Batériové úložiská sú pre Teslu obrovskou príležitosťou. Trh má významne rásť

14

O spoločnosti Tesla sa bežne hovorí najmä ako o automobilke. Podľa Elona Muska sa však na ňu máme pozerať ako na 12 startupov v kope. A jednou z oblastí, ktorej sa Tesla venuje, je aj skladovanie energie prostredníctvom vlastných batérií a súvisiacich systémov. Toto odvetvie by pritom nielen podľa Muska mohlo časom prekonať automobilovú divíziu. No a najnovšia analýza BNEF ohľadom rastu trhu so skladovaním energie načrtáva obrovskú príležitosť nielen pre Teslu.

Ako vieme, Tesla ponúka domáce batériové úložisko energie Powerwall a 2 typy priemyselných batérií Powerpack a Megapack, ktoré sa líšia kapacitou či výkonom. Tie spoločne s jej solárnymi panelmi či strechami, ako aj nástrojmi ako Autobidder, tvoria moderné energetické systémy a ekosystémy.

Priemyselné batérie Tesla Megapack a Powerpack sa stávajú dôležitou súčasťou elektrických sietí, pričom slúžia nielen ako úložisko obnoviteľnej energie, napr. zo solárnych a veterných fariem, ale pomáhajú aj so stabilizáciou siete napr. v špičke či pri poruchách a výpadkoch bežných zdrojov. A to veľmi efektívnym spôsobom, čoho dôkazom je aj projekt Hornsdale Power Reserve.

Ďalším zaujímavým „produktom“ Tesly sú jej virtuálne elektrárne, ktoré pozostávajú z množstva prepojených domácich batériových úložísk uskladňujúcich nielen energiu vyrobenú prostredníctvom domácich solárnych systémov, ktoré Tesla takisto ponúka, a to či už v podobe solárnych panelov alebo striech. Tieto virtuálne elektrárne sú pritom účastníkmi trhu s energiou.

Takže sa zdá, že Tesla má do budúcnosti v rukáve ďalšie esá, ktoré aktuálne zatieňuje najmä jej automobilová divízia. Energetická divízia „Tesla Energy“ má však zrejme obrovský potenciál, o čom svedčí aj analýza trhu s úložiskami energie od špecialitu na výskum udržateľnej energetiky, ktorým je spoločnosť BloombergNEF (BNEF).

Predpoveď na rok 2030

BNEF vo svojej správe k analýze uvádza, že ku koncu roka 2020 boli v prevádzke energetické úložiská s celkovou kapacitou 34 GWh a výkonom 17 GW. No a do roka 2030 to má vzrásť na úctyhodných 1 028 GWh, resp. 358 GW. Takže sa očakáva, že do roku 2030 sa nainštaluje kapacita, ktorá presahuje celkovú kapacitu výroby elektrickej energie v rámci Japonska. Súhrnná hodnota inštalácií má byť pritom 262 miliárd $.

Najväčšími trhmi majú byť USA a Čína s viac ako polovičným podielom. Za nimi nasledujú India, Austrália, Nemecko, Spojené kráľovstvo a Japonsko. Európa má podľa BNEF aktuálne zaostávať v dôsledku nedostatku súvisiacich cielených politík a stimulov. To by sa však malo zmeniť.

tesla bateriove uloziska trhovy potencial analyza bnef

Zdroj: BNEF

55 % kapacít má podľa BNEF slúžiť na energetický presun, napríklad skladovanie slnečnej alebo veternej energie pre jej neskoršie uvoľnenie. Významne pritom majú rásť aj „domáce batérie“ ako napr. Tesla Powerwall, ktoré sa používajú v rámci domácností či firiem. Tie majú do roku 2030 tvoriť cca štvrtinu z celkovej kapacity.

BNEF tiež očakáva, že do roku 2030 budú dominovať trhu s energetickými úložiskami práve batériové úložiská, na ktoré sa spolieha aj Tesla, a to vďaka cenovej konkurencieschopnosti, zavedenému dodávateľskému reťazcu a signifikantným výsledkom. Hlavnou chémiou batériových článkov pritom má byť LFP, ktorá prekoná NMC už tento rok.

