Tesly majú dostať väčšiu batériu (cez 109 kWh), naznačuje hacknutý softvér

7

A máme tu ďalšiu zaujímavú, aj keď neoficiálnu informáciu, ktorá súvisí s batériami elektromobilov značky Tesla. Hacknutý softvér totiž naznačuje, že elektromobily Tesla by si mohli polepšiť na kapacite a pravdepodobne aj na dojazde, čím by sa mohli naplniť nedávne slová Elona Muska.

Tesla je okrem iného aj lídrom v dojazde elektromobilov, a to najmä vďaka ich výnimočnej efektivite. Niektoré automobilky však avizujú modely, ktoré by mohli minimálne na papieri prekonať aktuálny dojazd vozidiel kalifornskej značky. Zdá sa však, že kým sa dostanú na trh, Tesla by mohla byť v tomto smere opäť ďalej.

Minulý mesiac Elon Musk povedal, že ich vlajkové elektromobily majú v skutočnosti väčší dojazd, ako sa uvádza na oficiálnej stránke Tesly. A to preto, že údaje o dojazde, ktoré sa tam nachádzajú, neboli dlhšie aktualizované. V skutočnosti sa má podľa neho blížiť dojazd Modelu S k hodnote cez 640 km (EPA), čo by malo byť v rámci cyklu WLTP viac ako 700 km.

Pred pár dňami Tesla aktualizovala svoj konfigurátor, pričom modelom S a X pozmenila prívlastok „Long Range“ na „Long Range Plus“. A to nebolo všetko. Zmenili sa totiž aj údaje o dojazde. A to z pôvodných 600 km, resp. 528 km (EPA) na 628 km, resp. 565 km (EPA).

Zvýšenie dojazdu má byť podľa Muska dôsledkom viacerých malých vylepšení hardvéru, ktoré boli zavedené v priebehu niekoľkých posledných mesiacov.

Predikcia budúcich batériových noviniek?

No a aktuálne sa môže zdať, že dojazd Tesiel by mohol ísť hore aj vďaka kapacitne väčším batériám. Jason Hughes, známy „Tesla hacker“ a majiteľ elektromobilu Tesla, totiž objavil v rámci firmvéru pre systém batériového manažmentu odkaz na „väčšie“ batérie.

Podľa toho, čo našiel, mali byť vylepšené niektoré premenné, aby zodpovedali 108 skupinám článkom a 450V architektúre celej batérie. Objavil tiež identifikátor „packID“, ktorý vypovedá o 109 kWh využiteľnej kapacite batérie.

To by znamenalo ešte vyššiu celkovú kapacitu, keďže batérie potrebujú určitú rezervu, napr. kvôli ochrane pri nabíjaní. V prípade Tesly by mohli byť „rezervou“, na základe dát súvisiacich so staršími batériami, minimálne 4 kWh.

S takouto kapacitou by pritom Tesla Model S Long Range nemala mať problém prekonať spomínaný dojazd 640+ km (EPA), resp. 700+ km (WLTP). Je však možné, že kapacitne väčšie batérie dostanú len pripravované verzie Plaid, ktoré majú byť nad variantmi Performance.

Tie budú mať s najväčšou pravdepodobnosťou vyššiu spotrebu ako súčasné verzie, takže väčšou kapacitou sa môže Tesla snažiť zachovať podobný dojazd, aký ponúkajú aktuálne verzie. Vysvetlení by však mohlo byť viacero, vrátane novej batériovej technológie s vyššou energetickou hustotou a nižšími nákladmi.

