Tesla sa po istej odmlke tento rok vrátila k zverejňovaniu kvartálnych údajov ohľadom zaznamenaných havárií svojich elektromobilov, pričom ich porovnáva so všeobecnými dátami. Štatistiky za tento rok pritom môžu naznačovať, že Tesla popri FSD zdokonaľuje aj svoj základný asistenčný jazdný systém Autopilot.
Systém Tesla Autopilot už dávno nie je v centre pozornosti tak ako vo svojich počiatkoch, kedy systémy tohto typu rozhodne neboli samozrejmosťou. Správy o Autopilotovi pritom nahradili správy ohľadom systému Full-Self Driving (FSD), v prípade ktorého sa Tesla usiluje o plne automatizovanú jazdu – minimálne na úrovni 4.
Čo je to Autopilot?
Tohtoročné štatistiky ohľadom nehodovosti flotily elektromobilov Tesla môžu naznačovať, že spoločnosť Elona Muska aj naďalej zdokonaľuje systém Autopilot. Pre istotu pritom pripomíname, že Autopilot je pokročilý asistenčný systém vodiča, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy každého elektromobilu Tesla už niekoľko rokov.
Systém Autopilot zahŕňa adaptívny tempomat, ktorý prispôsobuje rýchlosť vozidla okolitej premávke, ako aj funkciu Autosteer, ktorá asistuje pri riadení v jasne vyznačenom jazdnom pruhu, pričom je prepojená s adaptívnym tempomatom.
Zdokonaľovanie na základe zbieraných údajov
Systém Autopilot funguje na základe vizuálnych informácií, ktoré zbiera 8 kamier. A tieto informácie zbiera a analyzuje aj spoločnosť Tesla. Vrátane záberov z havárií, resp. dopravných nehôd, ako aj záberov, ktoré im predchádzajú. A na základe nich potom napr. navrhuje nové funkcie či vylaďuje tie existujúce. A to s cieľom predísť ďalšej havárii či zmierniť ďalšiu nehodu.
Výhodou toho, že elektromobily Tesla sú softvérovo definované vozidlá, pritom je, že výrobca dokáže zaviesť nové bezpečnostné prvky a vylepšenia prostredníctvom bezplatnej softvérovej aktualizácie. A tieto aktualizácie si môže používateľ vozidla nainštalovať podobne jednoducho, ako je tomu napr. v prípade aktualizácie smartfónu či jeho konkrétnej aplikácie.
Aktuálne čísla
Tesla vo svojej aktuálnej bezpečnostnej správe k systému Autopilot za 3. štvrťrok 2024 uvádza, že zaznamenala jednu nehodu na každých 11,4 mil. kilometrov, ktoré vodiči najazdili so zapnutým systémom Autopilot. A v prípade vodičov, ktorí nepoužívali Autopilota, bola zaznamená 1 nehoda na každých 2,08 mil. km.
Pre porovnanie Tesla uvádza aj celkové štatistiky nehodovosti v USA. Na základe údajov od úradov NHTSA a FHWA malo v roku 2022 dôjsť k 1 autonehode na každých cca 1,08 mil. km. A na záver uvádzame poznámku Tesly ohľadom pozorovaných výkyvov medzi jednotlivými štvrťrokmi. Tie podľa nej môžu byť spôsobené aj sezónnosťou. Napr. kratšou dobou svitu počas dňa a rôznymi poveternostnými podmienkami.
Význam komplexnej bezpečnosti pri využívaní asistenčných systémov
Aj keď systémy ako Tesla Autopilot štatisticky znižujú počet nehôd, rizikám sa nikdy nedá úplne vyhnúť. Podľa štatistík Ministerstva vnútra SR bolo v roku 2021 zaznamenaných 11 886 dopravných nehôd, pričom najviac z nich (až 47%) bolo spôsobených porušením povinností vodiča.
Nehody často spôsobujú faktory, ktoré technológia nedokáže eliminovať, ako sú nepriaznivé poveternostné podmienky, chyby iných vodičov či nečakané prekážky. Preto sa vodiči spoliehajú na kombináciu rôznych opatrení, ako napríklad:
- pravidelné školenie defenzívnej jazdy,
- využitie kvalitného havarijného poistenia,
- montáž dodatočných bezpečnostných prvkov na vozidlo,
- plánovanie trás podľa aktuálnych poveternostných podmienok,
- alebo využívanie aplikácií na monitorovanie rizikových úsekov ciest.
Tieto kroky môžu výrazne znížiť následky nehôd a zabezpečiť lepšiu ochranu vodiča aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Generali.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model Y dosiahla rekordné skóre v bezpečnostných testoch Euro NCAP
AXA sa ospravedlnila za sfalšovaný crash test elektromobilu Tesla
Elektromobily Tesla po stránke bezpečnosti vychádzajú z reálnych scenárov a nie len zo štandardizovaných crash testov
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
My všetci žijeme a konáme s istou mierou rizika, omylu a možnosti nehody! Asi aj v prípade FSD musí zákonodárstvo pripustiť všeobecné prijateľnú a uznanú mieru rizika, nositeľa zodpovednosti, a jeho povinného poistenia. V akom štádiu zrelosti sa tento proces nachádza?!
