Tesla je súčasťou nového nemeckého batériového projektu

3

Tento mesiac štartuje v Nemecku batériový projekt, ktorý má viesť k batériám s vyššou životnosťou a bezpečnosťou. Jeho súčasťou je aj spoločnosť Tesla.

Batérie sú najdôležitejšou technológiou elektromobilov, sú teda kriticky dôležité aj pre Teslu. Ich vývoj a výroba sú preto jednou z hlavných priorít kalifornskej spoločnosti. Batérie, ktoré používa Tesla, sú v rámci priemyslu vo všeobecnosti považované za technologickú špičku. Ďalšou výhodou Tesly v oblasti batérií sú produkčné náklady.

A to všetko aj vďaka spolupráci s tímom vedca Jeffa Dahna v rámci NSERC/Tesla Canada Industrial Research a výrobnej kooperácii so spoločnosťou Panasonic. No a aktuálne portál Teslamag informuje, že Tesla bude súčasťou ďalšej spolupráce, ktorá sa týka batériových technológií.

Konkrétne ide o projekt s názvom „Sklenené separátory pre li-ion batérie„, ktorý odštartuje tento mesiac. Jeho koordinátorom je výskumná univerzita University of Bayreuth a okrem Tesly sú do neho zapojené spoločnosti Füller Glastechnologie, Vitrulan Glass Textile a Varta Microbattery.

Lepšie separátory = vyššia bezpečnosť a životnosť

Ako už napovedá názov projektu, ten sa venuje separátorom pre li-ion batérie, ktoré sú vyrobené zo skla. Separátory sú pritom dôležitým prvkom batériových článkov, pretože okrem iného ovplyvňujú aj bezpečnosť a životnosť batérie.

Ako uvádza Tesmanian, separátor je priepustná membrána, ktorá oddeľuje katódu a anódu batériového článku tak, aby sa predišlo nebezpečenstvu skratu. Zároveň ale musí prepúšťať nosiče iónového náboja. Takže ide o dôležitú súčasť batérie.

Cieľom projektu je vyvinúť sklenené separátory, ktoré odolajú teplote 500 °C a ktoré spomalia „starnutie“ batériových článkov. Jednou z veľkých výziev pritom je, aby mal ich sklenený materiál hrúbku menšiu ako 20 mikrometrov. To je totiž nevyhnutné pre zachovanie ďalších výhod.

O vývoj špeciálneho materiálu by sa mali postarať spoločnosti Füller Glastechnologie a Vitrulan Glass spolu s University of Bayreuth. Tesla a Varta Microbattery zrejme budú mať na starosti hlavne testovanie výstupov z vývoja, a to vo svojich laboratóriách.

Projektu teda držíme palce a dúfame, že pôjde o ďalší dielik skladačky, ktorý povedie k batériám s lepšími vlastnosťami.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla: Výroba „miliónových“ batérií inšpirovaná „potravinárstvom“ (?) a kľúčový batériový vedec
Slovenské firmy a Tesla sú súčasťou 12-miliardového batériového projektu EÚ
Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. To čo v dnešnej dobe vidíme je, že automobilky zmerané na EV dosiahli ďaleko väčšie odbery batérií ako IT priemysel. Teraz preberajú žezlo v investíciách do výskumu. Celkový balík peňazí sa spojením spoločností v IT a BEV významne navýši.
    IT sa primárne viac orientuje na špičkový produkt (drahá baterka sa stratí v cene výrobku), zatiaľ čo výrobcovia BEV na cenu (aby dosiahli paritu s ICE).
    V každom prípade to môže udržať pravidlo, že každých 10 rokov sa zdvojnásobí gravimetrická hustota batérií. V roku 2030 sa pravdepodobne budeme tešiť z batérií s 600-800 Wh/kg.
    U Tesla Model S a NIO bude technicky možné dosiahnuť 300kWh batériu (pri rovnakej zástavbe ako dnešná 100kWh).

  2. Batérie sú a budú strategicky najvýznamnejšou časťou BEV. So stúpajúcou hustotou energie Wh/kg sa nebude zvyšovať kapacita batérií pre osobné vozidlá nad „istú“ hodnotu (200-250 kWh ?), ale sa začnú batérie fyzicky zmenšovať.

    • Je to tak. Bude to aj z dôvodu cenovej dostupnosti pre masy. Keď dnes 100kWh batéria je cca 550 kg ťažká, môže v 2030 luxusne klesnúť na 250 kg. 50 kWh na veľmi zaujímavých 120kg. Spolu s motorom sme na váhe dnešných ICE.

      Špeciálne segmenty ako luxusné limuzíny, off roady a podobne budú mať pravdepodobne dopyt aj po 200+ kWh batériách.

      Ťahúňom dopytu 400+kWh/kg batérií budú dopravné drony, lietadlá a IT.

Pridajte komentár