V elektromobiloch Tesla by sa mohli objaviť prevratné li-metal batérie

7

Zdá sa, že li-ion batérie ešte netreba odpisovať na úkor „nastupujúcej“ technológie solid-state akumulátorov, ktoré majú spôsobiť revolúciu v elektromobilite. Výskumný tím s účasťou pracovníkov z Tesla Canada Industrial Research totiž prichádza s novým objavom, ktorý môže výrazne zlepšiť vlastnosti li-ion technológie.

Solid-state batérie sa vo všeobecnosti považujú za akýsi „svätý grál“ elektromobility, ktorý by mal odstrániť neduhy elektrických vozidiel. Všetko však nasvedčuje tomu, že na komerčné nasadenie tejto technológie si počkáme ešte roky.

Nový objav s „účasťou“ Tesly

Výskumný tím pozostávajúci z pracovníkov univerzít Dalhousie a Waterloo, ako aj asociácie NSERC / Tesla Canada Industrial Research, ktorej založenie iniciovala spoločnosť Tesla a ktorá sa podieľa na vývoji batérií pre produkty kalifornskej značky, prezentoval zaujímavý objav. Ten by mal priniesť podstatné vylepšenie li-ion batérií. A to možno až také, že by teoreticky nebolo treba solid-state batérií, informuje Electrek.

Mnohí vedci sa domnievajú, že na zabezpečenie požadovaných vlastností lítium-kovových (li-metal) článkov (napr. podstatne vyššia energetická hustota ako v prípade súčasných li-ion) je potrebné nahradiť tekutý elektrolyt, elektrolytom, ktorý má pevné skupenstvo (preto názov solid-state).

„Jednoduchšia“ technológia

Vedecký tím pozostávajúci z NSERC / Tesla Canada Industrial Research a univerzít Dalhousie a Waterloo aktuálne na základe svojej výskumnej činnosti tvrdí, že pevný elektrolyt nie je potrebný, ak sa použije nová „LiDFOB/LiBF4“ technológia. Prišli pritom na to, ako nahradiť konvenčnú grafitovú anódu li-metal technológiou, a to bez nutnosti použitia elektrolytu v pevnom skupenstve.

Ak by sa podarilo tento projekt pretaviť ku komerčne použiteľným, energeticky hustejších a trvanlivejších batériových článkov, mohli by sa nové a lepšie li-ion batérie objaviť na trhu podstatne skôr ako solid-state akumulátory.

V prípade solid-state batérií zrejme ešte nie je úplne jasné, či sa budú dať využiť, resp. v akej miere, aktuálne výrobné zariadenia, ktoré produkujú li-ion články. Ich výrobcovia pritom do nich investovali miliardy $. Li-metal články s kvapalným elektrolytom by však mali byť plne kompatibilné s existujúcou výrobnou infraštruktúrou. A to je veľká výhoda. Aj z pohľadu Tesly a jej tovární Gigafactory.

Zdroj titulného ilustračného obrázku: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla má mať „tajné“ laboratórium, v ktorom vyvíja batériové články
Porovnanie technológií Li-ion batérií. Ktorá v čom vyniká?
Oznámený bol prelomový objav v oblasti li-ion batérií

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Svet objavov a vynálezov sa nikdy nezastaví.
    – Istý človek, volal sa Goodyear, objavil niekedy v 19. storočí vulkanizáciu. Ako? Kaučuk bol síce výborný materiál, ale lepkavý. Chcel odstrániť lepkavosť, tak ho miešal s rôznymi práškovými materiálmi. Taktiež ho zmiešal so sírou, zahrial, a nestíhal sa čudovať. Vznikla hmota, ktorá nebola lepkavá, a už ani plastická (ako žuvačka, plastelína a pod), ale elastická, t.j. vracajúca sa vždy do pôvodného tvaru. Bola to prvá GUMA.
    Dnes je po ňom pomenovaný obrovský pneumatikársky koncern – GOODYEAR.
    – Iný istý človek, volal sa Dunlop, zostrojil o niečo neskôr pneumatiku. Ako? Vadilo mu, že keď sa vozil na bicykli, ktorý mal drevené kolesá, tak že ho to na ceste príliš natriasalo a hrkotalo to. Tak zobral gumenú hadicu, odrezal na príslušnú dľžku, nalepil na drevené obruče bicykla, konce zlepil dohromady, nafúkal a – prvá pneumatika bola na svete.
    Dnes je po ňom pomenovaný obrovský pneumatikársky koncern – DUNLOP.
    Mám pokračovať? Vďačne. Ale načo? Veď je všetko v encyklopédiách.
    Chcem tým iba povedať to, čo bolo povedané na začiatku: Svet objavov a vynálezov sa nikdy nezastaví.
    Platí to skutočne o všetkom…

Pridajte komentár