„Úžasná“ vec, keď auto odrazu bezdôvodne zahamuje či zle zareaguje na nejaký falošný signál z tých jeho ultra hyper senzorov. A ten za ním má čo robiť. Nedajbože, aby to bol naložený kamión či autobus plný ľudí. Sa čudujem, že je niekto ochotný veriť týmto autopilotom a asistentom (teraz nehovorím len o Tesle). Pokiaľ to nebude 100%-né, nemá to na cestách čo robiť. To nikomu z nich nevadí, že ohrozujú aj ostatných okolo seba? Ak sa sám skántri či zmrzačí, jeho problém, môže si za to sám. Ale prečo do toho ťahať ešte ďalších? Neviete normálne jazdiť s rukami na volante? Neviete odbáčať bez toho, aby ste tento manéver prenechali počítaču? Nehovorím samozrejme o asistentoch, ktorí dokážu odstaviť auto v prípade, že vodič je mimo a zavolať pomoc, o asistentoch, ktorí vám strážia mŕtvy uhol a podobne. Samozrejme s upozornením, nie so zásahom do riadenia. Hovorím o asistentoch, ktorí vám odbáčajú vtedy, keď dáte blinker, ktorí za vás čítajú značky, ktorí za vás šoférujú. Počítače v autách ešte ani zďaleka nie sú na tom tak dobre, aby mohli riadiť namiesto človeka. Len dúfam, že sa nikdy nedostaneme do bodu, kedy už šofér neponesie zodpovednosť za jazdu.
V clanku mas jasne napisane, ze autopilot je bezpecnejsi ako clovek.
To ti nevadi, ze ozraty vodic pozabija okolo seba nevinnych ale vadi ti to ak to 5x menej spravi stroj?
Velku cast havarii sposobuju prave vodici kamionov, tak ako v letectve autopiloty Zabezpecili vyssie bezpecie cestovatelov tak aj v automobilizme to bude FSD co zabezpeci vyssie bezpecie vodicov a ich posadky
Ožratých vodičov je oveľa viac ako počítačov-autopilotov. Kde píšem, že ožratý vodič mi nevadí? Tým by som nadobro bral vodičáky aj s autami a natvrdo pár rokov v base. Snáď vie každý ako sa má správať na ceste. A ak niekto potrebuje prehnať koníky, nech ide na Slovakiaring. Vždy je to o ľuďoch. A nehoda sa nestane sama od seba. Osobne by som zaviedol oveľa tvrdšie tresty pre vodičov. A ako píšeš. V automobilizme FSD ešte len bude. Ale zďaleka to nie je 100%-né. A na to treba pripraviť aj infraštruktúru. Nie, že sa niekto hrajká s autíčkom s jeho ultra úžasnými systémami a odse.ie si to niekto nevinný. Naučte sa poriadne jazdiť a nebude treba autopilotov. Ľudia sú hnilí už aj v aute normálne jazdiť. Je neskutočne ťažké a únavné držať ten volant normálne a riadiť normálne vozidlo. Autopilot by sa dobre uplatnil v železničnej doprave (viď napríklad v Čechách také AVV, už to len zdokonaliť), pri električkách v MHD a nie v individuálnej doprave, kde stačí jeden zmätočný signál zo senzora a autu dr.ne v „bedni“. Človek má nejaký pud sebazáchovy a tak ďalej. Počítaču je jedno, či ťa niekde bachne do steny, alebo či vletí do ľudí, ktorí sú na zastávke (áno, viem o tom ožranovi, čo pozabíjal a zmrzačil ľudí v Blave). Ide o to, že zatiaľ, našťastie, nejazdí toľko áut s autopilotom. Ako asistenta, ktorý šoférovi pomáha, to beriem, ale nie aby namiesto mňa šoféroval, manévroval, vyhodnocoval situáciu. Načo vodiči sedia v autoškole, keď riadenie nechajú na počítač?
Ludia su omylnejsi ako stroje uz v tejto faze vyvoja a to je len uroven 3 …
Pochybujem, ze ty vidis lepsie v dazdi, hmle a tme ako nejaky Lidar !
Aj v telefone mas momentalne vyssi vykon ako si mal v pocitaci pred 10 rokmi …
Vyvoj ide dopredu aj v tomto smere a vzhladom na skutocnosti ako jazdia ludia je vyvoj FSD len na osoh !
Ja sa blížim k najazdeným 2 mil. km bez nehody čo by stála za to, mal som pár škrabancov, trafil som srnu a podobne… Ale hneď hy som menil za autopilota ak by som mal možnosť a to som miloval divokú jazdu, pretekal som a podobne… Ja som skôr za možnosť mať autopilota čo má nehodovosť menej ako desatinu v porovnaní s ľuďmi a tie problémy čo nezvládne ani FSD či autopilot, mám predsa stále šancu vyxhytať ja. Čo hy som nechcel, je auto bez volantu a pedálov, tam by som sa cítil ohrozený.
FSD bude urcite super, ale momentalne este nie je. Stalo sa mi na Y uz vela krat, ze mi auto zacalo brzdit, pretoze na dvojprudovej ceste sa pripajalo auto z prava (ja som bol v lavom pruhu). Keby bol niekto za mnou tak uz som mal havariu minimalne 10x. Stalo sa mi to v meste, ale aj na dialnici. Taktiez falosny most na dialnici mi uz par krat sposobil stres. Privital by som aby Tesla spritupnila aj obycajny tempomat bez asistencii. Adaptivny tempomat pouzivam so stresom a to by nemalo byt.
Oprava: nie falosny most, ale most v tvare falosneho skrizeneho kamionu.