Z Číny prichádza ďalšia zaujímavá neoficiálna správa ohľadom spoločnosti Tesla. Ďalším dodávateľom batérií pre jej elektromobily sa má totiž stať automobilka BYD, s ktorou sa Tesla ešte pomerne nedávno „preťahovala“ o titul najväčšieho výrobcu áut do zásuvky. Špekuluje sa pritom, že jej cenená batéria Blade by mohla byť použitá v chystanom menšom a lacnejšom elektromobile Tesla „Model 2“.
Čínske médiá, vrátane Cnevpost, prichádzajú so správou, že automobilka BYD začne v 2. kvartáli budúceho roka dodávať Tesle svoje batérie Blade. Odvolávajú sa pritom na „viacero zdrojov oboznámených s touto záležitosťou“. A „model“ od Tesly vybavený batériou BYD Blade má byť aktuálne vo fáze testovanie C vzorky.
Táto správa je pritom zaujímavá z viacerých dôvodov. Tesla a automobilka BYD Auto boli zhodne založené len pred 18 rokmi a dnes sú lídrami v oblasti elektromobility. A ešte nedávno súperili o post najväčšieho výrobcu áut do zásuvky.
Obe spoločnosti sa angažujú aj v oblasti vlastného vývoja a výroby batérií pre zabezpečenie sebestačnosti. Nielen na základe aktuálnych správ sa pritom zdá, že BYD je v tomto smere o kus ďalej, keďže bude svoje batérie dodávať aj ďalším výrobcom e-áut.
BYD Blade?
Na batériu BYD Blade sú vo všeobecnosti dobré ohlasy. Ide o li-ion batériu s lítium-železo-fosfátovou chémiou (LFP / LiFePO4). Batériové články tohto typu majú síce vo všeobecnosti nižšiu energetickú hustotu ako NCM či NCA batérie, avšak batéria Blade používa technológiu Cell-To-Pack, vďaka čomu sa zvyšuje energetická hustota celého batériového packu, keďže batéria neobsahuje „zbytočné“ moduly. Ďalšími výhodami sú vysoká bezpečnosť a životnosť (viac ako 3 000 cyklov), no „najmä“ cena.
- Zdroj: BYD
- Zdroj: BYD
Batérie LFP by pritom neboli v rámci elektromobilov Tesla žiadnou novinkou, nakoľko základné verzie modelov 3 a Y vyrábané v Číne používajú LFP batérie od spoločnosti CATL. Ako však uvádza Pedro Lima z Pushevs, batérie BYD Blade majú energetickú hustotu 140 Wh/kg na úrovni celého packu (166 Wh/kg na úrovni článkov), zatiaľ čo LFP batérie od CATL „len“ 125 Wh/kg.
Súvis s „Modelom 2“?
Ďalšou zaujímavosťou je, že táto správa prichádza len krátko potom, čo sa objavili iné zaujímavé neoficiálne informácie, a to ohľadom chystaného menšieho a lacnejšieho elektromobilu značky Tesla, ktorý by mohol niesť meno Model 2. Podľa týchto informácií má mať Tesla hotový prototyp, pričom do skúšobnej výroby má ísť jej novinka koncom tohto roka.
Niet preto divu, že sa špekuluje, že tento model by mohol byť vybavený práve spomínanou batériou BYD Blade. Tesla pritom v rámci svojho „Battery Day“ avizovala, že budúce modely z nižších radov budú používa LFP batérie a chystané vlastné štrukturálne batérie s článkami 4680 budú vyhradené pre modely s vyšším dojazdom, v rámci ktorých záleží aj na celkovej hmotnosti.
Nuž, uvidíme. Pre istotu ešte dodávame, že v prípade nových správ z Číny ide o neoficiálne informácie, ku ktorým sa spoločnosti Tesla a BYD zatiaľ nevyjadrili. Takže ich treba brať s rezervou.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Aj Tesla sa začína čoraz viac spoliehať na lacnejšie batérie LFP. Sú novým fenoménom?
Čínsky BYD predstavil e-platformu, ktorá má priniesť elektromobily s dojazdom až 1 000 km (NEDC)
Tesla oznámila rekordný zisk, oneskorenie nových elektromobilov či stav nových batérií a tovární
Čínske elektro-SUV BYD Tang EV prichádza do Európy v 7-miestnej konfigurácii
6 komentárov
K článku snáď treba doplniť, že LFP batérie používajú aj exkluzívne prémiové produkty ako napríklad Tesla a Xpeng. A sú pre nich dostatočne dobré. Pre low cost autá však budú výborné.
Zaujímavý je odhad cien viacerých analytikov. Batérie blade stoja na úrovni packu cca 80 kWh/USD a cca 60 kWh/USD na úrovni článkov. Avšak až ďalší pokles cien a zvýšená produkcia umožní Tesle produkovať najlacnejší model. Inak by si ho nemohli dovoliť pre nerentabilnú výrobu…
Budúci rok budú batérie možno atakovať hranicu na úrovni packu cca 70 kWh/USD a cca 50 kWh/USD na úrovni článkov. Umožní to aj zvyšovanie gravimetrickej hustoty, ktorá znamená použitie menšieho množstva surovín. O úsporách z rozsahu sa ani netreba baviť, tam totálne prepadajú všetky japonské a kórejské firmy. O európskych sa vie len z marketingových materiálov, reálne nič podstatné neprodukujú.
IK, čo znamená úspory z rozsahu? Dik
Príklad: ak vyrobím malosériovo iba 100 Fabií, tak ich cena bude 100 000€. Keď ich vyrobím 100 000, cena bude 10 000€. Čím väčší rozsah výroby, tým väčšia úspora na nákladoch na kus.
a nemyslite nahodou jednotky x USD/kWh?
Určite myslel a určite si to všimli viacerí. Proste sa pomýlil a nikomu to nevadilo. Ty jediný si to okomentoval.
Je to tak, USD za 1 kWh.