TATRA elektrifikuje. Ukázala 8-kolesové vozidlo na vodík a vyvíja aj batériové elektromobily

10

Elektrifikácii sa nevyhýba ani 3. najstaršia automobilka na svete, Tatra (dnes Tatra Trucks). Tá aktuálne odhalila prvé obrázky a špecifikácie prototypu veľkého a ťažkého nákladného vozidla Tatra Force s pohonom na vodík. Popri tomto vozidle pritom vyvíja aj batériové elektromobily.

Spoločnosť Tatra vznikla v meste Kopřivnice už v roku 1850 a od roku 1897 vyrába automobily. Pred 10 rokmi sa stala súčasťou holdingu Czechoslovak Group a Promet Group. A aktuálne sa zdá, že tento výrobca so sídlom v Česku sa chystá na novú éru, ktorej súčasťou je elektrifikácia.

Spoločnosť Tatra Trucks totiž odhalila prvé obrázky vyvíjaného modelu Tatra Force s palivovými článkami na vodík, upozornil web Auto.cz. Ten vzniká v spolupráci s partnermi ÚJV Řež, Centrum výzkumu Řež, DEVINN a VŠCHT Praha. A prototyp by mal byť hotový koncom tohto roku.

Tatra tiež prezradila základné parametre vodíkového modelu Force. 6 kompozitných tlakových nádrží s tlakom 350 barov pojme 30 kg vodíka, ktorý má zabezpečiť dojazd 400 km. Maximálna rýchlosť vozidla pri hmotnosti 32 t je 85 km/h. Celková hmotnosť vozidla môže byť 45 t, a to vďaka nosnosti jednotlivých náprav (so vzduchovým odpružením) 9t + 13t + 13t + 10t.

Ďalšie zaujímavé informácie

Tatra bola ohľadom svojho vodíkového „nákladiaku“ a projektu aktuálne stručná, šéf vývoja a výskumu Radomír Smolka ale prezradil oveľa viac v aprílovom rozhovore pre iDnes. Dozvedeli sme sa pritom, že Tatra Force s vodíkovým pohonom sa má začať testovať v jeseni. Spoločnosť Tatra Trucks má na starosti podvozkovú časť, partnerská firma Devinn sa stará o batériu, elektromotor či nádrže od dodávateľov. Kompletovanie vozidla by sa mohlo začať v júli alebo auguste.

A podľa „optimistického plánu“ by mohlo vozidlo začať jazdiť na polygóne spoločnosti Tatra už v októbri. Spočiatku má byť poháňané batériou, neskôr budú doinštalované palivové články a začnú sa ladiť systémy. Smolka tiež uviedol, že popri vývoji vodíkovej Tatry Force prebieha aj vývoj a stavba ďalších prototypov, vrátane batériových elektromobilov.

Čo sa týka odhadu možného spustenia sériovej výroby modelu na vodík, šéf vývoja a výskumu Tatry spomína rok 2025 či pravdepodobnejší rok 2026. To bude záležať aj od nákladov a ďalšieho vývoja súvisiacich technológií.

Smolka totiž tvrdí, že cena ťažkého nákladného vozidla s palivovými článkami je 5 až 6-násobne vyššia ako v prípade vozidiel so spaľovacími motormi. Pri batériových elektromobilov to má byť zhruba 3-násobok. To sa však zrejme týka pomerov v rámci spoločnosti Tatra.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Česko-slovenská“ AVIA zmrazila projekt elektrických nákladných áut
„Najväčšie vodíkovo-batériové vozidlo na svete“ má batériu s kapacitou 1 200 kWh
Vodíkový pohon nemá zmysel ani v rámci diaľkových nákladných áut, hovorí odborníkODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Tatra na zverejnených obrázkoch je „dinosaurus“ ako vyšitý !!! Nemá síce dlhý krk, ale tá strojovňa za kabínou je impozantná !!! Aj priznaná súčasná cena vodíkového vozidla nie je optimistická! A ani nepíšu, kde objavili „baňu“ na vodík! 🙂

    • Auto by malo mať vlastný zdroj energie ktoré by si samo vyrábalo a cez elektrické motory pohanalo auto. Žiaľ taký zdroj energetickej výrobnej jednotky ktorá by aktívne vyrábala elektrický prúd dostatočnom množstve na pohon autá nie je súčasnej dobe použiť. Napríklad generátor voľných rôznych druhov elektrónov okolitého prostredia ktorý Plejarische naši dráhy priatelia poznajú a používajú už celé dekády generácií. Žiaľ pozemský človek nie je na tak vedecko technický vyvinutý. A kartelovy a ekonomický záujem štátov hrabať peniaze za autá a automobilky robia z áut rukojemníkov ľudí. Ktorý musia používať nepodarky. Ak by auto málo výrobnú jednotku na energiu ná pohon už by netrebalo baterky a podobne glupociny. Ľudia by bolí nezavysli na baterkách elektrárňach atď. Žiaľ zámer špekulantov od vlád politikov a koncernov automobiliek. Je ťažiť a rýžovať na obyvateľov peniaze a dané. To je hlboký rozkol. Medzí pozemským človekom a Plejaren ľuďmi. Ktorým pozemský človek nesiaha ani po členky duchovnom vývoji Ducha a tricať miliónov rokov vývoji duchovnej evolúcie. A prírodno vedecko technickom vývoji 3500 rokov do budúcnosti.

  2. Vodík v doprave je nezmysel, je drahý, nie je a vodíkové auto nemá ako elektromobily možnosť tankovať doma (napríklad aj z fotovoltiky, čo je ideálny prípad a obrovská úspora).

    • Elektrika je taktiez realne neudrzatelny nezmysel.
      Doma moze nabijat len ten, kto nejazdi do prace.
      A nechcem zazit blackout na Vianoce a Velku Noc, ked sa bude velke mnozstvo ludi presuvat zo zapadu na vychod a na polceste sa budu snazit vsetci nabijat.

      • Elektrika je perspektívna! Problémy v súčasnosti máme s kapacitou, veľkosťou a cenou, pripadne uhlíkovou stopou vo výrobe batérií, a dostatočným počtom a kapacitou nabíjacich stanic. To všetko bude stáť veľa času, peňazí, a nervov, ale bude tak do 10 rokov prijateľne vyriešené! 🙂

  3. Vodik je mrtva technologia bez perspektivy. Nejestvuje ziadna siet na distribuciu okrem lokalnych anomalii. Taktiez nik masovo nevyraba vozidla na vodik. Cudujem sa Cechom, ze prave oni to nepochopili.

Pridajte komentár