Tesla doteraz „kúpila“ množstvo firiem. Ktoré a čo vďaka ním získala?

5

Spoločnosť Tesla za svoju pomerne krátku históriu kúpila, resp. akvirovala pomerne veľké množstvo firiem. A to kvôli technológiám, ale aj snahe o čo najväčšiu mieru vertikálnej integrácie pre zabezpečenie kontroly nad svojím hodnotovým a dodávateľským reťazcom. Pozrime sa teda na to, aké spoločnosti prešli či mali prejsť pod Teslu.

Sillion

Naposledy sa ohľadom akvizícií v súvislosti s Teslou hovorilo minulý mesiac. A týkalo sa to coloradského batériového startupu Sillion, ktorý vyvíja vysokovýkonné anódové a katódové technológie na báze kremíka. Jeho ranné prototypy batériových článkov z roku 2017 mali mať 2,5 Ah a energetickú hustotu 300 Wh/kg, a to pri o 30 % nižších výrobných nákladoch, než je tomu v prípade moderných li-ion batérií dostupných na trhu. Táto akvizícia sa spomína už dlhšie, nebola však oficiálne oznámená. Dobrým dôkazom ale môže byť aj nedávna patentová žiadosť Tesly ohľadom jedného z dvoch najdôležitejších patentov spoločnosti Sillion.

Springpower International

Pár mesiacov pred objavením dôkazov o akvizícii spoločnosti Sillion sa objavila správa ohľadom ďalšieho nákupu Tesly. Tá sa týkala ďalšej batériovej spoločnosti, a to Springpower International. Opäť ide o oficiálne nezverejnenú a Teslou nepotvrdenú akvizíciu, čo je zdá sa trendom, dôkazy sa však zdajú dostatočné.

Springpower International je kanadská spoločnosť, ktorá patrila čínskej matke Highpower International. Springpower má patentovanú napríklad technológiu výroby katódy, ktorá značne zefektívňuje a zlacňuje produkčný proces, pričom ďalší veľký benefit má environmentálny charakter (aj oveľa menšia spotreba vody). Tesla pritom vlastní tento aj ďalšie patenty kanadskej spoločnosti a všetko nasvedčuje tomu, že min. ten katódový už použila v rámci vývoja svojich nových batériových článkov 4680.

DeepScale

V októbri 2019 sa objavili správy hneď ohľadom 2 akvizícií. Jednou z „kúpených“ firiem mala byť americká spoločnosť DeepScale, ktorá sa špecializuje na počítačovú víziu/videnie. Technológia od DeepScale bola navrhnutá tak, aby umožnila výrobcom automobilov využívať procesory s nízkym príkonom, ktoré sú štandardom vo väčšine vozidiel, a to na napájanie veľmi presného počítačového videnia. A pracuje so senzormi, ako aj mapovými, plánovacími a kontrolnými systémami, aby umožnila automobilom pochopiť, čo sa deje okolo nich. Takže technológia má zrejme súvis so systémami autonómneho riadenia Full Self-Driving a Autopilot.

Hibar Systems

No a v októbri 2019 sa objavili aj informácie ohľadom kúpy, resp. akvizície kanadskej spoločnosti Hibar Systems. Tá sa zameriava na „inovatívne pokročilé automatizačné riešenia, ktoré sú navrhnuté tak, aby vyhovovali špeciálnym požiadavkám zákazníkov na automatizáciu výroby“. Už od svojich počiatkov sa táto spoločnosť mala stať lídrom vo výrobe malých batériových článkov pomocou vysoko mechanizovaného systému vstrekovania. Takže akvizícia Hibar Systems má pravdepodobne súvis s výrobou vlastných batérií Tesly.

ATW Automation

V prípade možnej akvizície nemeckej spoločnosti ATW Automation, ktorá je dcérou kanadskej matky ATS Automation Tooling Systems, sa môžeme spoliehať na tvrdenia nemenovaných zdrojov oboznámených s touto problematikou, na čo upozornila agentúra Reuters v októbri minulého roka. Spoločnosť ATW Automation s cca 120 zamestnancami a vyše 20 výrobnými linkami sa zaoberá oblasťou montovania batériových modulov a packov pre elektromobily.

Maxwell

Tesla v máji 2019 potvrdila, že sa chystá prebrať kalifornskú spoločnosť Maxwell (rok založenia: 1965) za 235 mil. $. Tá sa špecializuje na energetické produkty. Spoločnosť Maxwell uvádza, že je globálnym lídrom vo vývoji a výrobe inovatívnych nákladovo efektívnych riešení a produktov pre dodávky energie. Vyvinula a patentovala aj technológiu tzv. suchých elektród, ktorú používala pri výrobe svojich vlastných superkondenzátorov, a to v snahe priniesť prelomovú technológiu pre výrobu batérií.

