Elektromobily by sa mohli vďaka novej technológii batérie tankovať

13

Spoločnosť IFBattery testuje batériu, ktorá sa nenabíja, ale tankuje. Elektromobil vybavený touto technológiou by mal prejsť na plnú nádrž “čerstvého” elektrolytu okolo 480 km. Potom postačí rýchla výmena formou podobnou tankovaniu.

Technológia tzv. tekutej batérie nie je úplnou novinkou. Veď už dlhé roky ju vyvíja napríklad spoločnosť nanoFlowcell. V tomto smere však aktuálne hlási veľké pokroky aj ďalšia spoločnosť. Technológia tekutej “tankovateľnej” batérie spoločnosti IFBattery sa už testuje v golfových či vysokozdvižných vozíkoch. Predstavená bola pritom v roku 2017.

“Je to prelomová technológia pre ďalšiu generáciu elektromobilov, pretože nevyžaduje obnovu elektrickej siete. Namiesto toho postačí previesť klasické čerpacie stanice na stanice pre odčerpávanie degradovaného elektrolytu a natankovanie nového. Prevádzky na výmenu oleja by sa zas zmenili na stanice pre výmenu anód. Je to jednoduchšie, bezpečnejšie a ekologickejšie ako existujúci systém batérií,” hovorí profesor pozemských, atmosférických, planetárnych a matematických vied, John Cushman, ktorý je aj spoluzakladateľom IFBattery.

Nielen tankovanie

Cushmanove slová naznačujú, že tankovanie nového elektrolytu nebude jedinou povinnosťou súvisiacou s využívaním tejto technológie. Každých zhruba 4 800 km má byť potrebné vymeniť anódu tekutej batérie. Má to trvať kratšie ako výmena oleja, pričom by to malo stáť okolo 65 $.

Vyrába aj vodík

Michael Dziekan, senior inžinier spoločnosti dodáva, že batéria dokáže vyrábať nielen elektrinu, ale aj vodík. Technológia IFBattery je podľa neho podstatne bezpečnejšia, nakoľko pri tankovaní bežného vodíkového vozidla je potrebný obrovský tlak, a to 5 000 až 10 000 PSI. Ich systém generuje vodík podľa potreby, čo umožňuje uchovanie vodíka pri tlaku 20 až 30 PSI, namiesto 10 000 PSI.

Technológia bola poprvýkrát otestovaná na skútroch, neskôr na väčších off-road vozidlách. Ďalším krokom sú priemyselné zariadenia a potom automobily, hovorí Cushman.

Spoločnosť IFBattery tvrdí, že ich batérie majú podstatne vyššiu energetickú hustotu ako tekuté batérie, ktoré boli prezentované doteraz. Okrem toho majú byť nákladovo efektívne, bezpečné a ekologické. “Vyslúžilé” batérie či elektrolyt majú byť využiteľné v rámci solárnych a veterných fariem či hydroelektrární.

Zdroj: Phys

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nabitie elektromobilu za 5 min má zabezpečiť adaptér s umelou inteligenciou
Honda spolupracuje s NASA na vývoji batérií s 10-násobnou energetickou hustotou
Technológia nanoFlowcell, ktorá má spôsobiť revolúciu v e-mobilite, je pripravená pre trh

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. Je to mimoriadne zaujímavá technológia, ktorá má slušnú perspektívu.
    Iba doplňujúca informácia – jednotka tlaku PSI (pound – force per sq. inch):
    1 bar = 14,5038 PSI, čiže:
    10000 PSI = cca 700 bar
    20 – 30 PSI = cca 1,4 až 2 bar

    • jasne ze prepadak !…tu sa snazia naftarske spolocnosti znova urobit automobilistov zavislymi !…pretoze ak mate elektromobil…ste nezavisli !…a navyse elektromobil je takmer bez udrzbove auto !…ziadna vymena olejov, filtrov, sviecok, remenov a podobne drahych muzejnych exponatov !…automobilky nechcu vodicom dopriat na uspore penazeniek !…pozeraju len na svoje konta !…preto takym automobilkam prajem zanik ! …aj reci o ekologii…nech sa zamyslia ti ktori tvrdia ze lektromobil je neekologicky…a nech radsej uvazuju ze kde a ci vobec sa ekologicky likviduju miliardy litrov pouziteho oleja v servisoch zo spalovacich aut !…tie su skutocna zataz pre planetu !

