Tesla nedávno v rámci svojich prvých modelov prešla na „čistú víziu“ v rámci systémov Autopilot či FSD. A dotklo sa to aj bezpečnostných asistentov. Modely 3 a Y sa pritom začínajú spoliehajú už len na kamerový systém, keďže došlo k odstráneniu radaru. A to vyvolalo pochybnosti o ich bezpečnosti a zastrašujúce titulky mnohých médií. Čo na to skutočné bezpečnostné autority?
Tesla minulý mesiac informovala, že elektromobily Tesla Model 3 a Model Y vyrábané od mája pre severoamerický trh už nie sú vybavené radarom. A dodala, že pôjde o prvé vozidlá, ktoré sa v rámci systémov Autopilot, Full Self-Driving (FSD) a niektorých prvkov aktívnej bezpečnosti spoliehajú už len na kamerové videnie a neurónové siete.
Elon Musk túto zmenu okomentoval slovami: „Keď sa radary a vízia nezhodnú, čomu budete dôverovať? Vízia má oveľa väčšiu presnosť, takže je lepšie zdvojnásobiť víziu, ako riešiť fúziu senzorov.“ A dodal, že kamery majú o niekoľko rádov väčší bitrate (bitovú rýchlosť) ako radar či LIDAR a že postupné zlepšovanie spracovania dát v rámci vízie cez kamerový systém necháva radar pozadu.
Na spomínané zmeny zareagovali aj Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) a spotrebiteľská organizácia Consumer Reports. Modelom 3 a Y bez radaru pritom odňali svoje hodnotenia špičkovej bezpečnosti „Top Safety Pick+“, resp. „Top Pick“, upozornil Tesmanian.
To však nemohlo až tak prekvapiť, keďže pred uvedením na trh neboli nové vozidlá podrobené nezávislým bezpečnostným testom týchto organizácií. Mnohým médiám tým však dali zámienku k špekulatívnym článkom, ktoré spochybňujú bezpečnosť dotknutých elektromobilov.
„Superior“
A teraz tu konečne máme výsledky prvých bezpečnostných testov elektromobilov Tesla s „čistou víziou“ bez radaru. Organizácia IIHS totiž otestovala systémy automatického núdzového brzdenia (AEB) a varovania pred kolíziou (FCW) elektromobilu Tesla Model 3, ktorý už nie je vybavený radarmi a spolieha sa iba na „kamerové videnie“.
Organizácia IIHS pritom napísala nasledovné: „Dokončili sme testy systému prevencie pred čelnou zrážkou (čo je v podstate AEB) Tesly Model 3 (2021), ktorý je založený na kamerovom systéme a ten získal hodnotenie superior (skvelý) v rámci interakcií medzi vozidlami a interakcií s chodcami,“ upozornil Electrek.
Systém varovania pred kolíziou (FCW) zas získal druhé najvyššie hodnotenie „pokročilý“. To znamená, že oba bezpečnostné systémy získali rovnaké hodnotenie ako ich predchádzajúce verzie s radarmi. Tým si pritom prinavrátili spomínané špičkové celkové bezpečnostné hodnotenia nielen od IIHS, ale aj Consumer Reports.
A pripájame ešte reakciu Elona Muska na tieto testy: „Top Safety Pick+ od IIHS! To je najvyššie celkové hodnotenie, ale myslíme si, že môžeme dosiahnuť maximálne skóre aj pre všetky podkategórie / jednotlivé testy. Opakované testovanie prebehne asi za mesiac, a to s vylepšeným softvérom. Ten sa potom nahrá do všetkých áut s počítačmi FSD.“
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 je najlepšia aj najhoršia v rámci „asistovanej jazdy“ podľa Euro NCAP
Nemecký inštitút podporuje systém Tesla Autopilot, lebo významne znižuje nehodovosť
Zvoláva Tesla vyše 285 000 áut kvôli nebezpečnému Autopilotu? Nie, vec sa má úplne inak
4 komentáre
Asi nič nie je dobré absolutizovať. Akože „absolútne odstránime všetky radary“ a podobne.
Nie som konštruktér týchto systémov, som iba „obyčajný šofér“, ale čiste z takej „sedliackej“ logiky by som tam určite nejaký ten radarík nechal. Pre „strýčka náhodu“.
Aj keď majú kamery o niekoľko rádov väčšiu bitovú rýchlosť a kamerový systém necháva radar pozadu.
A čo keď bude náhodou tak husto snežiť, že kamery zostanú „slepé“? Taký záložný radarík by vtedy možno bodol.
Jednoducho „pre strýčka náhodu“.
Ak zoberieme do úvahy legislatívu, máme jazdiť len po „dobrú víziu“ a bezpečné zastavenie. Radar vidí aj cez viacero áut dopredu. Sama Tesla sa chválila, ako zabránila nehode práve vďaka radaru, ktorý odhalil počiatočnú reťazovú haváriu, niekoľko áut vpredu. Táto technológia môže byť obzvlášť užitočná pri robotických konvojoch, ako dodatočná ochrana proti zlyhaniu komunikácii V2V.
Odstránenie radaru sa dalo očakávať. Je drahý (ani nie tak na výrobu ako na rozdielnu legalizáciu v rôznych regiónoch). Je pomalý (jeho zrýchlenie naráža na obmedzenie frekvencií a ich legálnosť v civilnom nasadení) A v neposlednom rade to bol najčastejšie radar ktorého chybou autopilot naviedol Teslu mimo cestu. Čo sa týka lidaru, ten nieje kráľom ani robotických vysávačoch.
Keď husto sneží , tak Tesla odovzdá riadenie vodičovi.
To je moja skúsenosť
32000km TM3P