Tatra vyvíja batériový aj vodíkový elektromobil či vodíkovo-batériový hybrid

2

Spoločnosť Tatra Trucks, ktorá patri pod holdingy CzechoSlovak Group a Promet Group, pomerne nedávno predstavila prototyp vodíkovo-batériového hybridu a aktuálne informovala ohľadom vývoja batériového aj vodíkového elektromobilu.

Spoločnosť Tatra Trucks si uvedomuje trendy v mobilite, a preto spolu s partnermi vyvíja aj vozidlá s alternatívnymi pohonmi. Ku koncu minulého roka predstavila prototyp ťažkého 8-kolesového nákladného vozidla na báze modelu Tatra Force, ktorý je vybavený palivovými článkami na vodík aj externe nabíjateľnými batériami.

Tento model menom Tatra Force e-Drive používa 8-kolesový podvozok s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými nezávisle zavesenými polonápravami v konfigurácii 1+3 a pohonom troch náprav. Prototyp je pritom konštruovaný ako elektrické nákladné vozidlo pre použitie v ťažiarskom priemysle a má celkovú hmotnosť 45 t (vrátane užitočného zaťaženia).

Tatra Force e-Drive obsahuje trakčný elektromotor, trakčné batérie, dva palivové články a tlakové nádrže na vodík v plynnom skupenstve.

tatra force e-drive

Zdroj: Tatra Trucks

Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi ponúka trvalý výkon 480 kW, resp. maximálnym výkon 580 kW a disponuje krútiacim momentom 2 300 Nm. Palivové články majú max. výkon po 100 kW. NMC batérie disponujú celkovou kapacitou 171 kWh a je ich možné nabíjať aj z externých zdrojov, teda prostredníctvom nabíjačiek. A hlavná prevodovka s elektronickým systémom radenia má 5 stupňov.

Batériový elektromobil

Spoločnosť Tatra Trucks aktuálne oznámila, že získala dotačnú podporu od „Technologické agentury České republiky“ na vývoj ťažkého nákladného vozidla Tatra Force e-Drive 8×8 s plne elektrickým batériovým pohonom. A aj toto vozidlo rovnako ako vyššie predstavený prototyp vznikne na báze modelu Tatra Force.

„Vývoj vozidla zapadá do stratégie spolocnosti Tatra Trucks v oblasti vývoja vozidiel s nízkoemisnymi systémami pohonu, teda batériových a s vodíkovými palivovými článkami, prípadne ich kombináciou, vrátane doplnenia o systém tzv. predlžovača dojazdu (range extender). Jednotlivé projekty sú starostlivo naplánované a časovo koordinované s ohľadom na medzinárodné legislatívne pravidlá, ale aj na budúce požiadavky zákazníkov,“ píše Tatra vo svojej tlačovej správe.

Spoločnosť v aktuálnej „tlačovke“ tiež uviedla, že v rámci testovacieho programu v Kopřivniciach overuje prevádzkové a technické parametre vozidla Tatra Force e-Drive FCEV vybaveného palivovými článkami na vodík, ktorý by mal mať podľa skorších informácií dojazd 400 km. A to nie je všetko. Tento rok totiž majú pribudnúť ďalšie projekty v oblasti alternatívnych pohonov.

tatra force e-drive fcev

Zdroj: Tatra Trucks

Zdroj: Tatra Trucks

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesly Semi najazdili pre Pepsi cez milión km. S akým dojazdom je možné počítať?
Vodíkový pohon nemá zmysel ani v rámci diaľkových nákladných áut, hovorí odborník
Nikola mala byť Teslou v oblasti nákladiakov. Jej zakladateľ smeruje do basy za podvod
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Už len ten pohľad na strojovňu za kabínou je odstrašujúcim momentom na zvolenej „ceste pokroku“! 🙂

    P.S. Slepá „Česká ulička“! 🙂

Pridajte komentár