Tesla znižuje ceny svojich elektromobilov v Číne. Snáď sa dočká aj Európa

6

Spoločnosť Tesla tento rok viackrát značne zdražila svoje elektromobily. V lete nám však dal Elon Musk nádej v podobe možného budúceho zníženia cien. A aktuálne sa tak deje v prípade modelov 3 a Y v Číne. Dôvody nie sú známe, môže ich byť niekoľko. Úpravy cien Tesiel mávajú pritom neraz globálny charakter, takže aktuálne zlacňovanie sa dúfajme dotkne aj európskeho trhu.

Nástup koronavírusu a následná vojna na Ukrajine zvrátili trend zlacňovania elektromobilov značky Tesla. Len tento rok sme sa pritom dočkali hneď niekoľkých masívnych zdražovacích vĺn, ktoré sa dotkli všetkých trhov, kde Tesla pôsobí.

Ako sme informovali v júli tohto roku, napr. podľa štúdie spoločnosti Moneybarn stúpli ceny elektromobilov Tesla od roku 2019 na britskom trhu cca o 21 % (Model 3), 25 % (Model X), resp. 32 % (Model S). Samozrejme, zdražovanie sa netýkalo len áut značky Tesla. Napr. podľa WSJ sa v máji v rámci USA medziročne zvýšila cena elektromobilov priemerne o 22 %.

Neprekvapí, že podľa viacerých výskumov stáli za zdražovaním elektromobilov aj prudko rastúce ceny nevyhnutných batériových surovín. Podľa štúdie spoločnosti AlixPartners, na ktorú upozornila CNBC, sa náklady na suroviny pre elektromobily ako kobalt, nikel a lítium od marca 2020 zvýšili priemerne o 144 % v porovnaní s májom 2022. A za ostatné 2 roky sa mali náklady špecifické pre elektromobily zvýšiť z 2 000 na 4 500 $.

Prvé zlacnenie po dlhšej dobe

Čo sa týka Tesly, Elon Musk v marci, v čase významnej zdražovacej vlny, uviedol, že „Tesla a SpaceX čelia výraznému inflačnému tlaku v oblasti surovín a logistiky. V júli nám však dal istú nádej ohľadom cien elektromobilov Tesla, keď pripustil, že vtedajšie zdraženie nemusí byť trvalé. Uviedol totiž, že ak sa inflácia upokojí, ceny áut by mohli znížiť.

A aktuálne sme sa konečne dočkali prvého zníženia cien elektromobilov Tesla po dlhšej dobe, upozorňuje web CnEVpost. To sa týka všetkých verzií Modelu 3 a Modelu Y v rámci čínskeho trhu. Tieto modely sa vyrábajú v Giga Shanghai, odkiaľ sa niektoré verzie dovážajú aj do Európy.

Čo sa týka konkrétnych čísel, základná Tesla Model 3 išla po prepočte dole o cca 2 000 € a verzia Performance o cca 2 500 €. V prípade Tesly Modelu Y bol pokles ešte výraznejší, keď základná verzia zlacnela o takmer 4 000 €, verzia Long Range o vyše 5 000 € a verzia Performance o 2 800 €. Ceny týchto modelov sa tak po novom pohybujú v rozmedzí cca 37 200 až 58 500 €. Na základné verzie modelov 3 a Y sa pritom vzťahuje miestna dotácia vo výške cca 1 500 € (tá je už zahrnutá v spomínanom cenovom rozpätí).

Možné dôvody

Tesla žiaľ nekomentuje dôvody zmien cien, takže v tomto smere môžeme len špekulovať. Vzhľadom na ochladenie ekonomiky môže byť vo veci snaha oživiť možný klesajúci dopyt či prevencia proti možnému budúcemu poklesu. Tesla ale v rámci nedávnej správy k hospodárskym výsledkom za 3. kvartál uisťovala, že aj naďalej dokáže dodať každé vyrobené vozidlo pri zachovaní vysokých prevádzkových marží.