  2. Dalibor Sapieha Kodenski on

    Myslim si, ze tato technologia nema velku buducnost. Navsteva servisu po kazdych 4800km je prinajmensom nepohodlna. Prilis vela starosti okolo auta. S jednym autom sa to este da. Ale ked mate v rodine viac aut, viem si predstavit, ako by to dopadlo s vymenou anody… Radsej pockam, kym sa nabije bateria v elektromobile a dalsie starosti odpadaju. Nabijacie casy sa skracuju, dojazd sa predlzuje. A nabijat sa da aj doma, kto ma moznost. Pred supermarketmi, na parkoviskach, pred restauraciami a pod. Moznosti je vela. Predpokladam, ze vybudovanie nabijacej infrastruktury nebude tak narocne, ako tvrdia skeptici. Je to velka prilezitost pre vznik novych firiem, alebo rozsirenie cinnosti uz zabehnutych. Nehovoriac o vylepseni ekonomiky kazdeho statu. Bude potrebne budovat a modernizovat. Ekonomika kazdej krajiny je zavisla na stavebnictve.

    • Áno, dá sa súhlasiť, ale z rýdzo praktického hľadiska – väčšina motoristov nemá vlastný rodinný dom ani “elektrifikovanú” garáž, kde si autíčko pohodlne v noci nabije lacným prúdom a spomínané nabíjačky (supermarkety, reštaurácie a pod.) používa len ako doplnok. (Taktiež sa stáva, že nejaký debilko zablokuje nabíjací stojan a ide na 2 hodiny preč.)
      Takže dá sa povedať, že z tohto uhla pohľadu je pohodlnejšie prísť, natankovať (či už elektrolyt, vodík alebo v budúcnosti možno nejaké iné “elektro” médium) a odísť. Isteže je častá návšteva servisu dosť nepohodlná, ale aj táto technológia je len v plienkach a vývoj ide obrovským tempom dopredu. Čas ukáže…

      • Ale týmto spôsobom sa prevádzka elektromobilu výrazne predražuje, čo je presný opak toho, prečo boli elektromobily vyvíjané. Klasické nabitie a výmena batérií, ako pri tesle je omnoho lacnejšie. Tu treba zaplatiť aj obsluhu pri tankovaní a celú logistiku, pričom výmena anod by u nás mohla stáť kľudne 100€. Koľko krát asi tak za tie peniaze nabijete Teslu, resp. koľko km prejazdite? Odpoveď je jasná pre bežného užívateľa je to jasný nedostatok

        • Isteže máte pravdu. Ale zoberte si reálnu situáciu: bývate v 12 poschodovom kurníku, pardon, paneláku v malom okresnom meste, každý deň hľadáte voľné miesto na parkovanie v okruhu XY metrov od baráku a v meste je jedna nabíjacia stanica pri nemenovanom obchoďáku. A chcete sa voziť na elektromobile.
          Čo s tým? Plug in hybrid? Alebo niečo iné? (Kúpiť niekde dosť ďaleko garáž so zásuvkou, atď. atď., možností je určite veľa…)

    • a to mas odkial ze ,,ekokatastrofa,, ? …rozmyslas vobec ?…ci len stravis ten balast zo zapredanych medii ktore si kupili naftove spolocnosti ?…zamyslel si sa nad tym kde sa podeju miliarty litrov pouziteho oleja v servisoch ?…kde sa a ci sa vobec likviduju ?:.. to je realna zataz pre planetu ! a nie recyklovatelne baterie…tie su v pohode ! Elektromobil je bez udrzbove auto !…ziadna vymena olejov, filtrov, sviecok, remenov a podobne drahych muzejnych exponatov !…

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!