Prečo Tesla odolala čipovej kríze? Vysvetľovali jej predstavitelia či šéfovia VW a Intelu

4

Kým tradičné automobilky majú pomerne veľké problémy s produkciou kvôli výpadkom v dodávateľskom reťazci, čo sa týka najmä „slávnych“ čipov, Tesla prekonáva jeden výrobný a predajný rekord za druhým. Čím to je, vysvetľovala nielen Tesla, ale aj šéfovia spoločností VW Group a Intel.

Tesla pred pár dňami oznámila už 6 rekordný štvrťrok v rade z hľadiska vyrobených a dodaných vozidiel. A samozrejme aj rekordný rok (2021). U tradičných automobiliek to však zdá sa bolo naopak, naznačujú prvé kvartálne aj celoročné štatistiky.

Za „odolnosťou“ a rastom Tesly v ťažkých časoch pritom môžeme hľadať aj jej zameranie na vertikálnu integráciu a inovácie. Tesla sa totiž snaží čo najviac dôležitých vecí riešiť vo vlastnej réžii. Množstvo z nich si vyvíja a aj vyrába sama, zatiaľ čo tradičné automobilky sa spoliehajú najmä na dodávateľov, čo Elon Musk nazval katalógovým inžinierstvom.

Prístup Tesly je síce náročný na čas, kapacity, financie či inovatívne myslenie, ako však ukázala aj koronakríza, prináša svoje ovocie. Tesla je totiž menej závislá od dodávateľského reťazca a dokáže oveľa rýchlejšie reagovať na zmeny, resp. zmeny vôbec uskutočňovať.

Spoločnosť Tesla už v správe k 2. kvartálu minulého roka uviedla, že jej tím preukázal jedinečnú schopnosť rýchlo reagovať a zmierniť prerušenia výroby vplyvom nedostatku čipov. A to vďaka softvéru a novým mikrokontrolérom, upozornil web Teslarati. Tu sa teda tiež ukázala výhoda inovatívnej softvérovo orientovanej platformy spoločnosti Tesla.

Flexibilitu Tesly vyzdvihol aj šéf VW

Ako nedávno napísala agentúra Reuters, Elon Musk v tejto súvislosti povedal, že Tesla vďaka svojmu prístupu bola schopná nahradiť nedostatkové čipy alternatívnymi čipmi. A šéf VW Group Herbert Diess na stretnutí s top manažérmi koncernu uviedol, že problém s nedostatkom čipov zvládla Tesla tak dobre preto, lebo vyvíja vlastný softvér. „V priebehu 2 – 3 týždňov mali nový softvér, ktorý umožnil používanie rôznych čipov, pôsobivé,“ dodal.

Jeden zo zamestnancov Tesly pritom nedávno pre Reuters uviedol, že dosky plošných spojov si navrhujú sami, čo umožňuje rýchlo upraviť ich dizajn tak, aby vyhovovali alternatívnym čipom.

Problémom aj závislosť od zastaralých čipov

V súvislosti s čipovou krízou zaujalo aj vyjadrenie Pata Gelsingera (pre Fortune), šéfa spoločnosti Intel, ktorá vyrába rôzne čipy. Podľa neho je totiž nedostatok čipov v automobilovom sektore čiastočne spôsobený tým, že väčšina áut dnes stále používa zastaralé až „primitívne“ čipy, ktoré boli aktuálne v čase uvedenia pôvodného iPhonu v roku 2007.

Dodal, že je aktuálne „bombardovaný“ prosbami o investovanie do nových výrobných kapacít na tieto zastaralé čipy. To však podľa neho nedáva žiadny ekonomický ani strategický zmysel. A uviedol, že Intel vyrobí automobilkám toľko 16 nm čipov, koľko len budú chcieť. To by však museli prejsť na tieto moderné čipy. A práve tam by sa podľa šéfa Intelu malo investovať.

Lepší odhad dopytu

Ďalším aspektom, vďaka ktorému sa podarilo Tesle minimalizovať problémy s čipmi, boli jej nezmenené požiadavky na dodávateľov. Na rozdiel od iných výrobcov áut totiž aj naďalej očakávala rastúci dopyt po svojich elektromobiloch, zatiaľ čo tradičné automobilky znížili objednávky čipov v dôsledku očakávaného výraznejšieho zníženia dopytu, uviedol finančný šéf spoločnosti Tesla.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Teslu je ťažké kopírovať, pretože nerobí „katalógové inžinierstvo“, hovorí Musk
Šéf Tesly bol hosťom „krízového stretnutia“ top manažérov koncernu VW Group
Tesla pokračuje v prekonávaní predajných rekordov. Dosiahla rekordný kvartál aj rok

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Tesla je jedinečná a zďaleka nielen čo sa týka automobilov, ale aj energetiky. „Cena akcií automobilky (Tesla) podle analýzy amerického investičního fondu Ark Invest do roku 2025 postupně vystoupá až ke třem tisícům dolarů…“ a podľa inej analýzy do 2030 na 12 tis. dolárov. Môže sa stať, že Tesla pohltí niektoré veľké automobilky, alebo s nimi vytvorí výrobné aliancie a bude dominovať celému automobilovému priemyslu. A možno aj energetickému. Peňazí na to bude mať zrejme dosť. Už teraz má trhovú hodnotu bilión dolárov.

Pridajte komentár