Očakáva sa, že v septembri Tesla predstaví batériu novej generácie z vlastnej kuchyne. To však neznamená, že prestane využívať batériové články 2170, ktoré pre Teslu vyrába v Giga Nevada spoločnosť Panasonic. Tá totiž oznámila, že aj v najbližších rokoch bude priebežne zvyšovať energetickú hustotu batérií vyrábaných pre Teslu. A nielen to.
Súčasné batérie spoločnosti Tesla sú považované za špičku v priemysle. A to najmä novšie batériové články 2170, ktoré nájdeme v batériách elektromobilov Tesla Model 3 a Model Y. Tie sú výsledkom spolupráce Tesly a Panasonicu, pričom ich výroba prebieha pod patronátom japonskej spoločnosti v továrni Tesla Giga Nevada, ktorá bola skôr známa ako Gigafactory 1.
Najmodernejšie batériové články, ktoré Tesla používa v batériách svojich dvoch najnovších modelov, s označením 2170 (21 x 70 mm), sú cylindrické (valcovitý tvar) li-ion batérie NCA – Nickel-Cobalt-Aluminium (nikel-kobalt-hliníkové články).
Podľa neoficiálnych údajov by mali mať gravimetrickú hustotu energie okolo 250 Wh/kg, resp. objemovú hustotu energie okolo 700 Wh/l. No a podľa Yasuakiho Takamota, šéfa batériových operácií spoločnosti Panasonic v USA, pôjdu batérie „Tesla 2170″ v tomto smere ešte ďalej, uviedol pre agentúru Reuters.
Plus 20 %, mínus kobalt…
Panasonic sa totiž chystá v priebehu 5 rokov zvýšiť energetickú hustotu batériových článkov, ktoré dodáva Tesle, o 20 %. Nevieme však či na objemovej alebo gravimetrickej úrovni, resp. či na oboch úrovniach. Každopádne by to malo znamenať, že Tesla sa bude v najbližších 5 rokoch spoliehať aj na batérie vyrábané Panasonicom.
Panasonic pritom už nie je jej jediným dodávateľom batériových článkov. Tesla totiž v rámci svojich elektromobilov „Made in China“ používa batériové články od LG Chem a CATL („nízkoenergetické“ LFP batérie bez kobaltu).
No a o batériách bez obsahu drahého a kontroverzného kobaltu hovoril aktuálne aj Yasuaki Takamoto. Tieto batérie sa podľa neho chystajú skomercionalizovať o 2 až 3 roky. Nie je však jasné, či pôjde o batérie 2170 alebo novú technológiu.
Takamoto tiež povedal, že sa im už podarilo zlepšiť energetickú hustotu článkov 2170, a to o viac ako 5 %, pričom od septembra začne Panasonic konvertovať svoje výrobné linky v Tesla Giga Nevada tak, aby boli pripravené na ďalšie zvýšenie energetickej hustoty článkov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
V európskej továrni Tesly sa budú vyrábať aj „úplne nové batérie“
Tesla potvrdila existenciu „utajovaného“ batériového projektu Roadrunner
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii