Tesla: Výroba „miliónových“ batérií inšpirovaná „potravinárstvom“ (?) a kľúčový batériový vedec

6

Dnes tu máme ďalšie zaujímavé novinky, ktoré sa týkajú spoločnosti Tesla:

  • Elon Musk naznačil, že výroba ich nových batérií môže byť inšpirovaná aj potravinárskym priemyslom.
  • Tesla si zmluvne poistila kľúčový batériový tím, ktorý vedie zrejme najuznávanejší „li-ion“ vedec.
  • A zdá sa, že batériové články Tesla 4680 majú životnosť „oných“ milión míľ.

Tesla zverejnila video, v ktorom ukazuje produkciu svojich nových batériových článkov 4680. Na to jeden z používateľov siete Twitter napísal, že prevziať metódy z fľaškovacieho priemyslu, je geniálnym nápadom. Musk následne reagoval tweetom:

Najlepšia výrobná technológia je v odvetviach s ultra-veľkým objemom, ako sú potraviny a nápoje, niektoré lekárske výrobky (napr. injekčné striekačky) a hračky.“ Môže sa teda zdať, že Tesla sa mohla inšpirovať aj priemyslom, s ktorým nemá na prvý pohľad nič spoločné.

„Miliónová“ batéria?

Pozorný Tesmanian upozornil, že v uvedenom videu znie pieseň „Honey Bee“ od Dona Hintona. V nej sa pritom spieva „…prešiel by som milión míľ“. Je to náhoda? Alebo nám Tesla týmto naznačuje, že ich nové batériové články majú životnosť milión míľ (1,6 mil. km)?

Elon Musk v roku 2019 avizoval, že Tesla nasledujúci rok príde s batériami, ktoré ponúknu životnosť milión míľ. Očakávalo sa preto, že ich predstaví na „Tesla Battery Day 2020“, kde Tesla prezentovala svoju novú štrukturálnu batériu vybavenú novými článkami 4680.

Táto batéria si pritom vyslúžila veľké uznanie od odborníkov. Wall Street však bola sklamaná, s najväčšou pravdepodobnosťou preto, že na podujatí nepadla očakávaná zmienka o „miliónovej batérii“. A tak paradoxne hodnota akcií Tesly po Battery Day klesla. Teraz sa však zdá, že predstavená batéria ponúkne očakávanú životnosť, čo by nebolo žiadnym prekvapením, keďže už staršie batérie Tesly ponúkajú veľmi vysokú životnosť.

Top batériový vedec pokračuje v službách Tesly

Tesla spolupracuje s výskumným tímom NSERC / Tesla Canada Industrial Research, ktorý pre ňu vyvíja batériové technológie, už roky. Tento tím vedie asi najväčší odborník na li-ion batérie, vedec a výskumník Jeff Dahn. V mene Tesly táto vedecká skupina zaregistrovala už mnoho patentov, okrem iných aj batériové technológie, ktoré naznačujú batérie aj s väčšou ako „miliónovou“ životnosťou.

Zmluva medzi Teslou a tímom Advanced Battery Research pod vedením Jeffa Dahna bola aktuálne predĺžená do roku 2026, informuje Electrek. Dahn pritom po jej podpise povedal, že ich cieľom je naďalej pomáhať spoločnosti Tesla pri vývoji lepších pokročilých batérií. A prím má hrať zvyšovanie energetickej hustoty a životnosti, ako aj znižovanie nákladov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Tesla“ pracuje na nových batériách, ktoré môžu byť využiteľné aj v letectve
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
Tesla môže mať „v talóne“ batériu so životnosťou 3 500 000 km

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Batérie svojim designom neoslňujú tak, ako karosérie vozidiel. Komu sa však podarí vyvinúť prielomovo výkonnejšiu menšiu ľahšiu lacnejšiu bezpečnejšiu batériu, môže sa stať celosvetovým leadrom, a to nie len v elektromobilite!

  2. Skutočne má tento „folklór“ na výrobných linkách niečo spoločné s výrobnými linkami v potravinárskom priemysle.
    Ako študenti sme boli párkrát na exkurziách a tie „tance“ boli veľmi podobné – napríklad plnička jogurtov, výroba nanukov, balenie džúsov, limonád, plnenie piva do fliaš atď. atď.

    • V podstate tiež ide o „plničku“, aj keď sa valčeky batérií plnia iným obsahom. Pohľad na rýchle plniace linky s „dominoefektom“ vie byť fascinujúci aj pre dospelých! 🙂

  3. Mňa skôr prekvapilo, že neprešli na Pouch Cell. Podľa názoru viacerých vedcov je to efektívnejšie a lacnejšie na výrobu, majú lepšie fyzikálno chemické vlastnosti. Úspešne sa presadzujú pri superlacných LFP (cena v Číne pre veľkoodberateľov cca 60USD/kWh). Na nich je postavený čínsky low cost BEV. Pri keramických separátoroch alebo s použitím grafénu je možné chladiť iba vrchnú časť batériového packu a spodnú iba ohrievať. Bude zaujímavé sledovať čo sa presadí. Technika BEV je výborná už dnes. Zásadný problém je výroba a koncová cena.

    • No, nesúhlasil by som až tak moc. Táto technológia (Pouch Cell) má síce viacero výhod, ale aj viacero nevýhod. Takže – nič nie je čierne ani biele. A ľudia pracujúci vo vývoji pre Teslu majú určite všetko prerátané na 100 %, ak nie náhodou na 200 %!

Pridajte komentár