Britská lízingová spoločnosť Select Car Leasing analyzovala pokles kapacity batérií 64 elektrifikovaných modelov (elektromobily a hybridy), ktoré prišli na trh v období 2012 až 2019.
Na úvod však je nutné povedať, že výsledky treba zrejme považovať len za orientačné, nakoľko nepoznáme z akej vzorky vozidiel spoločnosť vychádzala, vrátane vzoriek jednotlivých modelov. Taktiež treba dodať, že analýza Select Car Leasing skúma degradáciu batérií v priebehu času, pričom v tomto smere by bolo oveľa relevantnejšie, keby sa tak stalo na základe počtu kilometrov, ktoré najazdili vozidlá.
Veď rôzne modely majú rôzne využitie. Nájazd sa pritom môže značne líšiť aj v rámci toho istého modelu, rovnako tak aj spôsob nabíjania (AC, DC/HPC), poveternostné podmienky počas prevádzky či jazdný štýl, ktoré môžu mať značný vplyv na degradáciu batérie. Dá sa pritom teoreticky predpokladať, že napr. sedan vyššej strednej triedy Tesla Model S s dojazdom cez 600 km najazdí za rok v priemere podstatne viac ako mestské „mini“ Smart ED s dojazdom do 160 km.
Ďalšia vec je, že batérie vozidiel nemusia strácať svoju kapacitu konštantne. Napr. v prípade elektromobilov značky Tesla (Model S/X) dochádza k najväčšiemu poklesu počas prvý 80 000 km (cca 5 %) a potom je degradácia veľmi mierna. Zdá sa, že po 270 000 km by to mohlo byť v priemere 9 %.
Orientačná degradácia počas 1. roka prevádzky
Ako máme možnosť vidieť v nasledujúcej tabuľke, prvých 10 najlepších vozidiel stratilo v rámci svojej batérie v priemere menej ako 1,2 % kapacity. To znamená, že napríklad elektromobil s dojazdom 400 km príde za prvý rok prevádzky na dojazde o 4,8 km.
Najhoršie pritom dopadla batéria najpredávanejšieho plug-in hybridného SUV na svete – Mitsubishi Outlander PHEV, ktorá mala v priemere degradovať o 4,1 %.
Špeciálna pozornosť: Nissan Leaf
Spoločnosť Select Car Leasing si v rámci svoje analýzy posvietila špeciálne na model Nissan Leaf, ktorý sa vyrába od roku 2010, pričom sa v ňom vystriedali viaceré batérie. Snaží sa tým demonštrovať, že batérie sa časom zlepšovali aj z hľadiska odolnosti voči degradácii.
Avšak aj v prípade modelového roku 2015 sa to môže javiť inak. Zhoršenie „čísel“ ale mohlo byť spôsobené tým, že vtedajšie 30 kWh batérie nemali „obmedzovač“ maximálnej možnej miery nabitia ako 1. generácia 24 kWh batérií. Tie bolo možné nabiť maximálne na 80 % dostupnej kapacity batérie, čo malo pozitívny vplyv na životnosť batérie.
V súvislosti s Nissanom Leaf tiež treba zdôrazniť, že jeho batérie nemajú aktívne chladenie, čo je dnes už neštandardné, preto degradujú pomerne veľmi rýchlo, keďže prehrievanie batériových článkov má negatívny vplyv na ich kondíciu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila údaje o poklese kapacity batérií svojich elektromobilov
S ohodnotením jazdeného elektromobilu na základe kondície batérie má pomôcť softvér
Fakty o životnosti batérií elektromobilov na základe údajov zo 6 300 vozidiel
Jeden komentár
Objektívnosť porovnania bude v tomto prípade mimoriadne ťažká. Existuje veľa parametrov a premenných hodnôt, ktoré treba zohľadniť. Podľa doterajších výsledkov nebude strata kapacity batérií ten najväčší problém. Pre EV bude rozhodujúci vzrast hustoty uloženej energie a cena batérie a energie.