Pár mesiacov potom, čo Čínsky zväz výrobcov automobilov (CAAM) vyzval k ukončeniu cenovej vojny na tamojšom trhu, prichádza správa, že viacero automobiliek (najmä veľkí výrobcovia elektromobilov) sa zaviazalo „nenarušovať konkurenčný boj abnormálnymi cenami“.
Začiatkom roka začala spoločnosť Tesla významne zlacňovať svoje elektromobily. Dôsledkom nepriaznivej ekonomickej situácie sa totiž ochladil automobilový trh a Elon Musk uprednostnil rast predajov, aj keď to mohlo znamenať a aj znamenalo pokles zisku spoločnosti.
Potom nastalo niečo, čo sa začalo nazývať cenovou vojnou, keďže mnohí výrobcovia elektromobilov boli v podstate donútení takisto zlacňovať, aby zostali konkurencieschopní. Na rozdiel od spoločnosti Tesla však nemali taký priestor z hľadiska marží, čo ich mohlo dostať do problémov.
V marci pritom Čínsky zväz výrobcov automobilov (CAAM) vyzval na upokojenie situácie na trhu a ukončenie „cenovej vojny“. Zväz vtedy uviedol, že znižovanie cien, ktorého cieľom je manažovanie nahromadených skladových vozidiel a primerané pokrytie nákladov je normálne, ale táto stratégia by sa nemala zmeniť na cenové vojny.
Záväzok „proti abnormálnym cenám“
Aktuálne CnEVpost informuje, že v rámci nedávneho Čínskeho automobilového fóra 2023 podpísalo 16 výrobcov áut s CAAM „záväzok zachovať spravodlivý trhový poriadok v automobilovom priemysle“. Medzi signatárov pritom patria spoločnosti Tesla, BYD, NIO, Xpeng, Dongfeng Motor, Geely, SAIC, Li Auto, FAW, Changan, BAIC, GAC, Chery, JAC, Great Wall Motor a China National Heavy Duty Truck.
V podpísanom dokumente sa napríklad uvádza, že signatári budú „dodržiavať pravidlá a predpisy odvetvia, regulovať marketingové činnosti, udržiavať spravodlivý súťažný poriadok a nenarušovať spravodlivý súťažný poriadok na trhu abnormálnymi cenami„. Automobilky sa tiež zaviazali, že sa vyhnú klamlivému marketingu a zavádzaniu spotrebiteľov či k tomu, že svojou činnosťou budú prispievať k národnému hospodárskemu rastu.
Otázkou pritom môže byť, ako dobrovoľné je podpísanie tohto záväzku. Napr. zo strany spoločnosti Tesla, ktorá nie zámerne odštartovala „cenovú vojnu“. A to v snahe splniť svoje predajné ciele napriek ochladeniu trhu.
Na druhej strane, spomínaný záväzok má byť samoregulačný a nie právne záväzný. A takisto nemá znamenať, že výrobcovia áut nebudú môcť znížiť ceny, keď budú čeliť ďalším hospodárskym výzvam. Teoreticky tak môže ísť napr. „len“ o signál smerom k zákazníkom, aby nečakali na prípadné ďalšie zlacňovanie a podporili trh čo najskôr.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla dosiahla predajný rekord a prekonala očakávania, zrejme na úkor zisku
Ceny elektromobilov Toyota bZ4X, Nissan Ariya či Dacia Spring sú v Číne neporovnateľne nižšie ako v EÚ
Tesla zarábala na autách násobne viac ako tradičné či čínske automobilky, ukazuje analýza Reuters
ODBER NOVINIEK
3 komentáre
Som zvedavý, kedy sa títo signatári zaviažu, že na druhej strane nebudú v Európe predávať predražene svoje autá !!!! ……………..
Protimonopolny urad by nemal zasiahnut? Kartelove dohody niesu zakazane? Ci v Cine take nieco nemaju? A preto sa ta dohoda netyka EU a niesu v nej ani EU znacky?
Lebo „medveď“! Európania kupujú, tak načo ……