Plne elektrické kupé StudentCar SCX je dôkazom, že aj na akademickej pôde môže vzniknúť zaujímavý automobil, ktorý sa minimálne na prvý pohľad nemusí vôbec odlišovať od vozidiel tradičných výrobcov. Za pozornosť však stoja aj jeho parametre.
Zrejme len málo ľudí by povedalo, že model StudentCar SCX je dielom akademických pracovníkov, doktorantov a študentov „Katedry materiálů a technologií pro automobily na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství“ na Technickej univerzite v Ostrave.
Toto 2-miestne plne elektrické kupé vznikalo priamo v priestoroch univerzity, pričom na jeho vývoji sa podieľali študenti aj v rámci výuky. Tí pomáhali tiež pri samotnej stavbe vozidla. Niektorí z nich s ním pritom spojili svoje bakalárske či diplomové práce.
Špecifikácie
Pohonný systém elektromobilu StudentCar SCX tvoria 4 synchrónne elektromotory, ktoré zabezpečujú pohon 4×4. O ich činnosť sa starajú 4 riadiace jednotky, pričom vyprodukujú výkon 300 kW a krútiaci moment 2 100 Nm. Vďaka tomu vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,9 s a z 0 na 150 km/h za 9,2 s.
Výborné jazdné vlastnosti vozidla s hmotnosťou 1 360 kg zabezpečujú aktívne elektronické diferenciály. Tie sa majú postarať o bezproblémový prejazd zákrut vo vysokých rýchlostiach.
„Slabinou“ študentského elektromobilu, v porovnaní so súčasnými konvenčnými elektromobilmi, môže byť jeho LiFePO4 (320 V) batéria. Jej kapacita totiž dosahuje 18 kWh. Na druhej strane, vozidlo z nej dokáže „vydolovať“ dojazd 180 km („v závislosti od jazdého režimu“), takže sa zdá, že StudentCar SCX by mohol mať veľmi dobrú účinnosť. Batériu dodala česká spoločnosť EVC, ktorá vyvíja batérie na základe požiadaviek zákazníkov, vrátane BMS. Batériové články však nakupuje od dodávateľov.
„Drahá“ cesta na cesty
Okrem EVC spolupracuje na projekte StudentCar, ktorý započal v roku 2010, aj zlínska Univerzita Tomáše Bati a spoločnosť TÜV SÜD Czech, ktorá sa postarala o to, že elektromobil SCX môže jazdiť po bežných cestných komunikáciách.
Existuje pritom len jediný exemplár, ktorého väčšina dielov bola vyrobená „na zákazku“. Aj to je jeden z dôvodov, prečo vývoj tohto vozidla „zhltol“ 17 mil. Kč (cca 670 000 €). Vďaka nemu však zrejme vyrástlo množstvo šikovných ľudí. „Študentský elektromobil“ sa do sériovej výroby pre túto chvíľu zatiaľ nechystá.
Zdroj: Elektrina.cz
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Unikátny český elektromobil Luka EV dostal cenovku a chystá sa do predaja
Česi predstavili elektromobil, ktorý má konkurovať legendárnej „multikáre“
Česi pracujú na „lacnom“ mestskom elektromobile s dojazdom až 240 km
5 komentárov
Je to fakt milé auto, také „autíčko cililink“.
A neskutočne príjemne ma prekvapila suma, ktorú zhltol vývoj – iba 670 000 €! (Veď automobilky „vrážajú“ do vývoja e-mobilov ťažké milióny, skôr miliardy EUR.)
Super! Aj keď to študenti robili v rámci výuky a diplomových prác. Ale veď tu predsa vyrastá nová generácia konštruktérov, čo je nepochybne ďalší obrovský prínos tohto fantastického autíčka…
Len nechápem prečo dali 4 elektromotory veď mohli dať dva a ďalšie dve kolesá mohli byť využité ako generátory a dojazd by bol neskutočne velky
Irony/Sarkasm? Tak v tom prípade sa ospravedlňujem, že som ju nepochopil.
Inak blbosť na n-tú, Ste sa vážne na základnej škole neoboznámili s pojmom perpetum mobile, zákonom o zachovaní energie, druhou termodynamickou vetou…
Všetky elektro autá budu mať v krátkom čase dedikované motory, lebo je to lacnejšie, jednoduchšie a v neposlednom rade omnoho efektívnejšie riešenie v porovnaní s riešením založenom na prevodovkách a diferenciáloch
Miško sa iba napapal vtipnej kaše.
Šikovný super paráda.