Elon Musk nedávno pripustil, že Tesla sa nebráni zlúčeniu s tradičnou automobilkou. To samozrejme prinieslo rôzne špekulácie, ku ktorým sa pripojila aj agentúra Reuters. Tá pritom dáva najväčšie teoretické šance zlúčeniu kalifornskej spoločnosti s koncernom Daimler, pod ktorý patrí značka Mercedes-Benz.
Podľa mnohých má teraz Tesla silu kúpiť/získať aj najväčšie automobilové spoločnosti, a to vďaka svoje obrovskej trhovej hodnote. A na túto možnosť sa Elona Muska v rámci interview spýtal generálny riaditeľ spoločnosť Axel Springer, Mathias Döpfner. Konkrétne, či Tesla niekedy vážne uvažovala o kúpe inej automobilky. Musk pritom odpovedal:
„Rozhodne sa nechystáme spustiť nepriateľské prevzatie, ale ak by niekto povedal, že by bolo dobrou ideou zlúčiť sa s Teslou, viedli by sme o tom konverzáciu.“ Šéf Tesly však neuviedol, či je takéto niečo aktuálne na stole. Jeho vyjadrenie však naštartovalo rôzne špekulácie.
Agentúra Reuters sa pritom v rámci svojej sekcie komentárov Breakingnews zamýšľa nad tým, ktorá tradičná automobilka by mohla byť najvhodnejším kandidátom na zlúčenie. Reuters v tejto veci uvádza, že Elon Musk má príležitosť využiť súčasnú obrovskú trhovú hodnotu Tesly k zlúčeniu s tradičným výrobcom áut, na spôsob obchodu spoločností AOL a Time Warner, ku ktorému došlo pred 20 rokmi.
Tesla má aktuálne väčšiu trhovú hodnotu ako 6 najhodnotnejších automobiliek sveta dokopy. Tesla samozrejme nie je len automobilkou, aktuálne však obrovská časť jej príjmov pochádza práve z predaja elektromobilov. Trhový podiel kalifornskej spoločnosti v segmente áut je pritom podľa Reuters len 0,8 %. Tesla ale neustále zvyšuje svoje výrobné kapacity.
A práve podstatné zvýšenie výrobných kapacít by malo byť podľa Reuters jedným z hlavných prínosov teoretického zlúčenia Tesly s tradičnou automobilkou. Samozrejme nie však s hocakou. Dôležité pritom nemajú byť len produkčné možnosti a kapacity.
Aby sa prípadnou fúziou mohla zvýšiť hodnota spoločnosti Tesla, vzhľadom na doterajšiu zákaznícku základňu, má byť podľa agentúry Reuters pre akvizíciu najvhodnejšia nejaká „luxusná značka“. Tým pádom vylúčila spoločnosti GM a Ford. Koncern Volkswagen Group vraj tiež nepripadá v úvahu, pretože ten išiel v rámci elektromobility „all-in“.
Kto teda zostáva?
BMW by mohlo byť vhodným kandidátom, avšak rodinná vlastnícka štruktúra zrejme vylučuje čo i len teoretickú možnosť fúzie, uvádza Reuters. A keďže história ukazuje, že je veľmi ťažké kúpiť akúkoľvek veľkú japonskú spoločnosť, ako najvhodnejší kandidát sa javí koncern Daimler, ktorého dcéra Mercedes-Benz je najpredávanejšou značkou luxusných áut na svete.
Reuters v tomto smere uvádza, že zlúčenie s Daimlerom by síce mohlo oslabiť dôveryhodnosť Tesly ako výrobcu bezemisných áut a priniesť problémy súvisiace s riadiacimi štruktúrami nemeckej spoločnosti. Na druhej strane by však Tesla mohla získať 4-násobnú produkčnú kapacitu, a to v rámci tovární umiestnených po celom svete (pozn.: Tesla však už buduje svoje vysokokapacitné výrobné závody v rámci najdôležitejších kontinentov).
