Nové batérie Tesla sú v autách už mesiace. Pre Muska to však veľa neznamená

0

Mnohí čakali, že Tesla v rámci Battery Day predstaví novú batériu, ktorú nasadí do svojich vozidiel už „zajtra“. Preto boli sklamaní. Elon Musk až po Battery Day ozrejmil, že nové články 4680 boli nasadené do prvých áut, podľa neho je to však „triviálna“ vec. Taktiež dodal, že pre rôzne modely a aplikácie bude Tesla využívať rôzne batériové články. A to aj od dodávateľov.

Elon Musk krátko pred Tesla Battery Day „vystrašil“ trh a investorov vyhlásením, ktoré sa týkalo produkcie nových batérií. Uviedol, že výroba v masovom meradle má začať v roku 2022. Dodal, že vo všeobecnosti existuje veľké nepochopenie ohľadom škálovania produkcie novej technológie, ktoré prináša „extrémne ťažkosti“. To má byť podľa neho o 1 000 až 10 000 % náročnejšie ako v prípade výroby niekoľkých prototypov, pričom zavádzanie výrobných zariadení prináša oveľa väčšie komplikácie ako samotné nové produkty.

V rámci Battery Day spoločnosť Tesla informovala, že nový batériový článok 4680 nie je žiadny prototyp, pričom sa už produkuje v rámci pilotnej linky neďaleko fremontského závodu. Tento „pilot“ má byť pritom schopný produkovať 10 GWh batérií ročne, čím by sa podľa Benchmark Minerals aktuálne stal 13. najväčšou batériovou továrňou na svete. Túto výkonnosť by mal závod dosiahnuť cca za 12 mesiacov.

O tom, že výroba nových článkov Tesla už prebieha, sa špekulovalo už mesiace. A to v podstate Elon Musk potvrdil neskôr po Battery Day, keď uviedol, že nové batériové články 4680 už nasadili do batérií vozidiel, ktoré už jazdia po cestách niekoľko mesiacov. Priznal, že to zrejme nebolo z ich prezentácie úplne jasné. Dodal pritom, že ide o nepodstatnú záležitosť, nakoľko „prototypy sú triviálne a vysokoobjemová produkcia ťažká“.

Rôzne batérie pre rôzne modely a aplikácie

Tesla teda už dokáže produkovať použiteľné nové batérie, avšak je si vedomá toho, že skutočne dôležitá je výroba vo veľkom meradle a nasadení do sériových modelov. Šéf Tesly tiež dodatočne ozrejmil, že nové batérie použije Tesla len v rámci niektorých svojich elektromobilov. Teda minimálne spočiatku.

Počas Battery Day Tesla prezentovala stratégiu ohľadom použitia rôznych typov katód v rámci rôznych modelov a aplikácií. Po Battery Day v rámci odpovede na tweet Musk objasnil, že rôzne katódy, ktoré prinášajú rôzne strategické prístupy, sa netýkajú nového batériového článku 4680.

V novinke sa totiž používa „len“ jeden typ katódy s vysokým obsahom niklu. Toto riešenie je určené pre modely, ktoré sú „citlivé na hmotnosť“. Na obrázku k tejto problematike Tesla zobrazila chystané modely Tesla Cybertruck a Tesla Semi. Tie majú ponúknuť dojazd až 800 km (EPA), zároveň sa musia zmestiť do určitých hmotnostných kategórií a ponúknuť príslušné užitočné zaťaženie.

tesla baterie 4680 elektromobily pouzitie

Zdroj: Tesla

Nové batérie by tiež mohli byť použité v ďalších pripravovaných novinkách, a to v Tesle Model S Plaid a Tesle Roadster 2 so sľubovaným dojazdom 837 km (EPA), resp. 1 000 km (EPA). V ich prípade by veľká hmotnosť batérií zas mohla ísť na úkor „športových“ jazdných vlastností, ktoré sa od nich očakávajú. A zrejme v rámci týchto chystaných modelov alebo niektorých z nich, Tesla testuje nové batérie, a to aj na cestách.

Dodávatelia stále kriticky dôležití

V iných modeloch, resp. produktoch (napr. batériových úložiskách Powerwall či Megapack) nájdeme aj naďalej batériové články od dodávateľov Tesly, čo vyplýva z Muskových dodatočných slov. Takže spoločnosti Panasonic, CATL či LG Chem (špekuluje sa, že Tesla chce kúpiť podiel v osamostatňujúcej sa batériovej divízii) budú pre Teslu aj naďalej kriticky dôležité.

Z uvedeného obrázku pritom pravdepodobne vyplýva, že batérie od Panasonicu či LG Chem bude Tesla používať v terajších modeloch s dlhým dojazdom a Powerwall. LFP batérie od CATL zas v modeli Tesla Model 3 SR, Megapacku či Powerpacku, ale možno aj v chystanom „25-tisícovom“ elektromobile (vozidlo pod plachtou?). Minimálne „spočiatku“, kým Tesla nebude schopná vyrábať nové články 4680 efektívne a v dostatočnom objeme.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?
Elon Musk potvrdil 2 menšie elektromobily Tesla, vrátane „európskeho“
Tesla Model S Plaid: Šialená novinka s dojazdom 837+ km a výkonom 1100+ koní

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár