Svolt predstavil batérie so životnosťou 1,2 mil. km. Na trh prídu budúci rok

35

A je tu ďalší hráč, ktorý uvádza, že má batérie, ktoré v rámci elektromobilov zvládnu „nájazd“ cez 1 milión km. Po Tesle a General Motors je to čínska spoločnosť Svolt. Tá sa stala vôbec prvou spoločnosťou, ktorá takéto batérie oficiálne predstavila. Do predaja sa pritom dostanú už budúci rok.

„Miliónové“ batérie od Svolt využívajú technológiu NMx, z čoho vyplýva, že neobsahujú drahý a kontroverzný kobalt. Podľa čínskeho výrobcu dokážu ich batérie zabezpečiť elektromobilom dojazd 800 km, pričom vydržia 15 rokov a nájazd 1 200 000 km, čo by znamenalo 1 500 nabíjacích cyklov. Potom by mala batéria dosahovať 70 – 80 % svojej pôvodnej kapacity.

Keďže je Svolt čínska spoločnosť, je pravdepodobné, že uvádzaný dojazd je podľa cyklu NEDC. Takže v praxi môžeme očakávať výsledky horšie cca o 25 %. Teoretická živostnosť 900 000 km by však bola stále pôsobivá. Aby si však batéria svoju pôsobivosť udržala, nesmie byť drahá.

Porovnanie

Podľa Pedra Limu z Pushevs sa pohybujú náklady na tento typ batériových článkov medzi 70 a 80 € za 1 kWh. Pre porovnanie, moderné batérie NMC, teda s obsahom kobaltu, majú stáť 80 až 90 € za kWh. Pýšia sa však vyššou energetickou hustotou, a to 270 až 300 Wh/kg, oproti batériám Svolt s 240 – 245 Wh/kg.

Batérie Svolt obsahujú chémiu LNMO (lítium-nikel-mangán-oxid), pričom nie sú jedinými batériami bez kobaltu, ktoré prídu v blízkej dobe na trh. Takými sú totiž aj batérie LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré by mali byť lacnejšie (60 až 70 €). Ponúkajú však nižšiu energetickú hustotu (200 Wh/kg). Takže LNMO batérie od Svolt sú v rámci týchto špecifikácií niekde medzi NCM 811 a LFP.

Batériové články od Svolt sú prizmatické a vysokonapäťové (nom. napätie: 4,7V, „nabíjacie“ napätie: 5V) a je ich možné zostavovať technológiou Cell-To-Pack. Vďaka tomu je „skladanie“ kompletných batérií pre elektromobily, či už 400V alebo 800V, pomerne jednoduché a efektívne z hľadiska energetickej hustoty na úrovni celého packu.

2 typy

Svolt uvádza, že budú rok uvedú na trh 2 svoje NCx (LNMO) batérie. Batéria s menšími 115 Ah článkami (245 Wh/kg) sa dostane do predaja v júni 2021, pričom má vozidlám zabezpečiť dojazd 600 km (zrejme NEDC). Batéria s 226 Ah článkami (240 Wh/kg) bude dostupná v 2. polovici budúceho roka a prvému vozidlu, ktoré ňou bude vybavené, má zabezpečiť dojazd 880 km (zrejme NEDC).

Svolt tvrdí, že o ich batérie majú záujem aj európski výrobcovia, ktorí si už vo februári objednali batérie s celkovou kapacitou 7 GWh.

Zdroje: Pushevs, Insideevs

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová revolučná „Tesla batéria“ má byť výsledkom spolupráce s Číňanmi
GM sa blíži k batériám so životnosťou 1,6 mil. km a „dojazdom“ 1 000 km
Súčasné Tesly by si mohli zachovať 90+ % pôvodného dojazdu aj po 270 000 km

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

35 komentárov

  1. Uz hadam aj stacilo. 1500 nabijani su cca 4 roky. Pri dennom nabijani. 8 rokov, kazdy druhy den. Po 8 rokoch auto nema ziadnu hodnotu. Nula €. Kolko stoja baterie? Chodte s tym do prdele.

