Združenie britských poisťovní požiadalo spoločnosť Thatcham Research o vykonanie bezpečnostných testov funkcionality Tesla Autopilot. Ten len potvrdil slová výrobcu, že vodič musí aj po jej aktivácia sledovať premávku a mať kontrolu nad vozidlom. A názorne ukazuje a vysvetľuje prečo.
Je nepopierateľným faktom, že rôzne média veľmi radi informujú o dopravných nehodách automobilov značky Tesla a dávajú ich za vinu asistenčnému systému Autopilot. Dôvod je prostý, priťahuje to pozornosť. O nesprávnom používaní systému zo strany vodičov už hovoria.
Žiadne autonómne vozidlá
Spoločnosť Thatcham Research upozorňuje, že aktuálne po cestách nejazdia žiadne autonómne riadené vozidlá. Niektorí výrobcovia, vrátane Tesly, ponúkajú asistenčné systémy, ktorých názvy však môžu autonómiu evokovať.
Pod názvami ako Autopilot či Propilot sa ale aktuálne ukrývajú funkcionality, ktoré dokážu vozidlo automaticky udržiavať v jazdnom pruhu, zaparkovať, núdzovo zabrzdiť či inak zabrániť možným kolíziám. Zabudnúť nemôžeme ani na pokročilé adaptívne tempomaty.
Výrobcovia však neustále pracujú na zvyšovaní úrovne autonómie, pričom dnes dosahujú úrovne 2 až 3. O skutočnej autonómii však môžeme hovoriť až pri úrovni 4 a 5.
Test odhalil typický neduh
V prvom teste spoločnosti Thatcham Research sa skúmali reakcie systému na vozidlo, ktoré išlo pred elektromobilom Tesla so zapnutým systémom Autopilot a ktoré začalo spomaľovať v dôsledky zastavenej premávky. Na to Autopilot zareagoval bezproblémovo a vozidlo bezpečne zastavil.
Druhý test však odhalil, podľa Thatcham Research, typický neduh podobných systémov. Vozidlo, za ktorým išla Tesla s aktívnym Autopilotom, tentokrát urobilo prudký uhýbací manéver kvôli prekážke na ceste. Na to však nedokázal Autopilot dostatočne pohotovo zareagovať a do prekážky narazil.
No a práve táto situácia v kombinácií s nepozornými vodičmi, ktorí preceňujú schopnosti Autopilota, má byť podľa Thatcham Research hlavnou príčinou dopravných nehôd vozidiel Tesla.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3, ktorá sa mala ukázať na Slovensku, havarovala
Slovák, ktorý šéfuje vývoju Tesla Autopilot, hovorí o pokrokoch
Jeremy Clarkson z Top Gear otestoval Teslu Model X. Čo na ňu hovorí?
Vyjadrenie Tesly k testu
Hovorkyňa Tesly k danému testu Thatcham Research povedala nasledovné:
„Pri používaní Autopilota sú vodiči stále zodpovední za kontrolu vozidla. Tesla vždy jasne hovorila, že Autopilot nedokáže zabrániť všetkým možným nehodám. Kolízia, ktorú popisuje Thatcham Research, sa nemôže stať, ak vodič používa systém Autopilot správne.“
Odporúčanie Združenia britských poisťovní
Združenie britských poisťovní sa obáva zavedenia polo-autonómnych systémov 3. úrovne, pri ktorých nemusí mať vodič ruky na volante, a to dlhodobo. Odporúča výrobcom túto úroveň automatizácie vynechať a zaviesť do praxe až štvrtú, skutočne autonómnu úroveň riadenia.
Na vine aj marketingové názvy
Združenie taktiež varuje, aby výrobcovia nepoužívali názvy asistenčných systémov, ktoré evokujú plne autonómne riadenie. Názvy ako Autopilot či ProPilot od Nissanu sú podľa nich aktuálne zavádzajúce.
Zdroj: BBC