že Cybertruck bude musieť podstúpiť „zásadné zmeny základnej štruktúry, pretože odporuje európskej bezpečnostnej filozofii.“ Problémom pritom mala byť ochrana chodcov a cyklistov. „Nárazník a kapota musia absorbovať energiu, aby chránili chodcov, čo je štandard, v rámci ktorého by Cybertruck zlyhal,“ povedal Teller.

V roku 2020 však uznávaný odborník na automobilový priemysel Sandy Munro v tejto veci povedal, že si je istý tým, že Tesla dokáže vyrobiť plechy, ktoré sa dokážu „rozdrviť, a tým pohltiť časť energie nárazu, čo môže znížiť zdravotné následky chodcov po strete s vozidlom.

tesla cybertruck

Zdroj fotografie: Elon Musk/X

Začiatkom tohto mesiaca Elon Musk uviedol, že v Tesle sú vysoko presvedčení o tom, že Tesla Cybertruck bude z hľadiska štatistík na míľu oveľa bezpečnejšia než ostatné pickupy. A to ako pre cestujúcich, tak aj chodcov.

Približne pred 2 týždňami Tesla zverejnila príspevok, v ktorom uvádza, že deformačná zóna (ktorú niektorí odborníci považujú na prvý pohľad za nedostatočnú) nie je len o veľkosti, ale o tom, ako sa využije. A dodala, že pri zrážke vo vysokej rýchlosti je predný odliatok spodku karosérie Cybertrucku navrhnutý tak, aby sa rozbil na malé kúsky, čím sa absorbuje a uvoľní energia, čo redukuje dopady na cestujúcich.

Z pohľadu európskych záujemcov však znepokojivo vyznieva nedávne vyjadrenie hlavného inžiniera Tesly Larsa Moravyho pre Top Gear. Ten totiž uviedol, že európske predpisy vyžadujú v prípade vonkajších výčnelkov vonkajší polomer 3,2 mm, čo nie je možné dodržať v prípade 1,4-milimetrového plechu z nehrdzavejúcej ocele, z ktorého pozostáva karoséria Cybertrucku. Takže ak sa Tesla rozhodne dovážať svoj elektrický pickup do Európy, bude musieť vyriešiť aj tento problém.

Postačí bežný „vodičák“?

Ďalšou obavou, prečo by sa Tesla mohla rozhodnúť, že nebude do Európy dovážať Cybertruck, je nedostatok relevantného dopytu z dôvodu, že na vedenie tohto vozidla bude nutné vodičské oprávnenie skupiny C a nie bežné „B-čko“. Aktuálne je totiž pre „vodičák“ skupiny B limitom celková prípustná hmotnosť 3 500 kg.

tesla cybertruck batozinovy priestor

Zdroj: Tesla

Prvé dve dostupné verzie (AWD a CyberBeast) majú pritom pohotovostnú hmotnosť 2 995 kg, resp. 3 104 kg, k čomu je potrebné ešte pripočítať max. užitočné zaťaženie vozidla – 1 134 kg. A to znamená celkovú prípustnú hmotnosť 4 129 kg, resp. 4 238 kg. A ani avizovaná RWD verzia s pravdepodobne nižšou hmotnosťou a možným nižším užitočným zaťažením sa zrejme nedostane pod 3 500 kg.

Veľkou pomocou v tomto smere by však bolo schválenie navrhovanej legislatívy EÚ, ktorá v prípade vozidiel s alternatívnymi druhmi pohonu posúva limit z 3 500 kg na 4 250 kg. V takomto prípade by „B-čko“ stačilo na všetky verzie modelu Tesla Cybertruck.

Dočkáme sa menšej verzie?

Elon Musk v minulosti viackrát pripustil, že Tesla by mohla urobiť aj menšiu verziu modelu Cybertruck. Tá by totiž bola vhodnejšia aj pre európske cesty a parkovacie miesta, ktoré sú menšie ako severoamerické. Pri navrhovaní tohto modeli by pritom teoreticky mohla zohľadniť aj špecifiká mimoamerických trhov, vrátane európskej legislatívy v oblasti automobilov.

Nuž, uvidíme. Záležať zrejme bude aj od dopytu zo strany Európy. Spomínaná možnosť rezervácie vozidla pre Európanov pritom mohla byť nástrojom spoločnosti Tesla na zistenie záujmu. Aktuálne táto možnosť nie je k dispozícii, je však možné sa prihlásiť aspoň na odber aktuálnych správ ohľadom tohto produktu.

Každopádne sa zdá, že ak by sa aj Tesla rozhodla predávať Cybertruck v Európe, tak skoro to nebude. Jasnou prioritou je totiž severoamerický trh. A to úplne pochopiteľne, keďže tento región je baštou áut typu pickup. Elon Musk pritom v októbri uviedol, že potrvá zrejme 12 až 18 mesiacov, kým Cybertruck začne významne prispievať v rámci finančných tokov spoločnosti Tesla. A to naznačuje, že nábeh produkcie bude pozvoľný, pričom tieto  kapacity sú vyhradené pre severoamerický trh.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Cybertruck bude vedieť plávať, potvrdil Musk. A potvrdilo sa aj bezdrôtové nabíjanie áut
Cybertruck: Čo Tesla avizovala v roku 2019 a aká je realita v roku 2023?
Top Gear a ďalší otestovali Teslu Cybertruck. Okrem hodnotenia ponúkajú aj nové informácie
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

Pridajte komentár