Ďalším prínosom pre firmu Elona Muska by údajne mohli byť „hlboké základy“, ktoré má Daimler na najdôležitejších trhoch z hľadiska elektromobility, a to v Európe a Číne.
Reuters tiež uvádza, že Tesla by aktuálne mohla iniciovať zlúčenie s Daimlerom aj bez súhlasu jej akcionárov. Na základe svojho podielu v Tesle a jej súčasnej trhovej hodnoty, by pritom Daimler (trhová hodnota 75,5 mld. $) mohol kúpiť dokonca samotný Elon Musk.
Samozrejme ide len o teoretickú možnosť, ktorá je zrejme veľmi málo pravdepodobná, takže komentár Reuters by sme brali predovšetkým ako zaujímavosť. Na druhej strane, v prípade Tesly si nemôžeme byť nikdy ničím istí.
Zdroj: Reuters
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla a Mercedes diskutujú o možnej spolupráci na elektrickej dodávke
Tesla doteraz kúpila 5 spoločností, a to celkovo za vyše 3 miliardy $
Tesla je otvorená zdieľaniu svojich batérií, pohon. jednotiek a softvéru
6 komentárov
Pri žiadnej automobilke si nie sme a nemôžme byť ničím istý. Iba ak ich chamtivostou po zisku bez ohľadu na všetky ostatné aspekty ako sú evolúcia, a rešpekt životného prostredia.
Zlúčiť bublinu so starou hystoriou? Nikdy by to nemali povoliť. Tesla a jeho hodnota je len bublina
A ty si hysterik alebo si profesor histórie?
Tiez si myslim ze sucasna trhova hodnota Tesly je len nafuknuta bublina a len blbec by vymenil jej virtualne peniaze/hodnotu za hmatatelnu hodnotu klasickej automobilky. Elon si za akcie Tesly z monopolov moze kupit prd vo vetre a nie inu automobilku. Nemyslim ze Tesle niekto este pozicia peniaze na zaklade jej virtualnej akciovej hodnot, uz ma dlhov dost. Staci nejaka vyrobna chyba, vacsia zvolavacka, jedna vrazda ich autopilotom ci nieco podobne pri ich rychlokvasenej vyrobe a vyuzivani zakaznikov ako alfa i beta testerov a jej akcie sa prepadnu tak rychlo ako vyleteli a z Elona bude chudak a nie druhy najbohatsi muz sveta.
Tesla nema dokopy ziadny vlastny hnutelny ci nehnutelny majetok. Tu vysoku hodnotu jej akcii tvori teraz len humbuk a osial.
Tvrdit ze Tesla má aktuálne väčšiu REALNU hodnotu ako 6 najhodnotnejších automobiliek sveta dokopy by bola hlupost.
Bol by som opatrný, alebo aspoň opatrnejší pri takomto hodnotení. Vyznieva to tak, že tí investori sú šialenci, keď pumpujú peniaze do bubliny.
Tesla je totiž technologicky jedna z najvyspelejších spoločností na svete.
A nie je to len výroba áut (ktoré sú na špičke vývoja), ale aj vesmírne technológie, úložiská energie, solárne články, čo je obrovská perspektíva.
Takže tá bublina asi nebude až taká bublina a tí investori asi tiež až takí šialenci nebudú…
Ja nevravim, ze Tesla nema ziadnu realnu hodnotu. Ale urcite nie taku ako jej pobluzneny trh pripisuje prave teraz. Iste ma hodnotu ako jedna z tych top automoiliek, mozno aj ako dve, ale urcite nie ako 6 naj dokopy.
Vidiet to ja na tom ako trh skace o vyrazne % len podla kazdeho prdu co Elon twitne a podla nich trhova hodnota Tesly skace o desiatky miliard hore dole zo dna na den ba aj z hodiny na hodinu.
Je mozne ze rokmi tuto iluziu Tesla dobehne do realnej hodnoty, ale moze sa to zvrtnut aj opacne ak jej vizie nevyjdu, ktore teraz „tvoria“ jej hodnotu. Alebo ak sa jej vypomstia nejake preslapy cestou.