Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii

0

Uznávaný odborník na li-ion batérie Jeff Dahn zverejnil najnovšie výsledky výskumu svojho vedeckého tímu, ktorý finančne podporuje spoločnosť Tesla. Z nich vyplýva, že pracujú na hybridnej batérii, ktorá funguje v dvoch režimoch, pričom jeden z nich je možné označiť za tzv. „predlžovač dojazdu“.

Keď sa povie „predlžovač dojazdu“, väčšinu asi napadne malý prídavný spaľovací motor, ktorým bola vybavená špeciálna verzia elektromobilu BMW i3 s prívlastkom REX. Ten v prípade potreby dokázal „dobiť“ batériu vozidla, čím však už nebolo lokálne bezemisné.

„Predlžovač dojazdu“, na ktorom sa pracuje v laboratóriách Jeffa Dahna v rámci University of Dalhousie, však zachováva elektromobil čistokrvným elektromobilom, keďže je založený na riadení chemických procesov v batérii.

2 v 1

Podstatou novej koncepcie batérie je „prepojenie“ dvoch typov batériových článkov, pričom sa využívajú ich kľúčové prednosti. A to relatívne dlhá životnosť lítium-iónových článkov (li-ion) a vysoká energetická hustota lítium-kovových článkov (li-metal). Takže ide o hybridnú batériu.

Vedci z University of Dalhousie v tejto súvislosti prostredníctvom časopisu Joule uvádzajú, že nahradenie grafitovej anódy v bežných li-ion článkoch lítiovými kovmi, významne zvyšuje ich energetickú hustotu, čo prináša nižšiu cenu elektromobilov a zabezpečuje dlhý dojazd. Vedie to však aj k rýchlej strate kapacity a nízkej živostnosti batérie.

Navrhli preto hybridný li-ion / li-metal batériový článok, ktorý umožňuje nanášanie lítiových kovov na grafitovú anódu. Proces nanášania lítia je pritom reverzibilný. V li-ion režime, v rámci ktorého sa kladený doraz na životnosť batérie, dosahujú články energetickú hustotu 530 Wh/l, čo je cca o 25 % menej ako v prípade konvenčnej li-ion batérie.

Hybridná „verzia“ konvenčnej li-ion batérie, ktorá dokáže zabezpečiť dojazd 400 km, by tak bola 300 km. Podľa štúdie, na ktorú sa vývojári novej batérie odvolávajú, však len 1 % denných jázd je v priemere dlhších ako 325 km. Takže vodiči by podľa nich mohli bežne využívať šetrný li-ion režim a v prípade potreby väčšieho dojazdu by zvolili „li-metal režim“, ktorý by prostredníctvom riadenia napätia zvýšil energetickú hustotu batérie (890 Wh/l), a teda aj dojazd (400+ km).

tesla bateria hybrid predlzovac dojazdu

Zdroj: Vedecký tím Jeffa Dahna

Čo sa týka porovnania porovnateľnej konvenčnej li-ion batérie a hybridnej batérie, „hybrid“ by mal priniesť dojazd vyšší cca o 20 %.

tesla bateria hybrid predlzovac dojazdu

Zdroj: Vedecký tím Jeffa Dahna via Electrek.co

Hybridná batéria by tak bola zaujímavým „smart“ riešením. A keďže vedecký tím, ktorý stojí za touto batériou, už dlhšiu dobu spolupracuje so spoločnosťou Tesla, v prípade možnej budúcej „komercializácie“ tejto technológie by sa jej mohli teoreticky dočkať (aj) elektromobily kalifornskej značky.

Zdroj: Electrek

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Umelá inteligencia pomáha vedcom na ceste k lepším batériám
Nový patent Tesly naznačuje očakávanú batériu so životnosťou 1 600 000 km
2 000 km na jedno nabitie. To sľubujú elektromobilom Li-S batérie od Brighsun

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár