Tesla a čínska automobilka BYD Auto vznikli v rovnakom roku a patria k najväčším výrobcom elektrických áut, ako aj najhodnotnejším spoločnostiam vyrábajúcim autá. Spoločného pritom majú oveľa viac. No a aktuálne bola potvrdená aj ich spolupráca ohľadom batérií. Tesla tak bude kupovať batérie od svojho najväčšieho konkurenta na čínskom trhu, ktorý uvádza, že Teslu obdivuje a je v priateľskom vzťahu s Elonom Muskom.
V auguste minulého roka sa objavila správa, že BYD začne v 2. kvartáli 2022 dodávať Tesle svoje batérie Blade. Už vtedy mala byť vo fáze testovania v rámci vozidiel C vzorka batérií. No a to, že BYD sa statne ďalším dodávateľom batérií pre spoločnosť Tesla aktuálne potvrdil výkonný viceprezident spoločnosti BYD Lian Yubo, o čom na základe interview v televízii CGTN informoval web CnEVpost.
Nielen „priateľský“, ale aj obchodný vzťah
Yubo v televíznom rozhovore povedal, že Tesla je veľmi úspešná spoločnosť, ktorú rešpektujú a obdivujú. Uviedol tiež, že oni aj iné čínske spoločnosti sa od Tesly učia a berú si znej príklad. A dodal, že s Elonom Muskom sú dobrí priatelia a čoskoro začnú Tesle dodávať batérie.
Mohlo by pritom ísť o batériu BYD Blade, na ktorú sú vo všeobecnosti dobré ohlasy. Je to li-ion batéria s lítium-železo-fosfátovou chémiou (LFP / LiFePO4). Batériové články tohto typu majú síce vo všeobecnosti nižšiu energetickú hustotu ako NCM či NCA batérie, avšak batéria Blade používa technológiu Cell-To-Pack, vďaka čomu sa zvyšuje energetická hustota celého batériového packu (140 Wh/kg), keďže batéria neobsahuje „zbytočné“ moduly. Ďalšími výhodami sú vysoká bezpečnosť, životnosť (viac ako 3 000 cyklov) a samozrejme cena.
Tesla tak má zabezpečený ďalší zdroj batérií, ktorý určite podporí jej plánovaný prudký rast, aj keď nevieme, na akom objeme sa dohodla s BYD. A keď už je reč o prudkom raste, BYD v priebehu 1 roka (5/2021 – 5/2022) zvýšil predaje svojich áut do zásuvky (elektromobily + plug-in hybridy) z necelých 33 000 na takmer 115 000 ks mesačne.
Spoločnosti BYD sa darí
Spoločnosť BYD, ktorá pôsobí aj v Európe, dosahuje úspechy aj v ďalších oblastiach. Podľa CnEVpost bola v rámci apríla tohto roku druhým najväčším výrobcom batérií v Číne. A to s trhovým podielom vyše 32 %. Predbehol ju pritom len najväčší výrobca batérií do elektromobilov na svete, CATL (38 %), ktorý je takisto dodávateľom Tesly.
BYD má teda veľmi dobre našliapnuté v rámci elektromobility. Spoločnosť pritom nedávno ukončila výrobu a predaj spaľovacích áut. A okrem iného by tiež mala byť najväčším výrobcom elektrických autobusov. Jej podnikanie pritom oceňuje aj trh, veď je aktuálne 3. trhovo najhodnotnejším výrobcom áut na svete (131 mld. $), keď prekonala aj VW Group, Mercedes-Benz či BMW Group. A minulý rok bola značka BYD druhá v rámci globálneho predaja osobných áut do zásuvky. A to práve za Teslou.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ďalší konkurent Tesly Model 3 z Číny: BYD Seal
Zaujímavý elektrický hatchback BYD Dolphin s cenou od 14 000 € vstupuje na domáci trh
BYD predstavil e-platformu, ktorá má priniesť elektromobily s dojazdom až 1 000 km (NEDC)
4 komentáre
pekne sa nam to rozbieha 😉
Upresním Číňanom. Tam sú medziročné nárasty výroby aj 300-400%. V Európe rádovo v desiatkach percent. Naše zaostávanie sa dramaticky zvyšuje…
Mimochodom aj v triede luxusných BEV pokračuje dramatický pád predaja európskych automobiliek na čínskom trhu. 5 rokov dozadu tam EU suverénne dominovala. Dnes sme na extrémne strmej zostupnej krivke trhového podielu. Ide to šupom dole…
Zlyhanie Nokia sa opakuje, ako cez kopirák!
Všetci výrobcovia BEV sľubujú, a niektorí už aj realizujú „prudký nárast výroby“. To určite povedie na trhu k boju o suroviny a dodávky komponentov. Raz toho, potom onoho včítane batérií. Uvidíme, ako bude TESLA a BYD spolupracovať, ak dôjde k nedostatku batérií pre oboch ….
A to som sa ešte stále nedozvedel ,kto dodáva baterky pre európske automobilky !? Tak isto chemické zloženie batérií je ,ako vidím ,stále závislé na lítíu – takže ake sú zásoby lítia do budúcna ? Neviem či je rozumný krok EU odrezať sa úplne od spalovákov !? Povedzme u osobných áut by som si to ako tak vedel predstaviť ale ako to bude s nákladnou dopravou ? A keď sa na to pozriem z pohľadu Slovenska ,tak si to vôbec neviem predstaviť ,kedže vysoké percento ludí býva v panelákoch !? Mám dojem , že lídri EU žijú niekde v oblakoch a o situácii aká je tam dole ,nemajú ani tušenia !! O našej vláde sa ani radšej nezmieňujem !