Tesla ponúka na výber Model 3 SR+ s LFP alebo NCA batériami. Musk odporúča LFP

1

Zdá sa, že batérie LFP, ktoré zažívajú veľký rozmach najmä v rámci Číny, by mohli byť významnou pomocou pre sýtenie čoraz väčšieho dopytu nielen po elektromobiloch značky Tesla. A Tesla aktuálne začala ponúkať  základný Model 3 s týmito lacnejšími batériami už aj domácim zákazníkom.

Ako už vieme, základná Tesla Model 3 Standard Range Plus (SR+) vyrábaná v Číne (MIC), ktorá sa dováža aj do Európy, je vybavená batériovými článkami s chémiou LFP (lítium-železo-fosfát). Tieto batérie neobsahujú kontroverzný a drahý kobalt, majú nižšie výrobné náklady ako batérie na báze niklu, ale aj výbornú životnosť a bezpečnostnú stránku. Na druhej strane, ich najvýraznejšou nevýhodou, v porovnaní s rozšírenými NCM a NCA batériami, je nižšia energetická hustota či možné o niečo horšie vlastnosti pri nízkych okolitých teplotách.

Tesla batériové články LFP pre svoje elektromobily MIC aktuálne kupuje od jedného z dvoch najväčších producentov batérií pre elektromobily na svete, čínskej spoločnosti CATL. No a všetko nasvedčuje tomu, že týchto batérií sa vo svojich elektromobiloch môžu dočkať už aj Američania.

Tesla Model 3 SR+ vyrábaná v americkom Fremonte doteraz používala články NCA, ktoré Tesla spolu s jej produkčným partnerom (Panasonic) vyrába v Giga Nevada. Teraz sa však zdá, že produkčná kapacita nedokáže pokryť dopyt, pričom základný Model 3 je „vypredaný“ do konca roka. Zvyšné verzie, používajúce rovnaké batérie, majú pritom zrejme kvôli vyššej marži prednosť, čo sa prejavuje aj na podstatne lepšej dostupnosti (4 – 7 týždňov).

Tesla však prichádza s riešením pre tých, čo chcú v rámci amerického trhu Model 3 SR+ podstatne skôr. Podľa e-mailu, ktorý kalifornská spoločnosť rozposiela držiteľom rezervácií na tento model, si totiž zákazníci môžu vybrať verziu s „novou“ batériou, ktorá je už „dostupná“ v Európe a Ázii, pričom tá zabezpečí odhadovaný dojazd 407 km (EPA), čo je cca o 16 km menej ako v prípade bežnej „americkej“ verzie. „LFP-verzia“ je však (zatiaľ) k dispozícii len mimo základného konfigurátora, a to v sekcii skladových vozidiel.

LFP batérie naberajú na dôležitosti

Zo spomínaného e-mailu pritom vyplýva, že Tesla domácim zákazníkom ponúka aj Model 3 SR+ vybavený batériovými článkami LFP, pričom podľa Teslarati môžu byť tieto verzie dodané už budúci mesiac.

A k tomuto e-mailu sa vyjadril aj Elon Musk, ktorý uviedol, že ich zámerom je ponúknuť zhruba rovnaké produktové skúsenosti s LFP a NCA batériami. A v podstate dodal, že osobne preferuje LFP batérie, pretože tie je možné nabíjať na 100 % bez obáv z urýchlenia ich degradácie, zatiaľ čo batérie na báze niklu je podľa neho vhodné nabíjať maximálne na 90 %.

Takže síce LFP batérie majú zabezpečiť o 16 km nižší odhadovaný dojazd na základe cyklu EPA, kompenzovať to však môže ich „bezrizikové“ nabíjanie na 100 %.

Nečudovali by sme sa pritom, keby sa Tesla napokon rozhodla používať batérie LFP pre svoj základný „americký“ Model 3 SR+ bežne. Veď Elon Musk vo februári uviedol, že ich najväčšou starosťou v rámci škálovania výroby batérií je nikel. A dodal, že presúvajú svoje autá so „štandardným dojazdom“ na LFP, pretože železa a lítia je dostatok. Ide teda o ďalší dôkaz toho, že spočiatku do istej miery podceňované LFP batérie naberajú na dôležitosti, pričom v rámci Číny sa stávajú „core“ batériami, ktoré prinášajú cenovo dostupné elektromobily.

DOPLNENÉ: Objavila sa tiež neoficiálna správa, že vo Fremonte sa začne vyrábať Tesla Model Y Standard Range s LFP batériami.  A tá má mať batériu s väčšou kapacitou, ako tomu bolo v prípade zrušenej verzie s NCA batériami.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Aj Tesla sa začína čoraz viac spoliehať na lacnejšie batérie LFP. Sú novým fenoménom?
Tesla zrejme vyriešila problémy s nabíjaním najlacnejšieho Modelu 3 „MIC“
Základné Tesly Model 3 a Y majú ponúknuť značne vyšší dojazd vďaka novej batérii, vyplýva z „objaveného“ dokumentu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Tesla zjavne chápe prechod na LFP a následne sodíkové batérie pre mainstream. Ostatné pribrzdené západné automobilky akosi nechápu, čo sa deje s vývojom batérií. O smart autách netušia už absolútne nič. Sú vedľa, ako starý komunistický dedkovia pri moci, keď sa rozpadal východný blok. Monopol na moc a pravdu prináša degeneráciu (oligopoly, kartelové dohody). Aj v automobilovom priemysle…

    Ešte niekoľko poznámok k LFP:

    Prakticky všetky nové inovácie pre NMC viete preniesť aj do výroby LFP.

    Cena LFP podľa rešpektovaného čínskeho analytika Moneyball
    @DKurac (Twitter) klesla už pod 55USD za 1kWh.

    Problém LFP v zime nie je v podstate problémom samotnej straty energie, ale zlým BMS. Krivka pádu energie, resp. napätia je podstatne strmšia, ako pri NMC. Problémom bol nedostatok vstupných dát pre optimalizovanie BMS. Masívnym nasadením LFP postupom času prišlo k vyladeniu BMS.

    LFP sa stala tento rok hlavná technológia batérií v Číne. Keď je gravimetrická hustota dostačujúca, čo pri LFP nastalo, následne už ide hlavne o cenu. Preto vidíme obrovský rozmach produkcie lacných BEV a prešľapávanie EU na mieste.

    O výstavbe fabrík v EU na LFP ste nepočuli. Z uvedeného dôvodu nebudeme na svetových trhoch konkurenčne schopní. Uvidíme to na prázdnych lodiach odchádzajúcich z prístavov EU. Nemáme čo ponúknuť svetu. Postupom času však do Európy už nebudú prichádzať ani lode s naloženým tovarom. Lebo nebudeme mať vyrovnanú platobnú bilanciu. Toto sme už zažili pri páde socializmu. História sa pri zlých rozhodnutiach rada opakuje…

Pridajte komentár