VW aktuálne uvádza, že prichádza s technológiou výroby batérií, ktorá zmení hru a zabezpečí lacnejšie elektromobily či nižšiu environmentálnu stopu batérií a stane sa ich konkurenčnou výhodou. Nejde však o žiadnu novinku. Tesla totiž pracuje na technológii suchých elektród dlhšiu dobu.
Pred niekoľkými dňami priniesol nemecký Spiegel na základe vyjadrení Sebastiana Wolfa, prevádzkového riaditeľa spoločnosti PowerCo, ktorá je dcérskou spoločnosťou koncernu VW špecializujúcou sa na batérie, správu, že technológia tzv. „suchého náteru“ má Nemcom zabezpečiť konkurenčnú výhodu nad spoločnosťami ako Tesla.
Wolf sa pritom vyjadril, že ide o prelomovú inováciu, ktorá prinesie zmenu hry v rámci svetového batériového priemyslu. Tá má pritom znížiť výrobné náklady na batérie, a tým pádom aj ceny elektromobilov.
Aktuálne Volkswagen zverejnil ohľadom technológie „suchého náteru“ / „suchého nanášania“ / „suchých elektród“ (používa sa viacero výrazov či prekladov výrazu „dry coating“) oficiálnu tlačovú správu. V jej úvode pritom spomína, že táto technológia „zmení pravidlá hry“, keďže prinesie „udržateľné a cenovo dostupné batérie“.
Podľa nemeckého koncernu „suchý náter“ v rámci výroby batériových článkov „ušetrí približne 30 % energie, 15 % potrebnej plochy a milióny € z hľadiska výrobných nákladov“. VW sa pritom snaží industrializovať tento postup výroby batériových elektród. Aktuálne má byť vo fáze overenia konceptu, keď v rámci pilotnej linky vo svojom laboratóriu testuje a optimalizuje technológiu. A plánom je, aby bola v budúcnosti zavedená do výroby v európskych a amerických továrňach.
Čo sú to „suché elektródy“?
VW vysvetľuje, že elektródy, ktoré sú kľúčové v rámci batériových článkov napr. z hľadiska energetickej hustoty a výkonu, sa bežne vyrábajú nanášaním nevyhnutných materiálov na medené alebo hliníkové fólie, a to za pomoci tekutých rozpúšťadiel, ktoré z týchto materiálov vytvárajú „kašu“.

Zdroj: VW
Technológia „suchého náteru“, resp. suchého nanášania ale umožňuje nanášať materiály (v podobe prášku) na fólie priamo. Vďaka tomu odpadajú 2 zo 4 krokov pri výrobe elektród batériových článkov, vrátane energeticky náročného sušenia. Nie je pritom potrebné používať rozpúšťadlá, čím odpadá nutnosť ich recyklovania.

Zdroj: VW
Volkswagen Group má ohľadom technológie „suchých elektród“ sebavedomé vyhlásenia. Prostredníctvom aktuálnej tlačovej správy šéf „divízie“ VW PowerCo, Frank Blome, tvrdí, že „v prípade úspešného škálovania im poskytne jedinečné postavenie na trhu a jednoznačné konkurenčné výhody.“
Tesla predstavila technológiu v roku 2020
Je zaujímavé, že hneď dvaja vysokí predstavitelia VW hovoria o „suchých elektródach“ v súvislosti s unikátnou konkurenčnou výhodou ich spoločnosti. Túto technológiu pritom podľa slov Sebastiana Wolfa skúmajú od roku 2020. Teda odvtedy, čo ju predstavila spoločnosť Tesla v rámci svojho Battery Day.
A technológia suchých elektród tu už bola predtým. Zaviedla ju napríklad spoločnosť Maxwell, a to pri výrobe svojich superkondenzátorov. Tesla bola pritom zrejme prvým výrobcom elektromobilov, ktorý si uvedomil jej potenciál v rámci masovej výroby batériových článkov pre vozidlá. A tak pravdepodobne najmä preto v roku 2019 spoločnosť Maxwell kúpila.
Pilotný výrobný závod na výrobu batériových článkov Tesla formátu 4680 za pomoci suchého nanášania elektródových materiálov funguje minimálne od roku 2020, pričom tieto batérie sa používajú v elektromobiloch Tesla Model Y vyrobených v Giga Texas.
Otázna však je miera aplikácie tejto technológie v rámci súčasných batériových článkov 4680. Rozbor batériového článku Tesla 4680, ktorý bol vyrobený pred cca 1 a pol rokom totiž ukázal, že Tesla v tom čase používala technológiu „suchej elektródy“ len v prípade anódy. Tesla pritom nestíha plniť svoje produkčné plány ani v prípade batérií 4680. Dôvodom je zrejme náročnosť zavádzania nových technológií do masovej výroby. Každopádne popri zvyšovaní produkcie Tesla zdokonaľuje svoj nový batériový článok a dnes by mala vyrábať už jeho niekoľkú generáciu.

Zdroj ilustračnej fotografie: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Revolučné“ batérie od Tesly zlacnia elektromobily, ale ich výroba je obrovskou výzvou, tvrdia odborníci
VW Group založil batériovú spoločnosť PowerCo. Má priniesť o polovicu lacnejšie batérie
Toyota avizuje elektromobily s dojazdom až 1 500 km a inšpiruje sa Teslou
ODBER NOVINIEK
7 komentárov
Možno práve na tento článok sa vzťahuje komentár k článku zo 14.6.2023 (https://www.teslamagazin.sk/nyobolt-bateria-rychle-nabijanie/), ktorý si dovolím sem skopírovať:
„Tých správ o vynikájúcich batériách je už toľko, že by v tom bol čert, ak by aspoň niekoľko z nich nebolo pravdivých “
Žeby snáď?
Teraz sa začal VW vyhrážať, že prichádza s prelomom v technológií výroby batérií! Ja, ako bežný spotrebiteľ to ocením, až keď prídu s lacnými autami na trh !!!
VW v čase prechodu na elektromobilitu musí byť v médiách, to pochopili na príklade Tesly, takže informujú o všetkom, čo robia a je to tak správne, pomáha to im a všeobecne to prispieva k popularizácii elektromobility.
nie
VW avizuje „prelomovú inováciu“… 🙂 pobavilo…
Myslím, že VW sa prebralo ešte včas a že stačili naskočiť do vlaku elektromobility. Toyota napríklad ho asi zmeškala.
Teraz som si spomenul, že za hlbokého socializmu časopis Svět motorů pravidelne uverejňoval rôzne novinky zo sveta automobilov v spojitosti s tým, čo vyskúmala, vyvinula, predstavila, vyrobila automobilka Volkswagen.
Dodnes je mi záhadou, že to vtedy súdruhovia takto povolili, resp. akceptovali !