EÚ, resp. Európska komisia (EK) dnes zverejnila návrh ohľadom riadnych dodatočných ciel na elektromobily dovážané z Číny. V prípade spoločnosti Tesla pritom došlo k významnému zníženiu sadzby.
Ako už vieme, Európska únia začiatkom júla zaviedla na elektromobily dovážané z Číny „dočasné vyrovnávacie clá“. A to po predbežných výsledkoch antisubvenčného vyšetrovania, dôvodom ktorého bola podľa EÚ možná vysoko nadštandardná podpora zo strany čínskej vlády ohrozujúca spravodlivú hospodársku súťaž.
A aktuálne EK informuje, že zainteresovaným stranám predložila „návrh rozhodnutia ohľadom zavedenia konečného vyrovnávacieho cla na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny“. Tento návrh pritom už zohľadňuje pripomienky výrobcov elektromobilov z Číny k dočasným dodatočným clám zavadeným začiatkom júla.
Úprava sadzieb
Jednou z hlavných noviniek je podľa EÚ úprava dodatočných colných sadzieb. V prípade osobitne vyšetrovaných spoločnosti BYD, Geely a SAIC sa tieto sadzby veľmi mierne znížili na 17 %, 19,3 %, resp. 36,3 %. V prípade ostatných spoločností, ktoré spolupracovali s EÚ, sa mierne zvýšili na 21,3 %. A v prípade nespolupracujúcich spoločností sa mierne znížili na 36,3 %.
Najlepšie pritom pochodila Tesla, ktorá po zverejnení prvotných výsledkov vyšetrovania požiadala o individuálne prešetrenie, na čo mali nárok všetky spoločnosti, ktoré neboli vyšetrované osobitne ako spomínané koncerny BYD, Geely a SAIC. A po tomto preskúmaní EK znížila Tesle dodatočné clo na 9 %. Zdá sa však, že zatiaľ aj pre Teslu platí pôvodné „dočasné vyrovnávacie clo“ vo výške váženého priemeru 20,8 %, ktoré sa vzťahuje na spolupracujúce spoločnosti, ktoré pôvodne neboli osobitne vyšetrované.
Nič nie je isté
Ani aktuálne zverejnené dodatočné sadzby ciel, ktoré by mali ísť nad rámec bežného cla vo výške 10 %, nemusia byť finálne. Aj po terajšom zverejnení „návrhu rozhodnutia ohľadom zavedenia konečného vyrovnávacieho cla“ majú totiž zainteresovaní výrobcovia elektromobilov právo na vznesenie pripomienok, ktoré môžu ovplyvniť finálne sadzby. A aby začali platiť navrhnuté konečné sadzby, musia ich schváliť členské štáty EÚ kvalifikovanou väčšinou. Takže sa ešte môže stať, že finálne dodatočné clá nebudú zavedené vôbec.
Vplyv na Teslu
Ak by napokon došlo k schváleniu súčasného návrhu, pre spoločnosť Tesla by to znamenalo, že k štandardnému clu vo výške 10 % by sa pridalo „vyrovnávacie clo“ vo výške 9 %. A na základe aktuálneho stavu by sa toto clo vzťahovalo na Teslu Model 3, ktorá je jediným modelom dovážaným z Číny. Mimochodom, Tesla po zavedení predbežných dodatočných ciel zvýšila ceny tohto modelu v EÚ. V rámci slovenského konfigurátora pritom došlo k zdraženiu o 1 500 € bez DPH.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske automobilky majú získať veľkú časť globálneho trhu. Ako si stoja v EÚ?
Európske automobilky nie sú proti „zákazu predaja spaľovákov“ od roku 2035
Tesla avizuje zvýšenie cien kvôli clu, BYD má mať v EÚ až 10-krát vyšší zisk na auto ako v Číne
ODBER NOVINIEK
12 komentárov
Nie som expert na vyrubovanie cla, a súbor informácií okolo vyrovnávacieho cla pôsobí až zmätočne! Ak niekde nastala chyba, tak sa stala už po 2. svetovej vojne, keď sa z Číny dovážali lacné haraburdy bez cla, a neskôr sme si nechali „skoro všetko“ lacno vyrábať v Číne! Teraz tu máme veľkého tlstého Čínskeho Draka, ktorý si robí čo chce, a my mu ideme „podkurovať“ VYROVNÁVACÍM CLOM?! 🙂
P.S. Typické pre Stultus Bruxellis …
Mal by si sa každý deň modliť za Brusel. Ak by číňania zaplavili európsky trh lacnými autami, tak tento podtatranský, dnes už bezzubý tiger sa rozplynie ako ten povestný “ prd v stromovke“.