„Toto je dekáda skladovania energie,“ uvádza Yayoi Sekine z BNEF.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najväčšia e-chem batéria sveta od Tesly si na seba „zarobila“ cca za 2 roky
Energetická divízia Tesly získava rešpekt energetických spoločností
Tesla spúšťa ďalšiu virtuálnu elektráreň, pričom sľubuje nielen nižšie ceny elektriny
Divízia Tesla Energy by vraj mohla mať hodnotu biliónov dolárov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

14 komentárov

  1. Stále mám pocit, že v zimnom čase ,keď sú krátke dni a je chladno je slnečná a veterná energia nedostatočná na pokrytie dennej spotreby- hlavne v severských oblastiach . Podľa mňa tu patrí aj Slovensko . Leto by šlo ale zima nie .Nehovoriac o výrobe , kde sa nehľadí či je leto a či zima a treba brutálne veľa ele. energie aj v noci !

  2. Batériové úložiská sú naozaj obrovskou príležitosťou. A to nielen pre Teslu.
    A prečo? No lebo v prvom rade ide o peniaze, peníze, peneži, money, Geld, Деньги …
    Ceny fosílnych palív prudko stúpajú. Sú totižto „vyčerpateľné“!!! Nie sú obnoviteľné.
    Prudký rast je teraz u zemného plynu. Za chvíľu sa logicky pridá aj ropa a uhlie.
    A ďalšia vec sú toľkokrát skoloňované klimatické zmeny.
    Takže „zelenú“ majú a ešte len výrazne budú mať solárne panely, „veterníky“, batériové úložiská…
    (A nemalú úlohu majú napr. aj prečerpávacie vodné elektrárne.)
    Takže – nech už čím skôr budú Vianoce na ľade. Každý rok. A celá zima na ľade, samozrejme…

  3. Tolko sa polemizuje o nedostarku baterii pre BEV, tak kde vezmu baterie na 1028Gwh ulozisk? Ved to by bolo pre 16mil aut. Kolko bani bude treba, Lithium je vari nevycerpatelne, obnivitelne? Recyklovatelne ano, ale pokial bude stupat dopyt tak bude stupat tazba a dlho potrva kym sa pojde len z recyklacie, ak vobec niekedy.
    Este ta idea vyuzivanie BEV 2v1 ako ulozisk ak by vysla bola by fajn, ale budovat obrie bateriove uloziska neviem ci je cesta. Mozno tie kineticke, precerpavacie … dokonca by nemuseli byt len centralne, ale aj lokalne, mali by ich budovy, OC, tovarne, nemocnice … a zaroven by tak mali vlastny zalozny zdroj.

    • @Taur, baterie sa vezmu do 10rokov velmi rychlo..nakolko je technologia este len tzv.v plienkach, je tu obrovsky priestor na zdokonalenie, narozdiel od spalovacich aut, resp.spalovania ako takeho.
      Tesla mozno uz zaciatkom roka 22 bude schopna vyrabat nove baterie vo velkom, o polovicu lacnejsie a to uplne alebo ciastocne bez potreby rozporuplnych kovov. Ktore si navyse planuje tazit Tesla sama nerozporuplne 😉

  4. Tak dobre ,dajme si príklad inštalácie solárnej strechy,záložných batérii s velkou kapacitou a riadiaceho systému od Tesly a vžime sa do súčasnej situácie : vonku -10° C vietor nefúka a dom treba minimálne vykúriť,nie to ešte zapnúť ostatné spotrebiče,nutné na prevádzku domu !? Denný zisk zo strechy je tak 5-10 % ale hlavne už dlhodobo strecha nedodáva potrebné množstvo energie takže ani batérie nie sú potrebne nabité . A batérie musia mať určité množstvo energie aby nedošlo k ich poškodeniu !! O nabíjaní elektroauta neni ani pomyslenie !! Tepelné čerpadlo potrebuje tak 40% energie aby dodalo 100 % energie v tejto situácii !? A ešte k záložným batériam: na koľko dní je schopná aj tá najväčšia záložná batéria zabespečiť energiu pre dom v tejto situácii / – 10 °/ ??? Celý systém Tesly je vhodný tak na Floridu a im podobným oblastiam a v letnom období aj na Slovensku. Ale stojí to za tie investície ?! Je to na zamyslenie ??

  5. @JS: ono je to presne takto, v lete hlavne panely, a v zime, obzvlast na severe, maju zasa vacsi energeticky zisk veterne.
    Uholnymi a hlavne plynovymi elektrarnami vyrovnavame vykyvy v spotrebach. Ich zanechanim bude nutne vyriesit tieto vykyvy.
    Vehicle to grid, moze vyrovnavat vykyvy den\noc. Pripadne este tyzdenne vykyvy vikend\prac.dni. Mesacne vykyvy mozu byt pokryvane prave tymi velkymi bateriovymi bankami, a hydro „baterkami“ (prepumpovavanie vody medzi nadrzami s rozdielnou nadmorskou vyskou – co uz bezne robime niekolko desatroci aj na sk)
    Vykyvy medzi sezonami, v pripade, ze budeme chciet elektrinou i kurit(tepelne cerpadla), by mohli byt vykryvane prave tymi veternymi, k comu bude potrebne dobudovanie prepravnych sieti prave z toho severu eu, kedze nie vsade sa daju veterne postavit. U nas (aj v eu) vidim skor realne vyuzitie jadrovych el, ktore castou regulaciou „trpia“ a v pripade vyregulovanej siete by mohli ist tzv.na nominalny vykon bez preruseni, co ma zaroven setriaci charakter. Okrem posilnenia chybajucich energii (zanechanim uhlia, dreva, plynu) je obrovsky priestor i potencial v setreni energiou vo vyuziti technologii =zvyseni efektivity a znizenim strat. To plati pri EV aj pri kureni. V oboch pripadoch vieme usetrit 2/3 energie nahradenim spalovakov EVčkami a nahradenim spalovacich kotlov tepelnymi cerpadlami. Dalsie setrenie sa da dosiahnut zateplenim budov.
    @JD, ceny stupaju hlavne z 2 dovodov.
    1. Green deal – strategia eu do 15r.zanechat fosilne paliva (ropa, plyn, uhlie). Tuto „nasu“ strategiu zaroven aktualne strategicky (zvysovanim cien) vyuziva hlavne rusko. No treba dodat, ze zanechanim fosilnych paliv, neziskavame len ekologiu, ale aj nezavislost od „fosilne bohatych krajin“, ktore su obycajne velmi chudobne,resp.politicky „neakceptovatelne“ (rusko,saudska,a mnoho africkych statov, ktore zo ziskov z ropy a plynu financuju hlavne vojska)
    2. Inflacia – tzn.vpúšťanie novo vytvorenych penazi do systemu vladami (presnejsie centralnymi bankami – FED, ECB, atd..) za ucelom „nastartovat“ ekonomiku v pandemii. Co by malo mat charakter utlmenia vykyvu nedostatku vyrobkov, zamestnania, a celkovo likvidity penazi. Po predoslych krizach sa ale skor zda, ze tato strategia je viac naskodu ako uzitok a pravdepodobne nas vytresta mnohonasobne viac ako by nas vytrestali male krizy.
    Uvidime, zazijeme..

  6. Idú Vianoce! Ja si od Ježiška želám pod stromček takú baterku, ktorú mi budete všetci závidieť: Malá, lacná, výkonná, spoľahlivá a bezpečná, a z dostupných a neškodných materiálov !!! …. Tak Ježiško neváhaj, a nadeľ nám ju všetkým! 🙂 Pekné sviatky čitateľom a priaznivcom elektromobility!

  7. LZ :“Mesačné výkyvy môžu byť pokrývané velkými bateriovými bankami „– Nehnevajte sa ale to je od vás chybný údaj!! Velké batériové banky slúžia hlavne a len na vykrytie -vyrovnanie špičiek v spotrebe ! Neni sú a ani neboli na to určené aby vykrývali dlhodobú potrebu el. energie . Ich jediná výhoda je schopnosť okamžite dodať v krátkom čase velké množstvo energie . To je skutočnosť !! Veterné elektrárne tu na Slovensku sú len tzv.mäkká el.energia ,pretože nemôže byť plánovatelná / keď nefúka neni !! / Hydrobaterky ako ste nazval vodné prečerpávačky sú síce používané na vykrytie energet. výkyvov ale je to len malé percento potrebnej energie . Na Slovensku hlavný zdroj el. energie sú atom.elektrárne , ktoré sú schopné kryť obrovskú spotrebu ele. energie hlavne automobiliek , ktoré sú na Slovensku ! Zateplenie domov bol a je hlavne dobrý biznis pre zhotovitelov !! Pre vlastníkov domov sa v priebehu času tak rýchlo zvyšujú ceny energií že v konečnom dôsledku sa efekt zisku časom stráca ! To je skutočná realita !

