Americká vláda, ktorá Teslu ignoruje, chce teraz od nej rady ohľadom čipov

5

V USA sa dejú „zvláštne“ veci, ktoré súvisia s trojuholníkom Tesla/Elon Musk, Biely dom/prezident Joe Biden a program na podporu elektromobility v krajine. Biely dom pritom v podstate ignoruje Teslu a protežuje automobilky z odborov UAW, na čo Musk reaguje aj posmeškami. No a aktuálne sa predstaviteľka americkej vlády nechala počuť, že je „ochotná“ s Muskom konzultovať problematiku nedostatku čipov, keďže Tesla zvládla čipovú krízu lepšie ako iní.

Ako už vieme, vláda USA sa snaží o rozvoj elektromobility obrovskými investíciami. Okrem iného tak chce podporiť produkciu elektrických áut v krajine a ich nákup prostredníctvom dotácií vo výške až 12 500 $. Po zverejnení prvých návrhov sa pritom začali aj stretnutia a rozhovory s výrobcami áut.

A už prvé stretnutie vyvolalo u mnohých nevôľu, keďže naň nebola pozvaná spoločnosť Tesla, ktorá je lídrom v oblasti elektromobilov, pričom v USA vyrába jednoznačne najviac týchto áut a zamestnáva desaťtisíce ľudí.

Na otázku novinárov, prečo bola Tesla de facto „odignorovaná“, tlačová tajomníčka Bieleho domu Jen Psaki povedala, že pozvaní boli 3 najväčší zamestnávatelia v USA z oblasti výroby áut, ktorí sú súčasťou tamojších automobilových odborov. Stretnutia sa pritom zúčastnili automobilky GM, Ford a Stellantis.

Nie dlho na to sa objavil upravený návrh ohľadom dotácií elektromobilov, vďaka ktorému si polepšili najväčšie americké automobilky. Naopak, Tesla by touto zmenou prišla o nemalú časť dotácií v porovnaní s pôvodným návrhom, nakoľko nie je v tamojších automobilových odboroch. Na to Musk reagoval slovami, že nový návrh napísali lobisti z Fordu a UAW (americký odborový zväz, ktorý zastupuje najmä pracovníkov z automobilového priemyslu).

Bidenove vyhlásenia, Muskove reakcie

Po spomínanom stretnutí začal americký prezident chodiť po továrňach GM a Fordu, pričom z jeho úst zazneli aj  tragikomické vyhlásenia. Napr., že šéfka GM, Merry Barrová, zmenila celý (e-mobility) príbeh a že GM „elektrifikoval celý automobilový priemysel“ a viedol k drastickému zlepšeniu klímy vplyvom elektrifikácie. A dodal, že „doteraz v týchto pretekoch viedla Čína, ale to sa už čoskoro zmení,“ upozornil Electrek na základe Bidenovho prejavu. Krátko na to sme spoznali predajné štatistiky elektromobilov spoločností GM (26 ks) a Tesla (vyše 300 000 ks) za 4. štvrťrok 2021.

Potom Joe Biden zas vyhlásil, že budúcnosť sa bude tvoriť v Amerike, keďže spoločnosti ako GM a Ford v USA vyrábajú viac elektromobilov ako kedykoľvek predtým. Ani v tomto svojom vyjadrení ohľadom elektromobility si tak americký prezident „nespomenul“ na najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete – domácu spoločnosť Tesla, ktorá pravidelne prekonáva výrobné a predajné rekordy. Musk pritom neostal chladným a zareagoval nasledovným tweetom. A dodal, že Biden je „vlhká ponožková bábka v ľudskej podobe“.

Teraz chcú od Tesly pomoc

Biely dom v ostatnom čase zorganizoval stretnutia s výrobcami áut viackrát, pričom Teslu nepozval ani raz. Nedávno však prekvapujúco zazneli slová ako Tesla a Elon Musk z úst ministerky obchodu USA, Giny Raimondovej. Od Tesly chce pritom rady.

Ako upozorňuje Bloomberg na základe rozhovoru Raimondovej pre CNBC, tá sa je ochotná poradiť s Muskom ohľadom zlepšenia stavu v dodávateľskom reťazci s čipmi. Ministerka obchodu ako dôvod uviedla, že Tesla sa s týmto problémom vyrovnala lepšie vďaka tomu, že je skôr technologickou spoločnosťou. Podľa Bloombergu pritom Raimondová „bagatelizovala nepriateľstvo“ medzi Bidenom a Muskom a uviedla, že nepozná politiku svojej administratívy, ktorá by jej bránila požiadať Teslu o radu.

Tesla vs. odbory

Bloomberg sa tiež s odvolaním na svoj „zdroj oboznámený s prezidentovým myslením“ vyjadril, že ignorovanie spoločnosti Tesla súvisí s odporom Elona Muska voči automobilovým odborom. Insideevs v tejto veci dodáva, že odborové zväzy, vrátane UAW, sú dlhodobými partnermi Bidenovej Demokratickej strany, pričom ju podporujú počas volieb, ako aj prostredníctvom finančných príspevkov.

Zaujímavé taktiež je, že Andrew Sorkin zo CNBC v rozhovore so šéfkou GM uviedol, že podľa jeho „matematiky“ zamestnanci Tesly, ktorí nie sú v odboroch, zarábajú na báze hodinovej mzdy v priemere viac ako napr. zamestnanci GM, ktorí sú v odboroch. Na to Musk reagoval, že súhlasí a dodal, že zamestnanci Tesly tiež dostavajú zdravotné poistenie, akcie a ďalšie výhody.

A mimochodom sa zdá, že odbory UAW majú povesť do značnej miery skorumpovanej organizácie. Korupciu v tejto organizácii pritom rozoberali napr. Detroitnews či Autonews. A vyjadrenie v tejto veci neostal dlžný ani Musk, ktorý uviedol: „Nový slogan UAW: Bojovanie za ich právo kradnúť peniaze pracovníkov!“

Zdroj titulného ilustračného obrázku: public domain/© Ad Meskens – Wikimedia Commons – CC BY-SA 3.0 (úprava redakcie)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prečo Tesla odolala čipovej kríze? Vysvetľovali jej predstavitelia či šéfovia VW a Intelu
Šéfovia Tesly a VW sú proti dotovaniu elektromobilov. Čína dotácie znižuje a neskôr zruší
Prečo sa Tesla vzdala miliardovej dotácie na batériovú továreň podľa nemeckých ministrov?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Je az neuveritelne, ze v dnesnej dobe internetu je este tolko ludi ochotnych verit a naivne doverovat tomu, co hovoria politici.
    Pritom je doneba volajuce, ze su to len predlzene ruky (skor chvosty) velkych „hracov“.
    Ci uz ide o samotne automobilky, farmaceuticky, alebo potravinarsky priemysel, ci skor o ich majitelov (akcionarov), je evidentne, ze oni hybu (platia) rozhodnutiami vo vladach. A cim mensia krajina, tym jednoduchsi rukojemnik. Ak uz to takto vidiet aj v usa, to uz je co povedat!

  2. Odbory vznikli preto, že v prvopočiatkoch kapitalizmu – v Anglicku – robotníci pracovali od vidím do nevidím sedem dní v týždni. Vznikali vzbury a z nich odbory, ktoré pomohli pracovné podmienky zľudštiť. Žiaľ, každá organizácia je náchylná ku korupcii. To, že odbory sú v USA skorumpované, je verejné tajomstvo. Tam, kde to funguje – napr. Škandinávia a nemecky hovoriace krajiny – tam je vysoká životná úroveň. Korupcia je rakovina spoločnosti.

Pridajte komentár