Uznávaný odborník na li-ion batérie Jeff Dahn zverejnil najnovšie výsledky výskumu svojho vedeckého tímu, ktorý finančne podporuje spoločnosť Tesla. Z nich vyplýva, že pracujú na hybridnej batérii, ktorá funguje v dvoch režimoch, pričom jeden z nich je možné označiť za tzv. „predlžovač dojazdu“.
Keď sa povie „predlžovač dojazdu“, väčšinu asi napadne malý prídavný spaľovací motor, ktorým bola vybavená špeciálna verzia elektromobilu BMW i3 s prívlastkom REX. Ten v prípade potreby dokázal „dobiť“ batériu vozidla, čím však už nebolo lokálne bezemisné.
„Predlžovač dojazdu“, na ktorom sa pracuje v laboratóriách Jeffa Dahna v rámci University of Dalhousie, však zachováva elektromobil čistokrvným elektromobilom, keďže je založený na riadení chemických procesov v batérii.
2 v 1
Podstatou novej koncepcie batérie je „prepojenie“ dvoch typov batériových článkov, pričom sa využívajú ich kľúčové prednosti. A to relatívne dlhá životnosť lítium-iónových článkov (li-ion) a vysoká energetická hustota lítium-kovových článkov (li-metal). Takže ide o hybridnú batériu.
Vedci z University of Dalhousie v tejto súvislosti prostredníctvom časopisu Joule uvádzajú, že nahradenie grafitovej anódy v bežných li-ion článkoch lítiovými kovmi, významne zvyšuje ich energetickú hustotu, čo prináša nižšiu cenu elektromobilov a zabezpečuje dlhý dojazd. Vedie to však aj k rýchlej strate kapacity a nízkej živostnosti batérie.
Navrhli preto hybridný li-ion / li-metal batériový článok, ktorý umožňuje nanášanie lítiových kovov na grafitovú anódu. Proces nanášania lítia je pritom reverzibilný. V li-ion režime, v rámci ktorého sa kladený doraz na životnosť batérie, dosahujú články energetickú hustotu 530 Wh/l, čo je cca o 25 % menej ako v prípade konvenčnej li-ion batérie.
Hybridná „verzia“ konvenčnej li-ion batérie, ktorá dokáže zabezpečiť dojazd 400 km, by tak bola 300 km. Podľa štúdie, na ktorú sa vývojári novej batérie odvolávajú, však len 1 % denných jázd je v priemere dlhších ako 325 km. Takže vodiči by podľa nich mohli bežne využívať šetrný li-ion režim a v prípade potreby väčšieho dojazdu by zvolili „li-metal režim“, ktorý by prostredníctvom riadenia napätia zvýšil energetickú hustotu batérie (890 Wh/l), a teda aj dojazd (400+ km).
Čo sa týka porovnania porovnateľnej konvenčnej li-ion batérie a hybridnej batérie, „hybrid“ by mal priniesť dojazd vyšší cca o 20 %.
Hybridná batéria by tak bola zaujímavým „smart“ riešením. A keďže vedecký tím, ktorý stojí za touto batériou, už dlhšiu dobu spolupracuje so spoločnosťou Tesla, v prípade možnej budúcej „komercializácie“ tejto technológie by sa jej mohli teoreticky dočkať (aj) elektromobily kalifornskej značky.
Zdroj: Electrek
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Umelá inteligencia pomáha vedcom na ceste k lepším batériám
Nový patent Tesly naznačuje očakávanú batériu so životnosťou 1 600 000 km
2 000 km na jedno nabitie. To sľubujú elektromobilom Li-S batérie od Brighsun