    • Máte zaujímavé a vcelku správne názory, JS. Ale vašej poslednej úvahe nerozumiem. A síce:
      „Zateplenie domov bol a je hlavne dobrý biznis pre zhotovitelov !! Pre vlastníkov domov sa v priebehu času tak rýchlo zvyšujú ceny energií že v konečnom dôsledku sa efekt zisku časom stráca ! “
      Podľa mňa je to úplne naopak. Čím viac sa zvyšujú ceny energií, tým väčší je aj „zisk“ majiteľa zatepleného domu, presnejšie tým väčšia je úspora nákladov za vykurovanie.
      Alebo sa snáď mýlim? Môžete to vysvetliť?

    • Omluvam sa za nepresnost. Hovorim o horizonte green dealu – ktoreho hlavnym cielom je najst riesenie ako znizit spotrebu fosilnych paliv (ropa,plyn,uhlie) na nulu do roku 2050. Za predpokladu, (kedze to treba naplanovat uz dnes a z dnesnych dat), ze nepocitame s nejakymi ultra prevratnymi vynalezmi typu jadrova fúzia, prip.pod extremy. Pretoze tie zatial nemame a ani nevieme povedat kedy ich mat budeme.
      Ak hovorime o sucasnych bateriovych uloziskach, ano tie maju za ucel hlavne vyrovnavat rychle, alebo kratkodobe vykyvy v ramci hodin, eventualne noc\den.
      No ja hovorim o bateriach, ktore mame uz dnes (tesla 4680), ktore maju naozaj potencial v tomto dlhodobom horizonte pokryt aj medzimesacne vykyvy. A ak hovorim o vykyvoch v sieti, nejde o nahradenie atomovych el. pocas mesiaca, ale o vykrytie rozdielu z obnov.zdrojov v rozlicnych mesiacoch.
      O veternych som pisal v ramci eu, nie na sk. Pretoze ako som naznacil, na sk,cz nemame prilis miesta, ale hlavne, nemame dost vetra, aby mohli pokryt nasu zimnu spotrebu namiesto solarnych.
      Francuszky RTE vypracoval rozsiahlu studiu na tuto temu, z ktorej som tu cerpal. V principe vidia 6 variant ako sa dopracovat k nule do r2050. V troch pocitaju bez jadra, a. v troch s jadrom. Vrelo odporucam..je to skutocne komplexna zalezitost, ale je mozna.

  8. Batériové úložiská sú vhodné nielen na uskladnenie zelenej elektriny, ale aj na uskladnenie obrovských množstiev energie napr. z Atómových elektrární, o ktorú v noci alebo cez sviatky nie je záujem, ale ona sa musí vyrábať, lebo AE nie je možné odstaviť. Takže táto energia sa dnes bez úžitku „vypúšťa do vzduchu“.

  9. Anonym : Áno toto je určite jasný a zrozumitelný dôvod a ďakujem za túto informáciu . Tak by sa tie batériové úložiská využili po celý rok a hlavne AE – by mali jednoduchšiu prevádzku .Ešte raz díky!

  10. JD : Mal som na mysli to ,že nárast cien energií je omnoho rýchlejší ako zisk zo zateplenia. Polopaticky povedané ,po pár rokoch sa platby za energiu vyšplhali na tú istú úroveň čo pred zateplením,takže efekt zateplenia sa v skutočnosti stráca a platí sa ešte viac ,ako predtým u nezateplených domov !

    • Počúvaj logik. Vysvetlím ti to asi takto. Máš nezateplený dom. Za kúrenie platíš 100. Zateplíš, a platíš 50, 50 šetríš. Cena energie vzrastie dvojnásobne. Čiže v zateplenom platíš zase 100. Ale v nezateplenom by si platil 200. Čiže síce stále platíš rovnako ako predtým, ale bez zateplenia by si platil už dvojnásobok a preto v zateplenom šetríš 100. Chápeš? Zdražením energie sa ti skrátila návratnosť investície do zateplenia. Ceny sú ilustračné pre jednoduchosť príkladu…

Pridajte komentár