    • Ak potrebujes denne nabijat, alebo kazdy druhy den, tak tvoj 4 alebo 8 rocny spalovak s najazdom 900tis km aku bude mat hodnotu? Menej ako nula EUR, lebo za udrzbu zaplatis viac nez za novu bateriu. Kolko ta bude stat 40x vymena oleja, filtrov, spojok. prevodovky a neviem kolkych z tych 2000 pohyblivych suciastok spalovaku (EV ich ma 20). Mozno aj vymena motora, lebo ani dnesne diesle uz nevydrzia tolko km ako velkoobjemove atmosfericke kedysi o malych vysokootackovych benzincekoch ani nehovorim. Za tieto usetrene prachy v pohode kupim novu bateriu o 8 rokov lebo ich ceny budu inde ako dnes. A to sa nebavime este o uspore za palivo … za tu si kupis aj 2 nove EV.
      Asi tolko ktomu do prdele. 🙂

    • A mimochodom som si spocital, ze uspora na palive mi prakticky zaplati kupu EV, teda co by som dal mesacne za palivo pojde na splatku. A to ratam iba s najazdom 30tis km rocne, nie ako ty 200tis+. To by mi potom palivova uspora zaplatila uz aj hypoteku. 🙂

      • Jasné a zajtra budu dalšie s dojazdom 2000km a lacnejšie…. Hlavne nam poskytnite dotaciu, uz ju treba len dokončiť. V dnešnej dobe žiadna automobilka nebude vyrabať auto na 1200000km a 20 rokov zivotnosti, ved oni potrebuju aby sa to posralo po 3 az 5 rokov a max 200000km…. Ved potrebuju predavat. Tolko k tomu Vasmu nadseniu. Pekny vecer

        • Jasne a spalovaky takto nevyrabaju?
          Zrejme to naberie podobny smer ako pocitace, dnes v kazdom ma software vacsiu hodnotu ako hadware. V inom clanku tu pisu , ze Tesla planuje autopilota predavat za rovnaku cenu, alebo este drahsie ako samotne auto. Zarobia na suvisiacich online sluzbach ktore ludia si zaplatia pre pohodlie a bezpecnost. Auto bude len platforma. U VW poplatok za weconnect je 70-100e rocne podla balika, ak by od dnes vyrabali len EV,tak len na tomto poplatku by zinkasovali +1mld rocne kazdym rokom. O 10 rokov by to uz bolo 10mld rocne. A to je len zaciatok. Neboj sa najdu si sposob ako vytiahnut z ludi peniaze na dobrovolnej baze. Vacsina ludi za pohodlie, bezpecnost a zabavu radi platia. 🙂

          • Nechaj ich, nech ziju svoj mokry sen aut na ktorych budu este zarabat… Len nech im pri tom neodpadne volant…

    • Rado, kasli na nich, snivaju svoj mokry sen, nechaj ich, takymto auto je zbytocnost…. Velky tablet, baterky a autopilot…oni nesedeli v poriadnom aute, tak to nikdy nepochopia. Budu kecat o pokroku a podobnych hlupostiach a hlavne ekologii… Ved tento tyzden je to iba 3 sprava o uzasnych bateriach a v tomto roku ani nepocitam… Tak nech si kupia, jazdia 50 rokov a 1200000km a hlavne nabijajuuuuu a tam budi mat dost casu si pokecat…

        • Blbecek si akurat ty! Myslis, ze stat a automobilky sa budu pozerat ako ty jazdis zadarmo? A oni pridu os svoje peniaze??? Tak blbec si tu akurat ty a zaslepeny..

      • Ako definujes poriadne auto? Mal som uz od Trabanta cez V6 po V8. No ano k V12 ani V16 s 1000+ konmi som sa este nedopracoval. Ale mozno za to co mi usetri EV pri beznom jazdeni si kupim jazdene Ferrari. 🙂

        • Tak si ho kup, a keby si mal skutocne take auta, tak by si nepisal hluposti. Nic proti tym elektro ale nic neusetris a ak si mal 6 alebo 8 valec tak uz ten zvuk chyta za srdce skutocneho sofera…

          • V8 este stale mam, nikde nieje zakon o vlastneni jedineho auta. 😉
            Vykonne auto dnes uz nema taky zmysel ako kedysi. Za cias bez dialnic ked ho bolo treba na obiehanie, ked som robil PO-BA za 3,5h po cestach 1. triedy. Malo dopravakov, smiesne radry ktore riesil antiradar, ziadne usekove merania, pokuty zaplatitelne a ziadne automaticke pokuty do posty, ziadne pokuty z cudziny … Teraz mi uz nema zmysel stovky koni, ked sa clovek musi tahat max povolenou v kolone zo zvyskom.
            Auta mam na jazdenie, na pocuvanie mam Hifi. btw do EV sa da nainstalovat zvuk aj V12 aj lietadla ked chces. 🙂

    • 1500 nabíjaní je pocitanych z 0-100%. Takže ak nabijas z 20-80% je to násobne viac… Cca 5000.
      A ako ti tu píšu, pri dojazde 800km by si musel byť kamionista,aby si to denne vyjazdil Radko 😉

    • My to chápeme, dokud nebude na světě baterie s výdrží nejméně 10 miliard km, tak to někteří stále nebudou akceptovat :))) To přece najede každá průměrná CZ/SK rodina na cestách do Chorvatska.

  2. Neverím týmto bludom, batérie patria do hračkárského autíčka pre deti. Spaľovací motor je najlepším riešením a dlho ešte bude.

  3. Mimochodom, po 1500 cykloch z 0-100% sa tu píše (a pri iných baterkach je to už aj overená vec), že stratia 20% kapacity.
    Takže nevidím dôvod, prečo by také auto malo byť bezcenné aj po 10rokoch a ojazdených 900tis km.
    Za to, že dojazd by bol „len“ 600km?
    99% slovenským vodičom by to stačilo aj na týždeň!
    Takže vyhlasujem týmto koniec spaľovacím a smradľavým motorom!

      • Aj takýchto dinosaurov tu bude aj bolo, a rýchlo vymreli, prípadne sa o pár rokov tvárili, že dinosaurami nikdy neboli 😉
        Nedávno napríklad mobilné telefóny… Poznám zopár jedincov osobne, ktorí tvrdili, že ho nikdy mať nebudú a nechcú i keby bol zadarmo… O 2r neskôr, da sa povedať medzi prvými, si kúpili mobily vlastné a drahé 😉
        Rovnako to už je s elektromobilmi. A hlavne taký anonym, čo sa ani predstaviť nevie, lebo sa hanbí, že keď zmení názor, budú sa mu ostatní dinosauri smiať. Neboj, ja sa nezasmejem, len usmejem a poteším 😉

  4. Igorko ty seš vúl, nechápeš že po piatich rokoch to bude bezcenný vrak. Auto nieje mobil ktorý nosiš vo vrecku a výmeníš ho po dvoch rokoch keď ti skončí viazanosť. Nevydrží to poveternostné podmienky otrasy našich vynikajúcich ciest. Tá elektronika bude v háji. Jedine spaľovací motor je budúcnosť minimálne 50 rokov

    • Jozef Kotík on

      Rád používaš české výroky, pridám sa. Nedávno dávali opakovanie seriálu Nemocnica na okraji mesta. Odtiaľ jeden známy výrok Miloša Kopeckého: „Kdyby hloupost nadnášela, tak by ste se vznášela jak holubička“.
      Už lietaš, DINOSAURUS?

    • Dnešné auta nie sú vraky ani po 10 rokoch.
      Okrem toho EU sprísnuje pravidlá čo sa týka emisií, takže jediná cesta budu EV.
      A protirečíš si.Elektronika je aj v spalovacích motoroch ktoré nemjú budúcnosť.O 10 rokov to budú smradlavé dinosaury ako si ty.

