Batéria Tesly Model S stratila podľa majiteľa za 7 rokov len 2 % kapacity

2

Štatistiky ukazujú, že elektromobily Tesla sa môžu vo všeobecnosti pochváliť vynikajúcou živostnosťou batérií. Aktuálne sa pritom dozvedáme, že to môže byť v tomto smere ešte lepšie, ako sme čakali. A čo ukazujú všeobecné štatistiky?

Používateľ siete Reddit menom ManhattanTime uverejnil nedávno príspevok, že batéria jeho Tesly Model S P85+ degradovala počas 7 rokov len o 2 %. Tzn., že tento elektromobil má dnes len o 2 % menší dojazd ako v roku 2012, keď zišiel z výrobnej linky.

Mimochodom, ide o výkonnú verziu „Performance“ z úplne prvého roka výroby Modelu S, takže batéria zrejme podávala „slušné výkony“, pričom Tesla svoje batérie, ako aj systémy termomanažmentu zdokonaľuje, čo by mohlo naznačovať, že dnešné vozidlá sú v tomto smere ešte lepšie.

V tejto súvislosti však treba dodať, že spomínaná nízka úroveň poklesu kapacity batérie je určite vysoko nadštandardná aj v prípade elektromobilov značky Tesla. Ale k tomu sa ešte dostaneme. Je dôležité pritom uviesť nájazd spomínaného Modelu S, ako aj informácie ohľadom spôsobu jeho nabíjania.

Nájazd a nabíjanie

Majiteľ uviedol, že jeho vozidlo má za sebou 116 000 km (priemer: 16 600 km ročne), pričom batéria, ako aj pohonná jednotka sú pôvodné. Batériu pritom nabíjal počas 7 rokov na 90 % kapacity. Na rýchlonabíjačkách Tesla Supercharger, ktoré by mali rovnako ako iné výkonné DC nabíjacie stanice urýchľovať degradáciu batérie (rýchle nabíjanie môže zvýšiť teplotu batérie na škodlivú úroveň), nabíjal svoju Teslu Model S P85+ maximálne 50-krát. Tzn. asi 7-krát za rok.

Cca 7-krát do roka tak teoreticky uskutočnil cestu, na ktorú mu nepostačoval dojazd jeho vozidla. Podľa všeobecnejšej nemeckej analýzy pritom za 8 sledovaných mesiacov tvorili jazdy nad 250 km len 1 % zo všetkých jázd skúmanej vzorky vodičov. 22 % z nich neuskutočnilo ani jednu jazdu na vzdialenosť väčšiu ako 150 km. 200 km hranicu zas ani raz nepresiahlo 35 % vodičov.

Tesly a mnohé ďalšie elektromobily pritom ponúkajú dojazd nad 250 km, a aj ďaleko väčší. Takže obavy z nedostatočného dojazdu a množstva času stráveného nabíjaním počas cestovania sa zdajú byť do značnej miery neopodstatnené. Spomínaná 7-ročná Tesla Model S s 85 kWh batériou disponuje podľa jej majiteľa dojazdom 377 km po nabití na 90 %. Pritom keď bola nová, zvládala 384 km.

Bežná degradácia batérií

Ako sme však už naznačili, takáto životnosť je aj v prípade Tesiel nadštandardná. Pre získanie všeobecnejšej predstavy o degradácii batérií elektromobilov Tesla je lepšie vychádzať z údajov projektu belgicko-holandského fóra, ktoré zhromažďuje údaje o strate kapacity batérií Tesly Model S od viac od cca 350 majiteľov (4/2018).

ZAJAZDI SI NA TESLE

Výsledky naznačujú, že kapacita batérií by nemala klesnúť pod 90 % ani po nájazde 300 000 km. Najväčšia degradácia pritom nastáva počas prvých 50 000 km, a to v priemere o cca 5 %. A sme veľmi zvedaví, ako sa bude v tomto ohľade dariť batériám Modelu 3, ktoré majú nové batériové články 2170. Na relevantné čísla si však budeme musieť ešte počkať.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: raneko/Flickr 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla by mala mať k dispozícii nové batérie so životnosťou cez 1 600 000 km
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?
Tesla má megalomanské plány v oblasti výroby batérií, zrejme aj pre iných

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Ešte tam chýba dost podstatný údaj odkial bol.Počitam tamFlorida.V naších podmienkach NIEKDE NA ORAVE klesne kapacita pri tých km počítam tak o 30%

Pridajte komentár