Staršie potvrdené akvizície

No a pripomeňme si aj staršie potvrdené „nákupy“ spoločnosti Tesla v celkovej hodnote cca 3 mld. $:

Riviera Tool

V roku 2015 odkúpila Tesla za nezverejnených podmienok spoločnosť Riviera Tool (rok založenia: 1967), ktorá pôsobila na trhu ako dodávateľ pre automobilový priemysel. Špecializovala sa na výrobu lisovacích systémov pre výrobu automobilových karosérií, dverí či nárazníkov. V čase akvizície mala spoločnosť 100 zamestnancov, pričom bola neskôr premenovaná na „Tesla Tool and Die“.

SolarCity

Kalifornskú spoločnosť SolarCity založili v roku 2006 na základe odporúčania a s pomocou Elona Muska jeho bratranci Peter a Lyndon Reveovci. Tá sa v ére samostatnosti zaoberala výrobou a inštaláciou solárnych panelov. Po akvizícii spoločnosťou Tesla v roku 2016 má aktuálne na starosti aj produkty pre skladovanie energie a solárne strechy. Spoločne s Panasonicom prevádzkuje továreň Tesla Gigafactory 2 v Buffale. Tesla ponúkla za 1 akciu spoločnosti SolarCity 0,11 svojej akcie, čo znamenalo akvizíciu v celkovej hodnote 2,6 miliardy $.

Grohmann Engineering

Nemecká spoločnosť Grohmann Engineering (rok založenia: 1963) sa stala súčasťou Tesly v roku 2016, a to za 135 mil. $. Tá je špecialistom na výrobu zariadení priemyselnej automatizácie. Aktuálne je súčasťou divízie Tesla Advanced Automation, ktorá navrhuje, vyvíja a vyrába automatizované roboty a zariadenia pre továrne Tesla Factory a Gigafactory.

Perbix

V roku 2017 získala Tesla spoločnosť Perbix, pričom nezverejnila podmienky akvizície. Spoločnosť vznikla v roku 1976 v Minnesote a špecializovala sa na automatizáciu výroby. Konkrétne na návrh a stavbu automatizovaných výrobných zariadení. Rovnako ako Grohmann Engineering je súčasťou stratégie „stroje vyrábajúce stroje“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla získala technológiu, ktorá môže predĺžiť dojazd jej áut až 2-násobne
Elon Musk priznal, že zamestnanci SolarCity zachránili Teslu pred krachom
Tesla na podporu vývoja lepších a lacnejších batérií dala tímu Jeffa Dahna 3,1 mil. $

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Kupovať KNOW HOW je to najperspektívnejšie a najlepšie, čo môže Tesla urobiť.
    Tak trochu z histórie: Po 2. svetovej vojne Američania a Rusi rabovali Nemecko. Je to jednoducho tak. Proste vojnová korisť.
    Rusi napríklad kompletne rozobrali fabriku, v ktorej sa vyrábal automobil NSU Prinz. Naložili všetko na vlaky, odviezli do Sovietskeho zväzu a znovu vyrábali to isté malé ľudové autíčko, ale tentoraz ale pod známym menom Zaporožec.
    Američania išli na to ináč. Fabriky a výrobné zariadenia si nevšímali, ale išli po archívoch a brali výsledky výskumu a vývoja…

    • Sekli ste sa o generáciu. Predchodca zaporozcov moskvitch bol vyrábaný na repatriovanych linkách z opelu kadett.. Aspoň tak to píšu vo Wikipédii

    • Určite máte pravdu, chalani, nepátral som po týchto skutočnostiach.
      Podstatou článku a aj môjho komentára malo byť a aj je niečo celkom iné, ako rodný list Zaporožca. To bol iba ilustratívny príklad.

  2. Musk podľa jeho životopisca Ashleeho Vancea silne priťahuje talenty a fanatikov do elektromobility a vie ich svojím príkladom nadchnúť a motivovať k obetavým, neuveriteľným výkonom. Personalisti Tesla a SpaceX aj sám Musk ich aj systémovo vyhľadávajú po vysokých školách, start-upoch, výstavách, odborných podujatiach… a vyberajú tých najlepších z výnimočných. Musk si chce maximum možného vyrábať sám, preto skupuje dodávateľov a tým získava nezávislosť, ktorá je najmä v časoch korony a popretŕhaných dodávateľsko-odberateľských reťazcoch na nezaplatenie.

Pridajte komentár