Vývojár batérií pre Teslu hovoril o batérií so životnosťou 6 miliónov km

12

Keď Elon Musk v roku 2019 oznámil, že Tesla bude mať batérie so životnosťou 1,6 milióna km, mnohí boli skeptickí. Vývoj však pokračuje ďalej a „dvorný“ vývojár spoločnosti Tesla aktuálne spomína „6-miliónovú“ batériu.

Nielen interné dáta spoločnosti Tesla, ale aj údaje zdieľané majiteľmi elektromobilov značky ukazujú, že už batérie použité v rámci prvých „hromadných“ elektromobiloch Tesla (Model S) vykazujú pôsobivú životnosť.

Zdá sa však, že batérie vyvíjané v rámci NSERC/Tesla-Canada Industrial Research Chair majú ešte ďaleko vyšší potenciál v tomto smere. A aktuálne o možných batériových „Matuzalémoch“ hovoril vedec z tohto pracoviska, Michael Metzger. A to v rámci interview pre Electric Autonomy.

V rámci rozhovoru Metzger okrem iného spomínal rôzne návrhy batériových článkov pre spoločnosť Tesla. Vrátane NMC batérie, ktorú Elon Musk pred pár rokmi označoval ako „miliónovú“, keďže tá má mať životnosť 1 milión míľ, čo je 1,61 milióna km.

„Miliónová“ batéria by sa mala premenovať

Metzger aktuálne tvrdí, že táto „miliónová“ batéria by sa mala premenovať, keďže „aktuálne má 19 500 (nabíjacích/vybíjacích) cyklov. Vedec z NSERC/Tesla-Canada Industrial Research pritom dodáva, že ak by mala 20 000 cyklov, tak je možné hovoriť o 6 miliónoch km, nakoľko „každý cyklus je 300 km“.

Zdá sa teda, že vývoj „miliónovej“ batérie postupne napreduje. V roku 2020 totiž hlavný mozog a vedúci „laboratória“ NSERC/Tesla-Canada Jeff Dahn prezentoval batériu s 10 000 cyklami po 350 km. A v roku 2022 toto laboratórium hovorilo o batériovom článku s 15 000 cyklami pri 1C/1C. Ide tak zrejme o nabíjanie a vybíjanie pri výkone, ktorý je hodnotovo rovnaký ako v prípade kapacity článku.

V praxi je však tento koeficient väčšinou vyšší, a to aj násobne. Tzn., že batérie sa v rámci elektromobilov nabíjajú a vybíjajú vyšším výkonom. Netušíme pritom, aký rozdiel môže byť pri cyklovaní v laboratórnych podmienkach v rámci samotného článku a v praxi v rámci batériového packu elektromobilu.

Každopádne Tesla má výborne zvládnutý systém manažmentu batérie, čo by mohlo teoreticky naznačovať, že ak by dokázala tento „viac-miliónový“ batériový článok dostať do efektívnej hromadnej výroby a následne do svojich elektromobilov, životnosť batériových packov by sa mohla dostať výrazne nad životnosť jedného vozidla. A to by mohlo otvoriť nové možností pre ich znovupoužiteľnosť.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batéria so životnosťou 100 rokov? To je najnovší výskum NSERC/Tesla Canada
Tesla vydala správu o poklese kapacity batérií v jej starších modeloch
„Revolučné“ batérie od Tesly zlacnia elektromobily, ale ich výroba je obrovskou výzvou, tvrdia odborníci
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Batéria na 6 miliónov km je BEV platná „ako mŕtvemu zimník !!! 🙂 Ale pozor, je to úžasný parameter pre budúce batériové plantáže – úložiská!

    • Napriek tomu si s utvorením názoru radšej ešte počkám, pretože toto násilné vnucovanie a propaganda sa mi akosi nepozdávajú. Minule som čítala, že 75% vlastníkov Tesly by neodporučilo svojmu známemu kúpu evozidla. Prečo asi?
      Samozrejme, nebol to článok na tejto stránke.

