Automobilka Subaru dnes oznámila, že budúci rok uvedie na trh svoj prvý elektromobil Subaru Solterra, ktorý bol vyvinutý spoločne s Toyotou.
Toyota v apríli ukázala svoj prvý globálny elektromobil Toyota bZ4X, ktorý príde do Európy budúci rok. Uviedla pritom, že ide o „stredne veľké SUV“ s pohonom všetkých kolies, ktoré vyrástlo na novej platforme e-TNGA vyvinutej špeciálne pre elektromobily. A dodala, že na jeho vývoji sa podieľala aj automobilka Subaru.
A aktuálne elektrické SUV avizuje automobilka Subaru, pričom uvádza, že bolo vyvinuté v spolupráci s Toyotou. Rovnako ako model od Toyoty pritom príde na trh budúci rok. Môže sa teda zdať, že oba modely majú rovnaký základ a líšia sa najmä dizajnom.
V hre je tiež možnosť, že najväčším rozdielom bude najmä znak výrobcu, podobne ako je tomu napr. v prípade modelov Toyota RAV4 a Suzuki Across. Zverejnené obrázky avizovaných japonských elektromobilov to totiž zdá sa nevylučujú. A naznačuje to aj veta z tlačovej správy Subaru: „Vzájomná spolupráca (s Toyotou) zahŕňala širokú škálu oblastí, vrátane produktového plánovania, dizajnu či hodnotenia výkonnosti.“
- Zdroj fotografie: Subaru
- Zdroj: Toyota
- Toyota bZ4X. Zdroj: Toyota
Na prvý pohľad tu však môže byť istý nesúlad v rámci avizovanej veľkosti modelov. Kým Toyota spomína „stredne veľké SUV“, Subaru hovorí o nižšej strednej triede, resp. segmente C. Toyota ale ďalej tiež uvádza, že vďaka dlhému rázvoru a krátkym previsom ponúkne jej model bZ4X v kabíne priestor typický pre vozidlá segmentu D, t.j. strednej triedy. To teda naznačuje, že ide o nižšiu strednú triedu, ktorá ponúkne vnútorný priestor o triedu väčšieho vozidla.
Spoločná platforma a spoločný model
Japonci vysvetľujú, že názov „SOLTERRA“ vznikol spojením latinských slov „SOL“ a „TERRA“, ktoré znamenajú „slnko“ a „zem“, a to na znak úcty k matke prírode. Taktiež uvádzajú, že ich prvý elektromobil vyrástol na globálnej platforme e-Subaru, ktorá je určená špeciálne pre batériové elektrické vozidlá.

Zdroj fotografie: Subaru
Je však viac ako pravdepodobné, že ide o vlastné pomenovanie platformy, ktorú Toyota nazýva e-TNGA. Pred 2 rokmi totiž Toyota a Subaru oznámili, že spoločne vyvinú platformu pre elektromobily, ako aj spoločné, batériou poháňané SUV. A toto je zjavne predbežný výsledok ich spolupráce. Subaru pritom na jej margo uviedlo aj nasledovné:
„Počas tohto vývoja obe spoločnosti navzájom spojili svoje silné stránky, napríklad dlhoročnú technológiu pohonu všetkých kolies z dielne Subaru a výnimočnú technológiu elektrifikácie vozidiel od Toyoty, aby vytvorili nové SUV s vlastnosťami, aké môže ponúknuť len čistý elektromobil.“
Ako sa však dalo očakávať, rovnako ako v prípade modelu od Toyoty, ani v prípade modelu Subaru Solterra sme sa nedozvedeli žiadne technické špecifikácie. Vieme však aspoň to, že v Európe sa začne predávať v polovici budúceho roka.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Automobilka Subaru oznámila, že elektrifikuje celé svoje portfólio
Toyota predstavila svoj prvý „globálny“ elektromobil – SUV bZ4X
Lexus poodhalil chystané elektrické SUV s novou technológiou DIRECT4
8 komentárov
Aj mňa by zaujímali tie technické špecifikácie. A keďže sa to začne predávať v polovici budúceho roka, určite sa to dovtedy dozvieme…
mna by zaujimalo, ako sa dari ruskemu projektu monarch 🙂 🙂 🙂
https://www.teslamagazin.sk/monarch-concept-s/#comment-16751
Stále je viac toho, čo sa do Európy chystá, ako toho čo je už tu! Stále je viac a viac automobiliek, ktoré na BEV spolupracujú! Akých „Japončíkov“ porodí spolupráca Toyota – Subaru a Toyota – Suzuki ? Budú trojjediné?!
Bohužiaľ Japonsko a EU nie je výrazným domovom nezávislých inovatívnych startupov pre BEV. Ťahúňom je Čína a potom USA. Vidieť to pekne aj na páde pozícii japonských výrobcov batérií. EU je na tom ešte biednejšie s batériami, ale trocha lepšie s BEV. Japonci ťažili hlavne zo spoľahlivosti ich strojov. V BEV ktoré sú z technickej podstaty vysoko spoľahlivé, stratili hlavnú konkurenčnú výhodu. Ich softvérové platformy pre autá sú rovnako tragické, ako ich smartfóny. Predbehli ich konkurenti z Kórei a Číny. Japonské giganty na dlhú dobu úspešne vytesnili domáci priestor pre konkurenciu, následne na to doplatili…
Ešte by mali zatiahnuť do spolupráce nejaké dobré dizajnové štúdio, lebo tie autá od Toyoty vyzerajú
hrozne a od Subaru a Suzuki tiež dosť biedne.
Veď Toyota a Subaru su momentálne pomaly najkrajšie auta ake vznikajú, určite lepšie ako VW ktorého dizajn vyzerá ako dielom pravítka ktorý sa už roky nemení
Toyoty a japonské autá sú ako z dielne dizajnéra, ktorému sa nechcelo s tvarmi pracovať a odovzdal prvý návrh, ktorý urobil.
Mám podobný názor. A navyše je tu výrazná zmena filozofie kupujúcich, orientujúcich sa na zážitok. Spoľahlivosť pri EV je vysoká, jazdné vlastnosti lepšie ako pri ICE. V novom svete BEV nemajú čo ponúknuť. Japonci musia zamakať hlavne na dizajne a na svojej konzervatívnosti. Inak budú predávať ICE pár sentimentálnym dôchodcom v EU a USA.