Batéria Tesly Model S stratila podľa majiteľa za 7 rokov len 2 % kapacity

3

Štatistiky ukazujú, že elektromobily Tesla sa môžu vo všeobecnosti pochváliť vynikajúcou živostnosťou batérií. Aktuálne sa pritom dozvedáme, že to môže byť v tomto smere ešte lepšie, ako sme čakali. A čo ukazujú všeobecné štatistiky?

Používateľ siete Reddit menom ManhattanTime uverejnil nedávno príspevok, že batéria jeho Tesly Model S P85+ degradovala počas 7 rokov len o 2 %. Tzn., že tento elektromobil má dnes len o 2 % menší dojazd ako v roku 2012, keď zišiel z výrobnej linky.

Mimochodom, ide o výkonnú verziu „Performance“ z úplne prvého roka výroby Modelu S, takže batéria zrejme podávala „slušné výkony“, pričom Tesla svoje batérie, ako aj systémy termomanažmentu zdokonaľuje, čo by mohlo naznačovať, že dnešné vozidlá sú v tomto smere ešte lepšie.

V tejto súvislosti však treba dodať, že spomínaná nízka úroveň poklesu kapacity batérie je určite vysoko nadštandardná aj v prípade elektromobilov značky Tesla. Ale k tomu sa ešte dostaneme. Je dôležité pritom uviesť nájazd spomínaného Modelu S, ako aj informácie ohľadom spôsobu jeho nabíjania.

Nájazd a nabíjanie

Majiteľ uviedol, že jeho vozidlo má za sebou 116 000 km (priemer: 16 600 km ročne), pričom batéria, ako aj pohonná jednotka sú pôvodné. Batériu pritom nabíjal počas 7 rokov na 90 % kapacity. Na rýchlonabíjačkách Tesla Supercharger, ktoré by mali rovnako ako iné výkonné DC nabíjacie stanice urýchľovať degradáciu batérie (rýchle nabíjanie môže zvýšiť teplotu batérie na škodlivú úroveň), nabíjal svoju Teslu Model S P85+ maximálne 50-krát. Tzn. asi 7-krát za rok.

Cca 7-krát do roka tak teoreticky uskutočnil cestu, na ktorú mu nepostačoval dojazd jeho vozidla. Podľa všeobecnejšej nemeckej analýzy pritom za 8 sledovaných mesiacov tvorili jazdy nad 250 km len 1 % zo všetkých jázd skúmanej vzorky vodičov. 22 % z nich neuskutočnilo ani jednu jazdu na vzdialenosť väčšiu ako 150 km. 200 km hranicu zas ani raz nepresiahlo 35 % vodičov.

Tesly a mnohé ďalšie elektromobily pritom ponúkajú dojazd nad 250 km, a aj ďaleko väčší. Takže obavy z nedostatočného dojazdu a množstva času stráveného nabíjaním počas cestovania sa zdajú byť do značnej miery neopodstatnené. Spomínaná 7-ročná Tesla Model S s 85 kWh batériou disponuje podľa jej majiteľa dojazdom 377 km po nabití na 90 %. Pritom keď bola nová, zvládala 384 km.

Bežná degradácia batérií

Ako sme však už naznačili, takáto životnosť je aj v prípade Tesiel nadštandardná. Pre získanie všeobecnejšej predstavy o degradácii batérií elektromobilov Tesla je lepšie vychádzať z údajov projektu belgicko-holandského fóra, ktoré zhromažďuje údaje o strate kapacity batérií Tesly Model S od viac od cca 350 majiteľov (4/2018).

ZAJAZDI SI NA TESLE

Výsledky naznačujú, že kapacita batérií by nemala klesnúť pod 90 % ani po nájazde 300 000 km. Najväčšia degradácia pritom nastáva počas prvých 50 000 km, a to v priemere o cca 5 %. A sme veľmi zvedaví, ako sa bude v tomto ohľade dariť batériám Modelu 3, ktoré majú nové batériové články 2170. Na relevantné čísla si však budeme musieť ešte počkať.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: raneko/Flickr 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla by mala mať k dispozícii nové batérie so životnosťou cez 1 600 000 km
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?
Tesla má megalomanské plány v oblasti výroby batérií, zrejme aj pre iných

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Ešte tam chýba dost podstatný údaj odkial bol.Počitam tamFlorida.V naších podmienkach NIEKDE NA ORAVE klesne kapacita pri tých km počítam tak o 30%

  2. To je ale pekna haluz. A ked ide o to Norsko, tam je to tiez trosku ine. Skoro na kazdom parkovisku pripojne kable na udrziavanie baterie. Tak ze asi tak. V realnom svete napr: Sloveensko bateria v teplote -20 stupnov straca na kapacite.

    Lítiové batérie sú silne závislé od teploty okolia: keď teplota klesá, ich výkon klesá.
    Lítium-iónové batérie pre automobily nie sú veľmi populárne z rôznych dôvodov:

    Náklady. Klasické olovené batérie s podobnou kapacitou sú dva až štyrikrát lacnejšie ako lítium-iónové batérie.
    Slabá tolerancia negatívnych teplôt – neodporúča sa ich nabíjať na 0 stupňov a nižších.
    Ochrana a vyrovnávanie platieb. V závislosti od výrobnej technológie sa lítiové batérie skladajú z niekoľkých plechoviek. Ak sa rozdiel napätia na prvkoch jednej nádoby môže zlyhať alebo zapáliť. Pri jednotnom prechode náboja na každej banke je potrebný špeciálny balancer, ktorý nie je potrebný pri použití olovenej batérie.
    Konštantné nabíjanie z generátora je kontraindikované. Vyžaduje inštaláciu špeciálnych ochranných dosiek.
    Ak lítium-iónové batérie poškodia vozidlo alebo ochranný systém zlyhá, je spustené neustále nabíjanie, čo môže viesť k zapáleniu, ktoré je takmer nemožné uhasiť v dôsledku toho, že požiar sa udržiava bez kyslíka a pri teplotách nad 3000 stupňov. Z hľadiska bezpečnosti je batéria LiFePo4 považovaná za najlepšiu, ktorá nevybuchne a takmer nepodporuje spaľovanie.

Pridajte komentár