To, čo Elon Musk nedávno naznačoval, sa deje. Tesla totiž začína v rámci svojich systémov súvisiacich s autonómnym riadením (FSD), čiastočne autonómnym riadením a pokročilými jazdnými asistentmi (Enhanced Autopilot/Autopilot) prechádzať na čistú „kamerovú“ víziu. A objavil sa aj náznak, že Tesla chystá významné zdraženie FSD.
Tesla má odlišný prístup k autonómnemu riadeniu, pričom sa spolieha najmä na kamerový systém, umelú inteligenciu a neurónovú sieť. Táto metóda je v princípe blízka tomu, ako riadi vozidlo človek, snaží sa však eliminovať všetky negatíva, ktoré sú spojené s „ľudským faktorom“.
Najväčší konkurenti Tesly z oblasti autonómneho riadenia používajú niečo ako pokročilý radar, ktorý sa nazýva LIDAR. Ten však Tesla a Elon Musk dlhodobo odmietajú a v tomto smere zachádzajú ešte ďalej, keď v rámci svojich systémov prestávajú používať radar.
Kalifornská spoločnosť v tejto súvislosti informuje, že elektromobily Tesla Model 3 a Model Y vyrábané od mája pre severoamerický trh už nie sú vybavené radarom. A dodáva, že pôjde o prvé vozidlá, ktoré sa v rámci systémov Autopilot, Full Self-Driving (FSD) a niektorých prvkov aktívnej bezpečnosti spoliehajú už len na kamerové videnie a neurónové siete.
Elon Musk pritom minulý mesiac informoval, že systém FSD Beta, ktorý dokáže autonómne zvládať nástrahy mesta, vrátane križovatiek či kruhových objazdov, dostane verziu 9.0, ktorá prinesie obrovské skokové vylepšenia, a to len za použitia čistej vízie bez radaru. Takže Tesla sa zjavne pripravuje na zavedenie týchto zmien.
Avizované odstránenie radaru samozrejme vyvolalo otázky, na ktoré Musk odpovedal takto: „Keď sa radary a vízia nezhodnú, čomu budete dôverovať? Vízia má oveľa väčšiu presnosť, takže je lepšie zdvojnásobiť víziu, ako riešiť fúziu senzorov.“
A dodal, že kamery majú o niekoľko rádov väčší bitrate (bitovú rýchlosť) ako radar či LIDAR a že postupné zlepšovanie spracovania dát v rámci vízie cez kamerový systém necháva radar pozadu.
Spočiatku obmedzenia
Tesla aktuálne tiež informuje, že prechod na čistú víziu prinesie dočasné obmedzenia. To však nie je nič nové, keď zavádza významné inovácie v tejto oblasti. Potrebuje totiž najskôr získať množstvo údajov z reálneho sveta, aby bolo možné detailne „nekalibrovať“ systémy. Aj z tohto dôvodu si na začiatok vybrala masové modely 3 a Y.
Spomínané dočasné obmedzenia, ktoré prinesie transformácia na čistú víziu, sa týkajú napr. funkcie Autosteer, ktorá bude limitovaná max. rýchlosťou 120 km/h. Smart Summon a systém, ktorý bráni vybočeniu z jazdného pruhu, môžu byť zas deaktivované.
Chystá sa výrazné zdraženie?
V súvislosti so systémom autonómneho riadenia FSD sa aktuálne tiež objavila informácia, že Tesla by mohla tento systém výrazne zdražieť. To naznačuje zdrojový kód, ktorý zdieľal používateľ siete Reddit u/Sudsington. Cena sa má pritom zvýšiť zo súčasných 10 000 na 14 000 $, upozorňuje Teslarati.
Elon Musk pritom už viackrát uviedol, že cena FSD bude s jeho lepšiacimi sa schopnosťami rásť. A to aj z dôvodu, že plne autonómne riadenie a služba Robotaxi urobia z elektromobilov Tesla aktívum, ktoré môže majiteľom zarábať až 10-tisíce dolárov ročne. Zvýšenie cien by teda naznačovalo ďalšie výrazné vylepšenie FSD, čo už avizoval aj Musk. Nuž, sme veľmi zvedaví.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský riaditeľ divízie Tesla AI vysvetlil rozdiely medzi Autopilotom a konkurenciou
Plne autonómne Tesly by mali stáť podľa Muska 100 až 200 tisíc $
Elektromobily Tesla budú môcť v budúcnosti jazdiť do servisu samé. Zvládli by to však už teraz
Čo hovoria o plne autonómnom riadení Tesly „FSD beta“ prví vodiči?
6 komentárov
Preložiť vision ako víziu môže v tomto kontexte iba totálny amatér. Vízia má celkom iný význam 🙂
To je Tesla magazín…
pocuvaj, ty primitiv, tak co tu smradis, vrat sa na topky… alebo si zaloz svoj magazin
Rád sa nechám poučiť o význame slova vízia, ktoré okrem iného znamená aj „videnie“ (jeden zo základných významov).
Tak, tak, pán Bakša!
A pritom televízia je jedno z najviac používaných slov 🙂