      • kludne posli link na ten clanok.
        Ja som cital na slovenskom webe (dennik Pravda) ze az 90 percent majitelov Tesiel si aj druhe auto zaobstará znova Teslu.
        Rovnake clanky som cital aj na TeslaMagazin a tiez na Teslarati.
        Zakaznici Tesly su najlojalnejsi zo vsetkych znaciek. Mozno aj preto ze Tesla nevypusta do sveta marketingove žvásty, ale veci na ktorych realne pracuje lebo marketingove oddelanie ani nema 😀 a zatiaľ sa jej v tom dari.

      • Toto je nedskutocny nezmysel. Aktualne len nejake 3-4% sa vratia k spalovakom, zvysok uz ine ako EV auto nechce.
        Ak to bol 10+ tokov stary clanok, tak by som tomu aj veril, pretoze dielenske spracovannie Tesiel bolo strasne za tak premiove prachy, zivotnost niektorych mechanickych dielov velmi kratka, servisna siet prakticky ziadna a verejne moznosti nabijania nasobne mensie. Ale odvtedy je Tesla aj cela emobilta uz niekde uplne inde.
        S TMY je uz Tesla dielenskym spracovanim na urovni ktora zodpoveda jej cene a uz sa nema za co hambit.

    • V clanku je jasne ukazane ako k tomu cislu dosli.
      20 000 cyklov x 300km/cyklus = 6 000 000km
      Takze ak si technicky zdatný, tak v článku uvidis počet cyklov, a ak nie si technicky zdatný, tak rozumieš kilometrom a mozes si predstavit co ta technologia zvladne.
      Veľa ludi nerozumeju co je jeden cyklus nabijania, a ci je 20 000 cyklov vela alebo malo.

      Skor mi chyba udaj ze kolko percent kapacity ma taka bateria po vykonani tolkych cyklov Ci ma 80% kapacity ale prave umrela.

      Ale som rak ze vyvoj ide dalej a prichdzaju lepsie a lepsie baterie.

  2. A presne takto to vyzerá v teoretickom svete, čítať s porozumením vie už hádam každý. Ja som dal do pozornosti, že takto uvedené čísla sú len názornou ukážkou utópie … Predpokladám, že si MT nekúpiš s uvedenou životnosťou na hodiny hovorov. Preto je to miešanie hrušiek s jablkami.

    • Berte to tak, že niektorí z nás sú múdrejší a iní sú menej múdri. Vývojári batérií proste sú tí menej múdri a nerozumejú batériám ani hruškám a jablkám.

  3. V oblasti automobilov je životnosť uvádzaná v km bežná prax, a preto dáva aj predstavu o prebytočnosti takej životnosti pre jedno vozidlo, ktoré najazdí za svoju existenciu od 100 do 500 tis. km! Preto som už v úvode napísal:

    Batéria na 6 miliónov km je BEV platná „ako mŕtvemu zimník !!! Ale pozor, je to úžasný parameter pre budúce batériové plantáže – úložiská!

    Autá by okrem bezpečnosti potrebovali ľahšie batérie s vyššou kapacitou, a za lepšiu cenu! To sú pre BEV tie najcennejšie a najžiadanejšie parametre!

    • Nieje, pretoze povedzme ze ak ma 6mil km v lanoratornych podmienkach nech v drsnej praxi -20az40C to bude iba 4mil km z toho 2-3mil kym pride degadacia na 80% tak aj pri najazde 50tkm rocne po 20-30r s 1-1,5mil km sa moze prelozit do ineho auta, alebo uloziska na dalsich 30-40r.
      Pravda otazka je ci o 30r nebudu nove baterie s ovela lepsimi parametrami za babku…

  4. 6 mil. km životnosti sa bude dať krásne využiť podobne, ako sa dnes využívajú staré spaľováky na premenu na nové elektromobily. Po novom sa vezme batéria po najazdení x mil. km a vloží sa do nového auta s novým moderným dizajnom a modernou výbavou. A odporcovia elektromobilov prišli o ten argument, inak od začiatku hoaxový, že po pár rokoch elektromobily musia meniť batérie. Nie je to pravda a dokonca to vyzerá, že to bude presne naopak, batérie zmenia elektromobil.

Pridajte komentár