Firmvér podľa Hughesa tiež naznačuje, že Tesla chystá nové konfigurácie batérií na úrovni celého balenia, a to pre všetky dostupné modely. Viac sa však v tomto smere dozvieme pravdepodobne „až“ na podujatí “ Tesla Battery Day“, ktoré by sa malo uskutočniť okolo apríla.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Kúpila Tesla ďalšiu spoločnosť, ktorá sa venuje vývoju batérií?
Hacknutý softvér naznačuje príchod Tesly Model 3 so 100 kWh batériou
Tesla sľubuje mimozemskú technológiu pohonu a ohromujúcu technológiu batérií

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Dojazd u elektromobilov bude nervovať vodičov, kým nedosiahne, resp. neprekročí všeobecne uznávanú hodnotu, a to aj s vetraním, kúrením, svietením a pusteným rádiom! Hovoril som minulý týždeň s kurierom, ktorý má elektromobil, ako ho chytá panika, keď po zapnutí kúrenia a rádia prudko klesne dojazd, aj keď jazdí v eko-móde, a potom „líže bielu čiaru“, aby to dojazdil k nabíjačke …… Ja si myslím, že po dosiahnutí dojazdu 1.000 km aj s kúrením, svietením a rádiom sa pri dostatočnej sieti a rýchlosti nabíjania vodiči ukľudnia, a batétie sa potom budú zmenšovať a odľahčovať. To tiež zlepší km dojazd áut! Už aby to tu bolo! Čo Vy na to?

    • Za prvé pro kurýry, co potřebují najet denně 1000 km je vhodnější diesel, ti co jezdí po městě 1000 km určitě za den nenajezdí a pro ty by mohla být vhodná i elektrododávka s dojezdem cca 300-400 km. Od toho už nejsme daleko. Ano daleko jsme od elektroauta, co ujede najednou 1000 km, ale kdo to potřebuje? 3% potenciálních uživatelů? Pro osobáky by mohlo bohatě stačit cca 500-600 km, pak 30 minut nabíjení a další cesta… Myslím, že za 5-10 let budou tyto otázky vývojem baterií pořeseny.

      • Chcel som začať diskusiu na tému optimálneho max. dojazdu, aby si vodiči s ním nerobili starosti. Ten kurier je len jeden príklad rozdielu medzi reálnym a potrebným dojazdom. Jemu by konkrétne stačilo o „papierových“ 100 km viac. Dobíjanie má zatiaľ tiež len AC 3,3 kW! Dobrý pocit z dobrého elektomobilu bude vtedy, keď budeme spokojní sj s dojazdom na 1 nabitie, rýchlosťou a cenou nabitia a sieťou nabíjacích bodov.

  2. Už je takmer štandard, že dnešné elektromobily (prevažná väčšina) už vie ponúknuť dojazd na úrovni 420-480 km v normálnom počasí a podmienkach pri 21° v aute. Tesla je generačne ďalej a vie v normálnom počasí a podmienkach dať tých 600km.
    Iné to je keď je vonku okolo 5°. Mnohé značky (KIA e-Niro, Jaguar i-Pace, Mercedes EQC, Nissan Leaf e+ i Tesla) vtedy prejdú od 150-200km menej, hlavne kvôli technológii batérií a softvéru, pričom u Tesly je to skôr o optimálnom nastavení kúrenia systémom a následne až vybíjaním batérií následkom zimy, ktoré sú v Teslách automaticky vyhrievané.
    Tesla 3 Performance (75 kWh batéria) bola nemilosrdne testovaná v Nórsku kde v teplotách pod bodom mrazu prešla vyše 430km pri rýchlosti 90km/h a príjemnej teplote v aute.
    Zatiaľ jedine Tesla roadster 2.0 vie dať 1000km, alw tu sa bavíme o 200kWh baterii a o tom, že je to športiak s cenou okolo 200.000$.
    Ale je to len otázka času kedy batérie s dojazdom 800km a viac budú realitou.
    Nabíjanie na 80% kapacity za 30 minút (pauzu na WC a kávu si treba dať) vie posunúť auto o ďalších 400 km, čo v podmienkach Slovenska bohate stačí.

  3. Takze čerstvá skúsenosť s i-pace. Štýl jazdy – zenový mních. Rozumej na diaľnici max 120 okresky 90 a mesto plazením plizenim vpred. Auto od dealera nabité na 99%. Po 230kilometeoch zostalo v baterke 17%…………

Pridajte komentár