Nové batérie od Tesly pribrzdili technické problémy. Zdá sa však, že sa ich darí riešiť

6

Nové štrukturálne batérie od spoločnosti Tesla s novými batériovými článkami formátu 4680 majú podľa viacerých odborníkov potenciál stať sa revolučnými. A veľa si od nich sľubuje aj samotná Tesla. Ako to však už býva pri nových technológiách zvykom, začiatky sprevádzajú problémy. Tesla pritom pomerne nedávno odhalila, čo ich v tomto smere trápi najviac. Podľa čerstvých neoficiálnych správ však má byť spustenie objemovej výroby na dobrej ceste.

Tesla v rámci svojho „Battery Day“ uviedla, že ich nový batériový článok 4680 má 5-násobne vyššiu energetickú kapacitu, 6-násobný výkon a vďaka novému dizajnu zvyšuje dojazd o 16 %. A nová technológia celého batériového packu, ktorý plní aj úlohu štrukturálneho prvku karosérie, má priniesť zvýšenie dojazdu o 54 % a zníženie nákladov o 56 %.

Ďalší veľký prínos sa má týkať škálovateľnosti, pričom nová technológia má umožniť obrovské produkčné objemy (do roku 2030 3 TWh ročne). Tesla pritom oznámila ambiciózne plány aj v rámci „pilotnej“ produkcie vo svojom novom batériovom závode v Kato Road. A to 10 GWh ročne, čím by sa tento v podstate testovací závod aktuálne stal 13. najväčšou batériovou továrňou na svete.

Podľa slov Elona Muska zo septembra minulého roku mala byť spustená objemová výroba batériových článkov 4680 v Kato Road tento rok a sériová výroba „cca 12 mesiacov alebo nie viac ako 18 mesiacov“ od jeho septembrového vyhlásenia.

V apríli šéf Tesly uviedol, že nie sú zatiaľ schopní prejsť z „R&D/pilotnej fázy“ k objemovej výrobe. Batériové články 4680 totiž neboli dostatočne spoľahlivé na to, aby sa mohli používať v elektromobiloch. A júli sme sa od Tesly dozvedeli, že úspešne validovala výkon a životnosť batériových článkov 4680 a interne otestovala štrukturálne „packy“ v rámci crash testov, pričom čoskoro mali byť validované aj výrobné linky v závode Kato Road.

Hlavná výzva mohla byť z časti vyriešená

V rámci júlovej prezentácie hospodárskych výsledkov Tesla však tiež priznala, že jedna z hlavných výziev na ceste k sériovej výrobe batériových článkov 4680 sa týka procesu stláčania materiálu suchej katódy, upozornil portál Teslarati. Pri tomto procese totiž mali niektoré produkčné valce tendenciu sa poškodiť.

Tesla pritom zdôraznila, že ide o strojárenský a nie vedecký problém, ktorý sa nemohol prejaviť počas laboratórnych fáz vývoja a testovania. Takže by nemalo ísť o zásadnejší problém.

A to naznačujú aj neoficiálne správy, s ktorými prichádza Galileo Russell z Youtube kanála Hyperchange. Ten s odvolaním sa na nemenované zdroje oboznámené s touto problematikou uvádza, že aktuálny produkčný výnos závodu v Kato Road je cca 70 – 80 % (minulý rok údajne len 20 %), čo má znamenať, že Tesla sa blíži k akceptovateľnej miere výnosnosti v rámci výroby batériových článkov 4680.

Nuž verme, že Tesle sa podarí spustiť sériovú výrobu čo najskôr, pretože od nej závisia nové elektromobily Semi, Cybertruck či Roadster 2. A zdá sa, že meškanie týchto batérií spôsobilo aj zrušenie Modelu S Plaid+, ktorý mal ponúknuť dojazd cez 830 km (EPA) a zmenilo plány ohľadom produkcie Modelu Y v nových továrňach Giga Berlin a Giga Texas, ktorý mal dostať nové batérie. Na základe neoficiálnych správ sa pritom špekuluje, že spočiatku sa bude tento crossover strednej triedy vyrábať s batériami formátu 2170, ktoré nájdeme napr. vo viacerých verziách Modelu 3.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?
Aj Tesla sa začína čoraz viac spoliehať na lacnejšie batérie LFP. Sú novým fenoménom?
Tesla: Výroba „miliónových“ batérií inšpirovaná „potravinárstvom“ (?) a kľúčový batériový vedec

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Nový batériový článok 4680 bude vhodný pre špičkové autá pre využitie zvýšenia tuhosti karosérie (asi jediná zásadná výhoda). Cylindrické batérie sú technicky a ekonomicky náročnejšie ako pouch cells. Pre bežné masové autá budú neprekonateľné v pomere cena/výkon riešenia, ako má BYD Blade Battery. Drvivá väčšina čínskych výrobcov smeruje k podobným riešenia. Aj lacnejšie verzie verzie Tesly…

  2. Len pre také odľahčenie, čo sa týka tých technických problémov:
    Jeden Murphyho zákon hovorí: Každý technický problém je možné vyriešiť, pokiaľ je k dispozícii dostatok času a peňazí.
    Dodatok k tomuto zákonu hovorí: Dostatok času a peňazí nie je k dispozícii nikdy.

  3. Dúfajme, že TESLA vyrieši, či už vyriešila problémy s článkami 4680! Pomôže to na trhu. Dojazd 1.000 km je tá magická hranica, po ktorej by už s ďalším pokrokom malo nasledovať hlavne zmenšovanie batérií.

Pridajte komentár