Tesla v septembri minulého roka v rámci svojho „Battery Day“ predstavila novú štrukturálnu batériu s novými batériovými článkami 4680. Predstavenie pritom prinieslo prvotné sklamanie investorov a nadšenie odborníkov, pričom niektorí vidia v batérii „kvantový skok“. Kedy sa jej však dočkáme?
V rámci Battery Day spoločnosť Tesla informovala, že nový batériový článok 4680 nie je žiadny prototyp, pričom sa už produkuje na pilotnej linke neďaleko fremontského závodu. Tento „pilot“ má byť pritom schopný produkovať 10 GWh batérií ročne, čím by sa podľa Benchmark Minerals aktuálne stal 13. najväčšou batériovou továrňou na svete. Túto výkonnosť mal závod dosiahnuť cca 12 mesiacov po Battery Day. A spustenie veľkoobjemovej produkcie Tesla očakávala v roku 2020.
Po Battery Day vyšlo najavo, že Tesla už svoje nové batérie testuje vo vozidlách, ktoré v tej dobe mali byť na cestách už niekoľko mesiacov. Elon Musk však uviedol, že to nepovažuje za príliš podstatnú záležitosť, nakoľko „prototypy sú triviálne a vysokoobjemová produkcia ťažká“.
Zrejme nikto nepochyboval o tom, že nové štrukturálne batérie s článkami 4680 bude používať elektrický ťahač Tesla Semi a pickup Cybertruck, pričom vzhľadom na avizované parametre sa očakáva ich použitie aj v extrémnom športiaku Tesla Roadster 2.
Prekvapením určite nebola ani správa, že novými batériami bude vybavená top verzia vynoveného Modelu S s prívlastkom Plaid+, ktorá má ponúknuť dojazd cez 837 km (EPA). O prekvapení sme však mohli hovoriť v prípade správy o nasadení do Tesly Model Y, ktorá sa bude produkovať v nemeckej továrni Giga Berlin.
Aktuálny stav vývoja a produkcie
No a po dlhšej dobe tu máme konečne nové informácie ohľadom novej batérie od Tesly. Elon Musk uviedol, že nie sú zatiaľ schopní prejsť z „R&D/pilotnej fázy“ k objemovej výrobe, informuje Insideevs na základe správy od Teslarati. Batériové články 4680 totiž momentálne nie sú dostatočne spoľahlivé na to, aby sa mohli používať v elektromobiloch.
Šéf Tesly však dodal, že sú zrejme veľmi blízko k dosiahnutiu tohto bodu a že už objednali zariadenia na výrobu batérií pre závody Giga Berlin a Giga Austin. Musk si je pritom istý, že objemovú výrobu batériových článkov 4680 dosiahnu budúci rok. Do spustenia ich sériovej výroby má pritom ostávať „okolo 12 mesiacov alebo nie viac ako 18 mesiacov“.
Aktuálne sme sa tiež dozvedeli, že Tesla sa snaží rozšíriť produkciu batériových článkov 4680 aj prostredníctvom viacerých svojich dodávateľov. Tzn., že si ich nebude vyrábať len sama, ale využije aj kapacity svojich dodávateľov CATL, LG a Panasonic. A taktiež sa dozvedáme, že Tesla je na ceste k zdvojnásobeniu dodávok článkov od dodávateľov, čo je určite dobrá správa v kontexte jej ďalšej expanzie.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Koľko majú stáť Teslu a iných batérie do elektromobilov?
Tesla: Výroba „miliónových“ batérií inšpirovaná „potravinárstvom“ (?) a kľúčový batériový vedec
Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?
Jeden komentár
Stále si myslím, že batérie sú pre BEV najstrategickejšou položkou. V predchádzajúcich rokoch sme veľa počuli o nových typoch batérií s násobnou hustotou akumulovanej energie, a stále nič! … Aj TESLA má, ako vidíme, so svojou špičkovou batériou viac starostí, ako kto predpokladal, a to všetko brzdí nástup BEV s dlhým dojazdom.
Kto má a bude mať kvalitné, lacné a „husté“ batérie, bude kráľom trhu!