      • Stále si to nepochopil elektronika v autách funguje 5-7 rokov potom začne odchádzať preto sú EV vraky. Áno elektronika je aj v spaľovacích motoroch na základe týchto skúseností vieme že nevydrží, ale motor pôjde. A čo sa týka EU tá je v prdeli už teraz nemá takisto budúcnosť pochybujem že vydrží 10 rokov rozpadne sa. Už potom nebude mať kto tlačiť na znížovanie emisií a pretláčať výrobu a predaj EV, len či sa dovtedy vyvinie natoľko aby sa vyrovnalo spaľovacím.

        • Já mám deset let staré auto (najeto sotva 170.000 km), elektronika naprosto v pořádku, jen podělaný turbo motor a převodovka je na odpis. Kdybych měl EV s takovou baterií, tak je to sotva zajeté. Můj spalovák je na odpis po necelých 200.000 km.

  5. Batérie nateraz patria do hračkárského autíčka pre deti ak si myslíte opak zrejme ste ešte nedospeli. Len si ich kľudne kupujte možno sa to za pár 10 ročí vyvinie na takú úroveň že nahradia spaľovací motor.

    • Otvor oči Dino, a neprespi ďalšie desaťročie, lebo budeš okrem dinosaura ešte aj za hlupáka sám pred sebou 😉
      A už by si mohol vyrásť aj s tých hračkarských autíčok.. A spraviť si vodičák.
      Nevravím, že si máš kúpiť zajtra EV, ak nemáš na kúpu nového auta (napokon ako väčšina Slovákov, a to nie je hanba), ale mohol by si prehodnotiť svoje myslenie. Minimálne pohľadom a prevezenim sa na jednej z tesiel veľmi rýchlo pochopíš, že EV už vo všetkom prekonal spalovaky.. Možno okrem dojazdu(nutnosti nabíjať), ktorý je len otázkou pohľadu (zvyku) a ktorý sa do 5r zdvojnásobí.
      Pri tesle ani nabíjanie na SC nie je žiadnym zdržaním už dnes.
      Spraviť si 15min prestávku na wc a bagetu by malo byť normálne pre každého vodiča po 3h jazdy, či už šoféruje hlučný a vibračný diesel, alebo trochu príjemnejší benzín.

    • Probuď se, jestli Evropa nezačne na EVs tvrdě makat, tak skončíme a budeme si do deseti let kupovat tak jako dnes japonské, korejské nebo čínské telefony nebo televize…

  6. Ohladne zivotnosti baterii – som zvedavy aky vplyv budu mat najazdene kilometre a aky vplyv bude mat vek baterie.
    V mojom pripade diagnostika ukazuje ze po 40.000 najazdenych km (vek 1,5 roka) bateria absolvovala uz 130 nabijacich cyklov a degradacia je okolo 4%. Vo vseobecnosti sa vsak tvrdi ze po 1 roku a 50.000 km byva degradacia okolo 5% a potom to klesa uz len velmi velmi pomaly (za predpokladu ze sa majitel k baterii sprava rozumne) takze uz by sa to malo stabilizovat.
    A ak by aj mala kapacita baterie klesnut na 80% povodnej hodnotyy (statistiky hovoria ze k tomu by mohlo prist pri nejakych 400 ci 500 tisic najazdenych km) preco by bolo treba bateriu menit ked auto ma este stale velmi slusny dojazd? A ak by predsa len sla bateria na vymenu tak ta stara predsa posluzi ako stacionarny zdroj a neskor pre recyklaciu ako zdroj surovin.
    Mna osobne elektrina v aute presvedcila uplne a to som predtym vlastnil fakt vynikajuce vozidla so spalovacimi motormi (naposledy V8 biturbo s 500 HP).

  7. Všetko sa zmení, keď začnú predávať e-auto za 1€. A nie preto, že chcú na tom neskutočne zarobiť, ale preto, že tu chcú normálne žiť. Aj pri mobiloch to tak začínalo, akurát oni mali trend – zarobiť. Pri dnešnej situácii by sme mali mať tajnú myšlienku – prežiť. Ale ja som si iste pomýlil storočie. Ešte je stále dobre. Ale neviem dokedy…

Pridajte komentár