Za Brusel by sa mali modliť tie nenažraté managerske svine z EU automobiliek, ktoré živíme v predraženej cene europskych aut !
Máš krátku pamäť a zrak! Musíš sa pozrieť, ako píšem, do obdobia po 2. svetovej vojne. USA a Brusel robili dlhodobo pre nás zlú politiku voči Číne. Teraz robia zúfalé pokusy zastaviť čínsku vlnu tsunami, ktorú desiatky rokov nezodpovednou politikou pomáhali vytvoriť! Brusel má podobné papalášske maniere, ako mavali komunisti, ktorých si dnes pripomenieme smutným výročím!
Je to len oddalovanie zaplavenia EU cinskymi EV. Kvalita sa presadi tak ci tak.
Čína už teraz robí modely porovnateľné kvalitou nemeckej top triede !
Európa spohodlnela až zlenivela za posledných 80 rokov! Číňanom sa podarilo zaviesť socialistický kapitalizmus, o ktorom ku koncu ich éry pokukovali a hovorili tí progresívnejší komunisti aj u nás. No comment, za akých ľudských obetí, ale funguje to, a Aziati vedia byť až kruto pracovití, a naučili sa robiť aj kvalitne, keď to od nich pár desaťročí vyžadovali „Benátski kupci“ z EU a USA!
Čína už teraz robí modely porovnateľné kvalitou nemeckej top triede !
Presne tak Mercedesy už horia tie najlacnejšie baterky čo do nich davajú a to človek si myslel,že keď zaplatí svoj až trojnasobnú cenu voči VW tak to bude aspoň kvalitnejšie. No nieje tomu tak.
Neodsudzujme Čínu, odsudzujme našu správu vecí verejných a kapitánov priemyslu, za to ako sa správali a správajú, a kam nás doviedli! V tomto prípade v oblasti elektromobility! EU sa stáva novodobým Babylonom, a asi tak aj skončí! ……
Cla nie su spravna cesta, ale niekedy asi nie je ina.
Cina si este v 2008 stanovila za ciel preorientovať vlasnty automotive priemysel na elektricky a zniziť zavyslosť od iných krajín a elektromobilita ponuka obe vyhody. Znizi dovoz ropy, ktoru sami doma nemaju resp musia ju vo veľkom dovažať za dolare, a budu vyrabať vlastne auta.
V roku 2008 sme v EU este ani nevedeli a naše automobilky ani nepremyšlali, že elektricke auta možu byť života schopne.
A tak začala cina vyrabať prve eAuta, vylepšovať ich, rozvyjal sa dodavateľsky reťazec, neskor prišli valke serie aut a tak aj tam vznikala otazka s reciklaciou , tak sa vytvorili reciklacny reťazec.
A to všetko dekadu pred EU a USA. takže nie je divu že su ďalej a vidia možnosť zničiť hlavneho konkurenta v automotive priemysle svojimi vlastnymi značkami.
Maju peniaze(EU nakupuje v Cine vsetko), maju technologie, nie len automotive ale aj polovodičove, a maju skusenosti s montažou. Naju všetko čo je potrebne na zničenie konkurencie v tomto odvetvy.
A to je ten problem, konkurencia je dobra a znicenie konkurencie je nezdrave a preto sa zavadzaju dodatočne cla, aby sa zachoval konkurenčny boj, aby bola rozmanitost.
Ani ja nemam rad cla, a dotacie, ale v pripade ked je jednej hrač priliš silny a mohol by konkurenciu zničiť, tak je viac než vhodne mu v tom zabraniť.
Ak by sme nezabranili zničeniu konkurencie tak by vznikol monopol, a to vedie k obrovskej zavislosti od jedneho dodavatela, statu, znizuje to kvalitu a zvysuje cenu.
V neposlednom rade monopol takých velkých rozmerov zvyšuje inflaciu a teda nam vsetkym kradne peniaze z penazenky.
Znie to ako prednáška z politickej ekonómie! Ale my máme za sebou éru slávnych politických ekonómov! Kde boli celý ten čas?! Museli to vidieť a vedieť čo sa v Číne deje, a informovať politikov a kapitánov nášho priemyslu. Ak tu niekto zlyhal, boli sme to „my“! Teraz v panike lapáme po vzduchu!