Tesla postaví v Kalifornii gigantické batériové úložisko energie, ktoré pomôže tamojšej sieti s uskladnením a dodávkami energie z obnoviteľných zdrojov. Má pritom potenciál ušetriť obrovské peniaze.
Spoločný projekt amerického energetického giganta PG&E a Tesly dostal od úradov zelenú. To znamená, že Tesla získala obrovskú zákazku, v rámci ktorej postaví gigantickú batériu. Presnejšie pôjde o priemyselné batériové úložisko energie, ktoré bude akumulovať solárnu a veternú energiu.
Jeho funkcia je pritom jasná. Keďže výkon solárnych a verených elektrární závisí od „prírody“, je potrebné kvôli ich čo najefektívnejšiemu využitiu akumulovať vyrobenú energiu. Tá sa bude v prípade tohto projektu, ktorý nesie názov Elkhorn Battery Storage Facility, používať ako podpora elektrickej siete v čase špičky, čím pomôže s jej stabilizáciou.
Ekvivalent 16 000 batérií Modelu 3 LR
Prejdime už ale k tomu asi najzaujímavejšiemu, a to kapacite. Tá môže dosiahnuť podľa zmluvy až 1,2 GWh (1 200 MWh), upozorňuje portál Cleantechnica. To je ekvivalent cca 16 000 batérií elektromobilu Tesla Model 3 Long Range, ktorý má dojazd 560 km (WLTP).
Pre porovnanie, aktuálne najväčšia „elektrochemická“ batéria na svete, Hornsdale Power Reserve, ktorá sa nachádza v Južnej Austrálii a ktorá plní rovnakú funkciu, ako bude plniť schválený projekt Elkhorn Battery Storage Facility, pričom ju taktiež vybudovala spoločnosť Tesla, má kapacitu 129 MWh. Takže ide o takmer 10-násobne „väčšiu“ batériu.
Požitie nového typu batérie
V prípade nového projektu však už Tesla použije svoju najnovšiu priemyselnú batériu Megapack. Jeden Megapack má 1,5 MW invertor, kapacitu až 3 MWh (3 000 kWh) a podľa Tesly aj o 60 % vyššiu energetickú hustotu v porovnaní s inými batériovými systémami či tradičnými „fosílnymi elektrárňami“.
- Tesla Megapack. Zdroj: Tesla
- Zdroj fotografie: Tesla
Na základe doterajších skúseností s prevádzkou aktuálne najväčšieho batériového úložiska Hornsdale Power Reserve, ktoré používa staršie batérie Tesla Powerpack s nižšou energetickou hustotou, sa dá predpokladať, že projekt Elkhorn Battery Storage Facility by mohol byť takisto veľkým finančným prínosom.
Austrálska gigantická batéria pritom počas svojho prvého celého roka prevádzky pomohla v rámci tamojšej elektrickej siete ušetriť 25 mil. €, pričom náklady na jej výstavbu vyšli na 56 mil. €. Takže aj v prípade novej batérie by mohla byť návratnosť investície veľmi skorá.
Tesla a PG&E dúfajú, že s výstavbou projektu Elkhorn Battery Storage Facility sa začne budúci mesiac, pričom dokončený má byť do konca tohto roka.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Energy sa má stať podľa Muska hlavnou divíziou spoločnosti
Solárna strecha Tesla dorazí do Európy koncom roka. Dá sa už objednať
Virtuálna elektráreň Tesly je prínosom, aj keď je hotová len z 2 %
5 komentárov
Skúste to porovnať voči prečerpávačke Dlouhé Stráne alebo našou na Čiernom Váhu.
Igor, tak ja ti to tu doplním : Precerpavacka, pre tých, čo by nevedeli, pozostáva z 2, alebo viacerých vodných nádrží, z ktorých jedna je vyššie a druha nižšie položená. Ak je prebytok energie (v noci), nakoľko jadrové elektrárne sa nedajú regulovať lusknutim prsta, čerpadlom sa napumpuje voda z dolnej nadrze do vyššie položenej a následne v prípade potreby (cez denné nárazy spotreby) sa voda zasa spustí cez turbíny, ktoré vyrobia elektrinu. Sú to tzv.vodné batérie. A cena závisí od zložitosti výstavby a dostupných VN sietí.
Na sk máme precerpavacku Čierny Váh, ktorá ma:
Výkon 730 MW
Nábeh na plný výkon za 70sekund
Kapacitu 4000MWh z toho využiteľných 3800MWh, nakoľko úplne vypustenie sa robí pre účely čistenia a kontroly systému.
Koľko stála výstavba a koľko je životnosť, resp tiež náklady na údržbu.. Sa mi sem nezmestí ;(
Urcite mas pravdu v tom, ze kapacity PVE Cierny Vah, takisto ja Vazskej kaskady je uplne nevyuzita. Na druhej strane je regulacia MVE iba jednosmerna s nabehom v minutach. Baterie su obojsmerne so zmenou vykonu v 100msec. K tomu pripocitaj kolko krajin ma geologicke podmienky na stavbu precerpavacich elektrarni
Kapacita našej prečerpávačky predstavuje približne 3-násobok novej tesla megabaterky.. No ohľadne porovnania ceny investície a údržby sa to naozaj ťažko odhaduje, nakoľko údržbu tvorí hlavne pracovná sila, ktorá je zrejme u nás omnoho lacnejšia.. A na druhu stranu baterka zrejme nepotrebuje toľko personálu ako vodné dielo. Navyše moderné technológie nedokazali pred rokmi, to čo dokážu dnes.
Ďalšia vec, a pomerne principiálna, je, že nie je dôležité mať najväčšiu kapacitu, nakoľko tá musí vždy vychádzať z reálnej potreby. Takže nejaké predbiehanie sa, že my máme väčšiu kapacitu ako megabaterky, alebo naopak je bezpredmetné.
Zjednodušene sa dá povedať, že ak zo štatistík za predošlé roky vidíme, že potrebujeme bežne 1000MWh denne a občas sa prihodí, resp.chceme pokryť niekoľko hodinový výpadok jadrového reaktora (3000MWh), stačí nám celková kapacita 4000MWh, pretože väčšia by znamenala mnohonásobne predraženie stavby, resp.na konkrétnom mieste nám príroda väčšiu kapacitu nádrží (jazier) neponúka.
A prirovnanie kapacít, by som prirovnal k obmedzeným predstavám niektorých šoférov, ktorí najazdia denne 50km, a výnimočne 300km, ale tvrdia, že 400km dojazd EV je pre nich zásadný nedostatok.
„Prečerpávačka“ Čierny Váh je dobré dielo svojej doby, a slúži dodnes! Určite zarobila dosť peňazí, ktoré sa však v našom hospodárstve akosi „roztratili“ !!! A to platí aj pre Dlouhé Stráně! V žiadnom prípade by sme ich nemali stavať do súboja s novými zdrojmi energie! To Igor asi len tak „podpichol“, aby reč nestála ….. 🙂