Ultra-rýchle nabíjanie elektromobilov vďaka novej technológii superkondenzátora

5

Vedci z University College London (UCL) a Čínskej akadémie vied vyvinuli a demonštrovali novú technológiu superkondenzátora, ktorý má byť vďaka svojej mnohonásobne vyššej energetickej hustote použiteľný aj v elektromobiloch. Jeho prínosy sa majú týkať najmä rýchlosti nabíjania, výkonu a bezpečnosti.

Hlavnou výhodou superkondenzátorov v porovnaní s dostupnými batériami je ich schopnosť oveľa rýchlejšie nabitia a vybitia (vyšší výstupný výkon). Avšak ich energetická hustota je neporovnateľne nižšia. A tento neduh má vyriešiť nový objav, ktorý prináša mnohonásobne lepšie parametre v tejto oblasti.

Podľa medzinárodného vedeckého tímu má ich superkondenzátor novej technológie, ktorý je oficiálne v štádiu overovania koncepcie, obrovský potenciál ako prenosný zdroj energie v rámci rôznych aplikácií. Vrátane elektrických vozidiel, smartfónov či nositeľných zariadení.

Dôvodom má byť nové materiálové zloženie, ktoré stavia predovšetkým na graféne. To umožňuje vytvorenie superkondenzátora nielen s vysokým výkonom a schopnosťou ultra-rýchleho nabitia, ale aj s dostatočnou úložnou kapacitou.

„Náhrada alebo doplnok batérií“

Spoluautor štúdie, Dr. Zhuangnan Li (UCL Chemistry) hovorí, že ich technológia by mohla byť náhradou súčasných batérií alebo by mohla fungovať spoločne s batériami. V prípade elektromobilov to však vyzerá na doplnkovú technológiu.

A to kvôli energetickej hustote, ktorá je síce v porovnaní s konvenčnými superkondenzátormi (5 – 8 Wh/L) mnohonásobne vyššia (doterajšia rekordná hodnota 88,1 Wh/l), avšak napr. batériové články Tesla by mali dosahovať energetickú hustotu cez 700 Wh/l. Vedecký tím v tejto súvislosti uvádza, že „dlhodobo používané olovené batérie elektromobilov majú obvykle energetickú hustotu 50 až 90 Wh/l.“

Výhody nových superkondenzátorov treba ale hľadať zrejme najmä v oblasti výkonu, rýchleho nabíjania (vedci uvádzajú úplne nabitie batérie elektromobilu za 10 min), ale aj v rámci bezpečnostnej stránky, keďže sa nepoužíva tekutý elektrolyt, čím sa značne minimalizuje riziko možnej explózie.

Veľmi dobre sa pritom javí aj životnosť „grafénového“ superkondenzátora (zostatková kapacita 97,8 % po 5 000 nabíjacích cykloch – prototyp 6 x 6 cm). Zaujímavá je tiež jeho flexibilita, veď dokáže poskytovať plný výkon aj pri 180 st. prehnutí.

superkondenzator elektromobily

Zdroj: University College London

Zdroj: University College London

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvý hybrid Lamborghini je samé „naj“. Namiesto batérie má superkondenzátor
Nový objav: Svetlo má skrátiť čas nabíjania elektromobilov na polovicu
Elon Musk: Technológie Maxwell môžu mať na Teslu veľmi veľký vplyv

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Tento grafen ma veľkú budúcnosť a ja skutočne dúfam, že sa to čoskoro „prevalí“ a potom bude spalovakom naozaj rýchly koniec a to aj napriek zopár zarytým Slovákom v diesloch 🙂

    • Drzim palce nech tieto technologie vijdu cim skor a nech su dostupne aj pre bežných nízko zárobkovo činných ľudí ktorý sú stále odkázaný na tak všetkými zatracovany diesel. No nebyť toho že je a bude to ešte dlho ekonomický pre 80% slovenských motoristov nedostupné tak bohužiaľ nepresedlam lusknutim prsta do eauta. Možno o 10 rokov budu dostupnejšie no do tej doby budes nuteny čuchať môj vífuk p. LUBOS.

      • Uvědom si, že já dýchám tvůj výfuk a tý dýcháš výfuky všech ostatních. A to ať jedeš v autě nebo jdeš po chodníku u silnice. Elektroauta jsou dražší, ale každá nová techologie začíná u bohatších kupců nebo spíš firem. Navíc i dnes přece vidíme kolem sebe auta za milion a více.

    • Bohužel kdo jezdí v 15 let starém Focusu TDCI nebo podobné Octavii ti nikdy nepřesedne do elektroauta, protože si nekoupí ani toho nového Focuse. Nebo přesněji řečeno bude tím posledním. Obecně kupci ojetin. Elektroauta začnou nejprve kupovat firmy a možná města. V těch firmách se tím lidé svezou a zaujmou nějaký racionální názor na elektroauta (ne ty debiloviny z některých diskusí) a potom se to pomaličku začne prosazovat. Bohužel v našich banánových republikách to budou dlouhé roky.

  2. Michal, Tom, v našich republikach, a nielen, to naozaj potrvá dlhšie, ja som netvrdil opak. Ale akonahle značnú ev stať rovnako ako diesle, (lebo to je len otázka velkovyroby), veľmi rýchlo sa preorientujú aj naši kupci ojazdených áut..A áno, aj tí, ktorí teraz zaryto kopú okolo seba, a tvrdia, že ev je blbosť s princípu. A ak to bude 15-20r, považujem to za rýchlosť. Predsa len nie sme takí chudáci, aby sme sa prirovnavali k afrike. Navyše Michal, zamysli sa, že svoj výfuk čucháš aj sám a dávaš, alebo budeš ho dávať čuchať svojím deťom, kamarátom, a žiaľ aj všetkým tým, čo sa už dnes snažia byť naozaj eko a jazdia na bicykli, alebo chodia peši.

Pridajte komentár