Kontroverzný dizajn pickupu Tesla Cybertruck je aj terčom posmeškov a vtipov. Má však svoje odôvodnenie. A rozhodne ním nie je len Muskova obľuba žánru sci-fi. Hlavnými dôvodmi sú aerodynamika a exoskeleton z „raketového“ materiálu Ultra-hard 30X Cold-Rolled.
Dizajn Cybertrucku rozdeľuje verejnosť na 2 tábory, pričom sa zdá, že väčšine sa moc nepozdáva. To pritom nie žiadnym prekvapením, pretože ľudia prijímajú nové veci a zmeny vo všeobecnosti dosť ťažko. Tesla Cybertruck sa pritom diametrálne líši od bežných vozidiel typu pickup.
Na druhej strane to „neodradilo“ vyše 250 000 záujemcov, ktorí si podľa Elona Muska túto novinku zarezervovali. Podstatné by pritom mali byť vlastnosti vozidla, ktoré sú zdá sa vynikajúce (aj keď zatiaľ len papierovo), a to zrejme aj kvôli tomu, ako Cybertruck vyzerá.
Ako už vieme, elektrický pickup od Tesly pozostáva z exoskletonu, ktorý je vyrobený zo špeciálneho materiálu Ultra-hard 30X Cold-Rolled. Z neho bude pritom vyrobená aj vesmírna loď Starship od SpaceX, s ktorou chce letieť Elon Musk na Mars. Vďaka tomuto materiálu má byť Tesla Cybertruck výnimočne odolná a bezpečná, pričom Musk uvádza, že odolá aj 9 mm projektilom, čo v podstate potvrdil aj expert na zbrane.
No a práve tento materiál je jedným z dôvodov, prečo pickup Tesla vyzerá tak, ako vyzerá. Elon Musk sa totiž vyjadril, že jeho pevnosť ničí lisovacie stroje, a tak je jedinou možnosťou jeho veľmi náročné ohýbanie. Z tohto dôvodu je podľa neho vozidlo tak „planárne“ (rovinaté).
„Šialená“ aerodynamika
To však nie je to jediné, čo sa podpísalo na jeho radikálnom vzhľade. Ďalším dôvodom je samozrejme aerodynamika, ktorá má pri tak veľkých a ťažkých elektromobiloch obzvlášť veľký vplyv na účinnosť, a teda aj dojazd. Preto mnohých určite veľmi zaujíma koeficient odporu vzduchu Tesly Cybertruck.
Hodnotu aktuálneho prototypu však nepoznáme. Elon Musk sa ale dodatočne vyjadril, že s extrémnym úsilím by sa im mohlo v rámci produkčného vozidla podariť dosiahnuť koeficient odporu vzduchu 0,30, čo by bolo nielen podľa slov Muska vzhľadom na typ vozidla šialené. Pre porovnanie, Nissan Leaf dosahuje hodnotu 0,28 a extrémne aerodynamická Tesla Model 3 0,23. A ako sú na tom v porovnaní so Cybertruckom bežné pickupy?
Túto otázku sa pokúsil zodpovedať Youtube kanál Boats and Engines, ktorý pomocou počítačovej simulácie dynamiky tekutín otestoval modely Tesly Cybertruck (0,39) a bežných amerických ťahačov Ford F-150 Raptor (0,56) a Dodge Ram 1500 (0,59) pri rýchlosti 60 mph (97 km/h).
Tieto výsledky však slúžia skôr len na vzájomné porovnanie vozidiel a získanie hrubej predstavy a nie na určenie presnejších hodnôt koeficientu odporu vzduchu, čo uvádza aj samotný Youtube kanál. Dôvodom je použitie starého softvéru a potenciálne nepresných modelov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Cybertruck vs. Porsche 911: Závod v šprinte na krátku vzdialenosť
Solárny elektromobil Lightyear One je najaerodynamickejšie auto sveta
Tesla Cybertruck News: Video z bežnej premávky, menšia verzia, rezervácie a ďalšie…
4 komentáre
Elon Musk vytvoril novú ikonu – Cybertruck. Počet rezervácií (250 000) za pár týžďňov je neuveriteľný počet.
Aj keď vzhľadom na nízku sumu pri rezervácii to zrejme mnohí nemyslia vážne.
Skôr ide o akýsi vnútorný pocit, akési EGO, že JA som si rezervoval Teslu – a to nie hocijakú…
V každom prípade je to geniálny reklamný ťah…
Nemusí ísť len o EGO. Na to všetko, čo toto auto dokáže, tak sľubujú naozaj nízku cenu a toto by mohol byť tiež veľký dôvod.
Citujem: „aerodynamika, ktorá má pri tak veľkých a ťažkých elektromobiloch obzvlášť veľký vplyv na účinnosť, a teda aj dojazd.“
Tak ja si myslím, že pri pikapoch zase aerodynamika až takú veľkú rolu nehrá, lebo to nie sú autá určené na rýchlu jazdu po diaľnici.
Dakujem za tento kratky clanok. Nenasiel som este jediny iny portal, kde by redaktor pochopil co znamena exoskeleton, preco nan pouzili 30x CRS, ako sa s takym materialom pracuje a preco asi ten truck vyzera ako vystrihovacka z ABC-cka.
Myslim, ze tento koncept poskytne tolko vnutorneho priestoru, o ktorm sa inym autam ani nesniva. Najma co sa tyka vnutornej sirky. Tesim sa az sa dostane do ruk motoristickych novinarov produkcna verzia.