Objavujú sa tiež správy (napr. od Bloombergu), že Tesla by mohla reagovať na neustále sa zvyšujúcu konkurenciu na čínskom trhu, ktorý je v oblasti elektromobility tým najkonkurenčnejším. Ďalším teoretickým, aj keď zrejme najmenej pravdepodobným dôvodom zlacnenia, môže byť spomínaný Muskov „prísľub“. Nemáme však znalosti o vývoji inflácie v Číne.

Každopádne nás najviac zaujíma, či sa znižovanie cien dotkne aj európskeho regiónu. Aktuálne sme nezaznamenali zmeny v rámci slovenského konfigurátora vozidiel Tesla a ani správy z iných európskych trhov týkajúce sa zlacňovania či zmeny cien. V minulosti sa však neraz stalo, že Tesla menila ceny v jednotlivých regiónoch postupne. Takže nateraz nemožno vylúčiť, že sa zlacňovanie v blízkej dobe dotkne aj Európy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové Tesly Model S a X už majú „slovenské“ ceny aj certifikovaný dojazd
Tesla sa zameriava na menší, podstatne lacnejší elektromobil a hlási rekordné príjmy
Konkurent Tesly Model 3 od Toyoty má v Číne stáť údajne len okolo 29 000 €

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Vážení kolegovia, Elon číta naše komentáre v TESLA magazíne, a berie ich vážne !!! Prečítajte si našu diskusiu z 21.10.2022 k výsledkom TESLY za 3. kvartál! Každý si povedal svoj názor, nepotreboval k tomu sprosté slová, a ani nikoho pri tom neurážal, a máme tu výsledok! Elon to vzal vážne, a okrem iného začal zlacňovať, a tak by to malo byť aj naďalej! Inak sa z dnešnej zložitej doby nespamätáme! 🙂

    • Elon nás neberie celkom vážne, inak by musel znížiť aj svoju maržu, najvyššiu na svete. Nechápem, prečo to neurobí, keď Tesla je vysoko zisková a keď tvrdí, že zmyslom jeho Tesly je rozšíriť elektromobilitu po svete. 🙁

      • Majitelia Tesiel majú aj zvýšené náklady na dovoz zakúpených Tesiel ku nim domov a na jazdy do Tesla-servisov, ktoré sú veľmi nariedko, mal by to Elonisko kompenzovať.

        • Elon to u nás skúša cez super cenovú ponuku výhradne na Model Y so zadným pohonom, ktorú p. Bakša nie celkom vhodne dal do porovnania s cenou nového BMW iX1. Elon si asi myslí, že ich predá toľko, že sa potom oplatí aj na Slovensku otvoriť predaj a servisnú sieť ?! ….

      • Asi nie je až taký ľudomil, akým by sme ho radi videli, a zákazníci mu zatiaľ platia! Ak prišiel so znížením cien, tak je za tým určite niečo vážnejšie, ako je „tá moja kritika“ :-), napr. spomenutá väčšia konkurencia v Číne, napr. príchod Toyoty bZ3? a.p. Stále nechápem tie „bombastické“, v bežnej praxi nevyužiteľné výkony motorov u Tesiel, ale aj u iných výrobcov. Chýba tomu u elektromobily očakávaný trend skromnosti a úspornosti !!! Na druhej strane to asi dráždi ego chlapom, ktorí za to dobre platia. Biznis je biznis!

        • Tesla rozbiehala podnikanie a potrebovala vysoké marže, ktoré sa dajú dosiahnuť najlepšie na športových modeloch vyšších tried. Tak preto tie výkonné motory. Keď už bola za vodou, pustila sa aj do nižších tried, ale aby sa odlíšila, ponechala ich športový charakter aj s bonusom:
          s vysokou úžitkovou hodnotou (kufre, priestory pre cestujúcich atď).

Pridajte komentár