Automobilový expert Sandy Munro ešte stále podrobuje Teslu Model Y reverznému inžinierstvu. Za sebou má už aj revíziu jej batérie. A aktuálne porovnal technológiu batérií spoločnosti Tesla s technológiami, ktoré používa konkurencia.
Elektrický crossover strednej triedy, Tesla Model Y, vychádza zo sedanu Modelu 3, pričom podľa Elona Muska tieto modely spoločne zdieľajú 75 % súčiastok. Určite teda neprekvapí záver Sandyho Munra, že batéria Modelu Y je do značnej miery podobná tej z Modelu 3. Rozdielom sú najmä opatrenia na zníženie nákladov.
Základom oboch batérií sú totožné cylindrické (valcovité) batériové články 2170 (21 x 70 mm), pripomínajúce väčšie „tužkové baterky“, ktoré využívame v bežnom živote. Modely S a X disponujú staršími cylindrickými články 18 650, ktoré sú fyzicky o niečo menšie (18 x 65 mm).
Tento typ batériových článkov pritom nie je úplne bežný v rámci použitia v batériách elektromobilov. Preto je ich porovnanie s batériami vozidiel iných značiek, ktoré uskutočnil veterán automobilového priemyslu Sandy Munro, určite zaujímavé.
V rámci batérie od Tesly sú jednotlivé batériové články k sebe vzájomne prilepené, pričom konštrukčný rám batérie vedie medzi rady článkov a ich vonkajšie okraje, píše GreenCarReports. BMW i3 využíva prizmatické (hranaté) batérie od spoločnosti Samsung SDI. Ich články sú sústredené v boxoch v tvare kvádra.
Munro hovorí, že toto riešenie je menej účinné pri rozptyle tepla, ako je tomu v prípade batérie od Tesly. Chevrolet Bolt či Opel Ampera-e zas využívajú „vreckové“ batériové články od spoločnosti LG Chem, ktorých konce sú vzájomne prepojené.
Podľa Munra ide o dizajn batériových článkov, ktorý prináša najvyššie výrobné náklady. Druhým najdrahším riešením sú prizmatické články.
Najlacnejšia alternatíva
A zrejme len málokoho prekvapí, že konfigurácia cylindrických batériových článkov v podaní Tesly je najlacnejšou (nákladovo najefektívnejšou) alternatívou v porovnaní s akýmkoľvek iným riešením. Ďalším jej benefitom sú podľa Munra rýchlosť výroby a efektivita z hľadiska objemu a hmotnosti.
Výhodou má byť aj to, že batériové články 2170 majú relatívne nízke napätie, takže porucha „hŕstky“ článkov nemá výrazný vplyv na výkon batérie.
Takže Munro v podstate potvrdil, že batérie, sú konkurenčnou výhodou Tesly. Všetko pritom napovedá tomu, že Tesla chystá nové batérie, ktoré budú v rámci kľúčových vlastností ešte lepšie. Viac sa s najväčšou pravdepodobnosťou dozvieme na „Tesla Battery Day“, ktorý sa má uskutočniť tento mesiac.
Zdroj titulnej fotografie: Sandy Munro Live/Youtube
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
Nový patent Tesly naznačuje očakávanú batériu so životnosťou 1 600 000 km
2 000 km na jedno nabitie. To sľubujú elektromobilom Li-S batérie od Brighsun